نمایش جزییات خبر
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۶:۵۹

نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل

نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل
نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی اردبیل با حضور فرماندار اردبیل، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری،مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مدیر دایره المعارف استان،جمعی از اساتید و فعالان حوزه معماری با سخنرانی دکتر مجتبی رضازاده اردبیلی در سالن شهدای هنرمند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد
دکتر مجتبی رضازاده عصر سه شنبه در نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل، ضمن بیان خاطرات و تجارب خود از طراحی هویت شهر اردبیل اظهار کرد: جشن و سرور در اردبیل قدیم جایگاهی داشت و در کنار آن، برای آئین‌های عزاداری ماه محرم نیز مسیرهای شمع نشانی در ۶ محله شهر اردبیل معین کرده بودند.
رضازاده بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی و جمعه مسجد اردبیل را از مکان‌های ارزشمند از حیث هویت تاریخی و معماری کهن شهر اردبیل اعلام کرد و گفت: معماری مجموعه جهانی شیخ صفی مطابق با مراتب و مراحل عرفانی طراحی شده و سردر عالی قاپو یکی از این نمادهای مهم بوده است.
سید محمد اعتماد اعجازی فرماندار اردبیل هم در این نشست گفت: بعد از گذشت سه دهه از استان شدن و بعد از سپری شدن حدود یک قرن از شهرستان شدن اردبیل، متاسفانه مرکز این استان از نظر شاخص‌های توسعه رتبه‌های خوبی ندارد و باید روی علت عقب ماندگی تاریخی این شهرستان و استان مطالعاتی صورت گیرد.
آئین نقاره‌زنی در اردبیل احیا می‌شود
رضوان باقلاچی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل هم بر تشکیل اتاق فکر با مشارکت فعالان معماری برای آبادانی اردبیل تاکید کرد و گفت: در راستای احیای سنت نقاره زنی مذهبی در اردبیل، گروهی از افراد مستعد را برای دریافت آموزش‌های لازم به مشهد فرستاده‌ایم.
امیر رجبی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل هم در این نشست گفت: ابن بزاز اردبیلی نخستین اردبیل پژوه بوده که درباره شرح احوال شیخ صفی الدین اردبیلی کتاب تالیف کرده و در دوره معاصر نیز استاد باباصفری در عرصه اردبیل‌شناسی تحقیق و مطالعات فراوان کرده است و دکتر رضازاده نیز عمر خود را صرف تاریخ و اعتلای فرهنگ و هویت اردبیل کرده است.
اصغر تقی زاده شکیبا مدیر دایره‌المعارف اردبیل هم ابراز امیدواری کرد این نشست، نقطه عطف و سرآغازی برای جنبش اردبیل پژوهی و احیای معماری و تاریخ و فرهنگ این خطه باشد.
 در پایان این نشست، استادان و صاحب نظران حاضر در برنامه نیز دیدگاههای خود را مطرح و از سوی دکتر رضازاده پاسخ داده شد و سپس با اهدای لوح تقدیر استاندار و هدایایی از این استاد معماری دانشگاه تهران تجلیل به عمل آمد.

    
اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید