نمایش جزییات خبر
در نشست خبری هفته بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی مطرح شد:
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۱:۴۰

از ساخت فیلم و سریال با موضوع فردوسی تا اعطای نشان ملی به شاهنامه پژوهان

نشست خبری هفته بزرگداشت حکیم طوس، ابوالقاسم فردوسی شاعر و حکیم نامدار ایرانی یکشنبه شانزدهم اردیبهشت ماه با حضور و سخنرانی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، رییس موسسه فرهنگی اکو و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی و گردشگری استان خراسان رضوی با حضور پرشمار رسانه‌های داخلی و خارجی در تالار اجتماعات شهید مطهری (ره) انجمن برگزار شد.
از ساخت فیلم و سریال با موضوع فردوسی تا اعطای نشان ملی به شاهنامه پژوهان

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به اصحاب رسانه و استادان و پژوهشگران داخلی و خارجی حاضر در این برنامه گفت: نقش ویژه و تأثیرگذار حکیم ابوالقاسم فردوسی بر تمدن ایرانی و اسلامی بر کسی پوشیده نیست. این حکیم، مایه عزت ایرانیان و اثر گرانسنگ او «شاهنامه» بزرگترین کتاب حماسه، فرهنگ و آیینه تمام نمای عظمت زبان و ادب فارسی به شمار می‌رود.

مشاور وزیر فرهنگ در بخش دیگری از سخنان خود گفت: فردوسی بزرگ منادی صلح، صفا، صمیمیت و وحدت و پیوند میان ملت‌هاست. از اینرو هرچه برای این شاعر و حکیم نامدار ایرانی، آیین‌های بزرگداشت برگزار گردد، بازهم جای کار وجود دارد، خاصه اثر منحصر به فرد او «شاهنامه» کتاب گران بهایی است که همواره مطمح نظر محققان و پژوهشگران داخلی و خارجی است.

شالویی در ادامه سخنان خود گفت: در راستای برگزاری باشکوه آیین‌های روز و هفته بزرگداشت حکیم فردوسی، تعداد زیادی از نهادهای فرهنگی و هنری کشور از جمله وزارتخانه‌های فرهنگ و میراث فرهنگی، رسانه ملی، شهرداری و شورای اسلامی مشهد مقدس، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور، دانشگاه‌های مشهد و فردوسی، وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، موسسه فرهنگی اکو و سفارت هندوستان در ایران همکاری و مساعد ویژه‌ای را مبذول نموده‌اند.

رئیس کارگروه حکیم طوس در ادامه سخنان خود با اشاره به بخشی از فعالیت‌های هفته بزرگداشت فردوسی گفت: از روز 21 اردیبهشت برنامه‌های هفته بزرگداشت آغاز می‌شود و با همکاری شهرداری و شورای اسلامی مشهد مقدس، منادیان و جارچیانِ شاهنامه، مردم را با اشعار این حکیم و رویدادهای این هفته فرهنگی آشنا می‌کنند. سپس اولین برنامه رسمی با همکاری وزارت میراث فرهنگی در 24 اردیبهشت برگزار می‌شود و در ادامه در 25 اردیبهشت ماه، در نوبت صبح در دانشگاه مشهد نشست‌های تخصصی و بعداز ظهر همان روز در جوار آرامگاه فردوسی، برنامه‌های متنوعی برگزار خواهد شد.

شالویی اضافه کرد: روز 26 اردیبهشت ماه نیز در دو نوبت صبح و عصر در دانشگاه فردوسی مشهد، همایش علمی با ارائه 40 سخنرانی و مقاله تخصصی برگزار می‌گردد و در روز 27 اردیبهشت نیز، نشست بین المللی با حضور اندیشمندان جهانی در فضای مجازی ساماندهی و اجرا خواهد شد.

شالویی تصریح کرد: با توجه به اهمیت حکیم فردوسی در سپهر فرهنگی و هنری ایران کارگروه حکیم طوس با حضور جمعی از استادان و مدیران فرهنگی و هنری کشور تشکیل یافته و اولین جلسه آن نیز امروز در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد و در راستای هویت‌سازی و انتقال میراث عظیم حکیم فردوسی به نسل جدید، تشکیل انجمن نقالان نوجوان یکی از موصوبات این کارگروه بود. همچنین تشکیل بنیاد فردوسی و برگزاری همایش «خوسف» تا «طوس» به جهت اهمیت ابن حسام خوسفی و ارتباط او با اندیشه فردوسی، برای گسترش اقدامات مرتبط با این حکیم بزرگ ایرانی در دستور کار این کارگروه قرار دارد.

مشاور وزیر فرهنگ در پایان گفت: امیدوارم با فعالیت‌های صورت گرفته در این هفته، همچنین با ساده‌سازی رمز و رازهای شاهنامه فردوسی و ارائه این اثر با زبانی ساده و روان، همچنین با استفاده از ابزارهای جدید هنری خاصه سینما و هنرهای نمایشی، میراث این حکیم ایرانی و جهانی به نسل‌های جدید منتقل گردد تا از رهگذر این اقدام، جریان هویت‌سازی و تقویت فرهنگی جوانان ایران عزیز با جدیت و کیفیت بالاتری به ثمر نشیند.

بزرگداشت فردوسی در کشورهای عضو اکو

 در ادامه این نشست سعدخان رئیس موسسه فرهنگی اکو به ایراد سخن پرداخت و گفت: در حال حاضر 10 کشور عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی(اکو) هستند و این سازمان بر خود وظیفه می‌داند که در کنار فعالیت‌های اقتصادی، به برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری مرتبط با کشورهای عضو نیز اهتمام داشته باشد.

او در ادامه سخنان خود گفت: شخصیت فردوسی چنان والا و بالاست که قطعا موسسه فرهنگی اکو در رویدادهای هفته بزرگداشت این شاعر بزرگ مشارکت خواهد داشت؛ چرا که حافظ، سعدی، فردوسی و مولانا نه تنها به ایران که به جهان علم و ادب تعلق دارند. اشعار حکیم فردوسی در اوج معنا و زیبایی است و اگر بنابود جایزه نوبل به شاعران تعلق بگیرد، حتما باید به فردوسی نیز جایزه نوبل تعلق می‌گرفت.

رئیس مؤسسه فرهنگی اکو در پایان گفت: از سال گذشته موسسه فرهنگی اکو همکاری ویژه‌ای با انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در تجلیل از مفاخر و مشاهیر کشورهای عضو دارد که چندی پیش بخشی از آن در هفته بزرگداشت سعدی به منصه ظهور رسید. در ادامه این همکاری، موسسه در کشورهای پاکستان، آذربایجان، افغانستان و سایر کشورهای فارسی زبان عضو اکو، رویدادهای مرتبط با بزرگداشت فردوسی را سامان دهی خواهدکرد.

اعطای نشان فردوسی به حماسه سرایان 

در بخش دیگری از این نشست خبری محمد حسین زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به برنامه‌های متنوع هفته بزرگداشت فردوسی تأکید کرد: امسال و در هفته بزرگداشت حکیم فردوسی چند فعالیت ویژه انجام خواهد شد که از جمله آنها اعطای نشان فردوسی به حماسه سرایان، حماسه پژوهان و حماسه آفرینان است. همچنین نشست‌های تخصصی مختلف با همکاری دانشگاه‌های استان در مشهد مقدس برگزار خواهد شد..

او اضافه کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و حوزه هنری خراسان رضوی نیز امسال برنامه‌های متنوعی را برای کودکان و نوجوانان و علاقه‌مندان به شعر و اندیشه حکیم فردوسی تدارک دیده‌اند.

در پایان نیز سیدجواد موسوی مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با اشاره به حضور فعال این نهاد در هفته بزرگداشت فردوسی گفت: برگزاری آیین‌های سنتی، پاسداشت هفته کرامت در ایام بزرگداشت فردوسی، راه اندازی کاروان‌های هنری و برگزاری شب شعر از آرامگاه فردوسی تا آرامگاه خیام نیشابوری از جمله فعالیت‌های این اداره کل در هفته بزرگداشت حکیم طوس است.

در بخش پایانی این نشست نیز خبرنگاران حاضر در جلسه سوالات خود را مطرح کردند.

روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی
اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید