نمایش جزییات خبر
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۳:۲۴

روزهای روشن فرهنگ و هنر ملایر در سایه حمایت‌های دولت سیزدهم

کشاورزیان: رونق و پیشرفت حوزه فرهنگ و هنر از سیاست‌های دولت مردمی و انقلابی سیزدهم است که این سیاست در قالب برنامه‌ها و تدابیر مختلف از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تاکنون در این شهرستان با حمایت‌های فرماندار ویژه ملایر عملیاتی شده است.
روزهای روشن فرهنگ و هنر ملایر در سایه حمایت‌های دولت سیزدهم

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان به نقل از خبرگزاری ایرنا؛ احیای گنجینه‌های ارزشمند فرهنگ و هنر ملایر با خروج از تنگناها و انزوای اصحاب هنر، یکی از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم در این شهرستان است که با فعالیت دولت آیت‌الله رئیسی و به همت دست‌اندرکاران این حوزه، رنگ واقعیت به خود گرفته و در حال بارورتر کردن درخت پُرثمر هنر و فرهنگ در تمامی مناطق دومین شهر بزرگ استان همدان است.

به اعتقاد شماری از کارشناسان و صاحبنظران ملایری، بی‌توجهی به فرهنگ و هنر در گذشته این شهرستان را با وجود پیشینه قوی و وسعت فرهنگی و هنری قابل اتکا، با چالش‌های فراوانی مواجه ساخته بود که در دولت مردمی سیزدهم با سیاست‌گذاری‌های اصولی، حمایت و پشتیبانی همه جانبه از گنجینه‌های فعال هنرمند و نخبگان فرهنگی؛ ملایر را بیشتر از پیش در مسیر رشد و توسعه و رونق قرار داد.

برآیند این اقدامات و دستاوردهای اثرگذار و معنادار دولت سیزدهم و فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد که توجه به فرهنگ و هنر تا حد زیادی منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی، هویت‌سازی فعال و نخبه پروری شده که ملایر به شهر جشنواره‌ها، همایش‌ها، رویدادها و محافل فرهنگی و هنری شهرت یافته است.

عدالت فرهنگی و هنری امروز به واسطه خدمات ارزنده دست‌اندرکاران حوزه فرهنگ و هنر این شهرستان تحقق پیدا کرده و تاثیرگذاری بیشتر با استفاده از گنجینه‌های ارزشمند اصحاب فرهنگ و هنر و اجرایی کردن تدابیر و سیاست‌های حمایتی دولت، بستر و فضا را برای هنرمندان ملایری فراهم کرده است تا پا را فراتر گذاشته و هنر و فرهنگ غنی خود را در آنسوی مرزها نیز عرضه کنند.

پایتخت فرهنگی استان همدان، قطب تئاتر و موسیقی استان، پایلوت سازسازی ایران، پرورش بزرگترین قاریان و حافظان قرآن، تولیدات سینمای جوانان و دهها و صدها عنوان دارنده بهترین‌ها در عرصه فرهنگ هنر، تنها گوشه‌ای از استعدادهای ارزشمند ملایر طی چندین سال فعالیت است که این داشته‌ها در دولت سیزدهم به اوج خود و به نوعی به مرحله تکامل رسید، اما همچنان راه برای تکامل و رشد و نمو متعالی دِراز است.

ایرنا

فعالیت ۱۶ گروه نمایشی در ملایر

روایت پیشرفت فرهنگ و هنر به عنوان زیربنای توسعه در جهان شهر ملایر، روایت امروز و دیروز نیست، روایت سالها تلاش و کوشش است تا امروز دست‌اندرکاران آن بتوانند بسیاری از اولین‌ها همچون نخستین جشنواره «شب‌های موسیقی تاک»، نخستین نمایشگاه سازسازی، نخستین جشنواره تئاتر «تک»، بزرگترین نمایشگاه قرآنی و دهها اقدام دیگر را در دفتر فرهنگ و هنر این شهرستان ثبت و ضبط کنند.

از روند رشد و توسعه فرهنگ و هنر ملایر ذکر چند نکته لازم و ضروری است: این شهرستان قبل از انقلاب تنها یک مورد مجتمع فرهنگی و هنری داشت که پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی صاحب سه مجتمع کامل و مجهز شد و تعداد کتابخانه‌های عمومی آن از یک مورد در قبل از انقلاب به ۲۳ باب در حال حاضر رسیده است.

قبل از انقلاب ملایر فاقد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد بود که در حال حاضر ۷۳ کانون در این شهرستان فعال است، چاپخانه‌ها و انتشاراتی‌ها ملایر در پیش از انقلاب از یک مورد به ۳۲ مرکز فعال افزایش یافته و انجمن‌های ادبی و فرهنگی از یک مورد به ۶ انجمن پویا و فعال رسیده است، همچنین این شهرستان قبل از انقلاب فاقد آموزشگاه‌های آزاد هنری بود که هم اکنون ۱۵ آموزشگاه فعال و رسمی دارد.

ملایر به عنوان یکی از شهرهای پیشرو در هنر تئاتر، از ۲ گروه نمایشی در قبل از انقلاب، امروز دارای ۱۶ گروه نمایشی فعال و حرفه‌ای است و ۱۵ آموزشگاه آزاد هنری، چهار موسسه فرهنگی و هنری و پنج انجمن هنری؛ ۶ کانون آگهی و تبلیغاتی و ۲ موسسه قرآن و عترت دارد که این روند رشد و توسعه در حوزه فرهنگ و هنر بسیار ملموس و قابل دفاع است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر در همین رابطه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهار داشت: رونق و پیشرفت حوزه فرهنگ و هنر از سیاست‌های دولت مردمی و انقلابی سیزدهم است که این سیاست در قالب برنامه‌ها و تدابیر مختلف از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تاکنون در این شهرستان با حمایت‌های فرماندار ویژه ملایر عملیاتی شده است.

ایرنا

دریافت مجوز ساخت فیلم بلند در ملایر برای نخستین بار

«فرشاد کشاورزیان» با بیان اینکه در دولت سیزدهم دستاوردها و فعالیت‌های بسیار خوبی در حوزه فرهنگ و هنر این شهرستان رقم خورد که برخی از آنها برای اولین بار بود، به برخی از این اقدامات اشاره کرد و افزود: طرح ملی بشری به عنوان یک طرح بزرگ قرآنی بود که ملایر یکی از معدود شهرهای برگزار کننده این طرح در کشور بود، در حالی‌که این طرح بیشتر در مراکز استانها برگزار می‌شود.

وی برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ علوم قرآنی با حضور ناشران برتر کشور در دوره‌های مختلف، برگزاری محافل بزرگ قرآنی با حضور قاریان برتر کشور، برگزاری یادواره شهدای هنرمند و یادواره شهید «داریوش ساکی» دانشجوی نخبه این شهرستان را از دیگر اقدامات برشمرد و بیان کرد: انجمن سینمای جوانان دفتر ملایر یکی از ظرفیت‌های بالقوه‌ای است که در کشور حرف برای گفتن دارد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر ادامه داد: این انجمن سال ۱۳۶۶ در ملایر شروع به فعالیت کرد و تاکنون بیش از هزار و ۲۵۰ نفر فیلمساز و عکاس تربیت و طی ۲ سال گذشته(۱۴۰۱ و ۱۴۰۲) تعداد ۲۵ فیلم کوتاه تولید کرده است و برای نخستین بار در غرب کشور «امید وفایی» مدیر سینمای جوانان ملایر در سال ۱۴۰۱ موفق به دریافت مجوز ساخت فیلم بلند از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

کشاورزیان کسب ۱۲ جایزه بین‌المللی و ملی در حوزه فیلم و عکس را از دیگر موفقیت‌های انجمن سینمای جوانان ملایر برشمرد و گفت: طی ۲ سال اخیر این انجمن موفق به جذب هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار برای تولید فیلم کوتاه شد که بی‌نظیر است و تاکنون اتفاق نیفتاده است.

وی با بیان اینکه ملایر تنها شهری در استان است که در شورای پیچینگ(شورای تصویب فیلمنامه) کشور عضو دارد، ادامه داد: این انجمن تاکنون موفق به برگزاری ۲ جشنواره منطقه‌ای فیلم همچون جشنواره فیلم تاک و جشنواره فیلم آگر با حضور ۱۱ استان به میزبانی انجمن سینمای جوانان ملایر شده است و در حال حاضر ۱۵۰ نفر در کلاس‌های عکاسی و فیلمسازی در سینمای جوانان ملایر مشغول آموزش هستند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر ملایر با اشاره به اینکه این شهرستان در حوزه نمایش، ظرفیت بسیار بالا و شگرفی دارد و با درخشش هنرمندان تئاتر در سطح ملی و بین‌المللی به اذعان همگان، ویترین و قطب تئاتر استان همدان است، بیان کرد: در اکثر جشنواره‌های استانی تئاتر مقام‌های اول تا سوم متعلق به هنرمندان ملایر است و در این حوزه سرآمد استان هستیم.

ایرنا

هنرنمایی هنرمندان تئاتر ملایری در آنسوی مرزها

کشاورزیان عضویت بیش از ۵۰۰ هنرمند در صندوق هنر را گویای این ادعا دانست و گفت: بیش از ۱۵۰ هنرمند در رشته‌های مختلف نمایش همچون کارگردانی، بازیگری، طراحی صحنه، نورپردازی و سایر رشته‌های مرتبط حائز رتبه ملی و بین‌المللی شده‌اند و آوازه تئاتر ملایر بین‌المللی شده است که به تازگی «مهدی حبیبی» از هنرمندان برجسته تئاتر ملایر داوری بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را در کنار بزرگان تئاتر کشور بر عهده داشت.

به گفته وی؛ اجرای گروه‌های نمایش ملایر در سالیان متمادی در کشورهای حوزه خلیج فارس، اسلونی، ایتالیا، کانادا، استرالیاو سایر کشورهای اروپایی و آسیایی نشان از نقش مهم و سهم بسزای هنرمندان این خطه در سبد فرهنگی کشور دارد و حضور و کسب رتبه‌های مختلف توسط هنرمندان برجسته تئاتر ملایر همچون «محمد قاسمی»، «مهدی حبیبی»، «مهدی روزبهانی»؛ «نرگس خاک‌کار»، «پری بارانی»، «محیا جباری»، «مرجان آقانوری» و «فروزان حسینی» در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی، گواه این ادعا است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر همچنین به حوزه هنرهای تجسمی اشاره و اظهار کرد: به طور میانگین سالانه بیش از ۵۰ نمایشگاه هنرهای تجسمی شامل نقاشی، طراحی و گرافیک، خوشنویسی، ساز و صنایع دستی در سالن‌های نمایشگاهی ملایر توسط هنرمندان برگزار می‌شود و تا به امروز بیش از ۲ هزار نمایشگاه در این حوزه برگزار شده است.

کشاورزیان یادآور شد: برگزاری نمایشگاه انفرادی نقاشی در کشور روسیه توسط هنرمند بلند آوازه شهرمان استاد «مهدی اسدی» بیانگر نبوغ و ذهن خلاق هنرمندان ملایر است، برگزاری وُرک‌شاپ توسط هنرمندان برجسته و اساتید ملایر در حوزه هنرهای تسجمی در کشور و تدریس اساتید بنام هنر در دانشگاه‌های مطرح کشور نیز از نکات حائز اهمیت حوره هنر شهر فرهنگی ملایر است.

وی با اشاره به فعالیت حوزه موسیقی، ادامه داد: بدون شک حوزه موسیقی استان، مرهون تلاش و زحمات هنرمندان ملایری است و هر جا که هنرمندان این شهرستان حضور داشتمد، گوی سبقت را از دیگران ربودند که در این حوزه می‌توان به وجود چهار آموزشگاه موسیقی در رشته‌های مختلف موسیقی اشاره که بیانگر علاقه وافر جوانان و نوجوانان به این رشته هنری است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر گروه موسیقی برتر استان و یکی از موفق‌ترین گروه‌های موسیقی حال حاضر این شهرستان را گروه موسیقی «همراز» عنوان کرد که اجرای این گروه هنری در کشور ترکیه با استقبال هنر دوستان آن کشور و پخش زنده از کانال‌های تلویزیون این کشور مواجه شد، همچنین برگزاری کنسرت در بسیاری از شهرهای کشور و اخیرا در فرهنگسرای نیاوران خود موید رشد و تعالی موسیقی در شهرستان ملایر است.

احداث نخستین چاپخانه غرب کشور در ملایر با هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری

کشاورزیان برگزاری موفق و باشکوه دومین جشنواره «شب‌های موسیقی هگمتانه» همزمان با سایر شهرهای استان با استقبال بی‌نظیر علاقه‌مندان به موسیقی در ملایر، برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره موسیقی «ترنم مقاومت» ویژه یگان‌های موزیک نیروهای مسلح استان در سال آینده و برگزاری جشنواره بزرگ فرهنگی و هنری موسیقی «شب‌های تاک» با حضور گروه‌های موسیقی استان‌های غرب کشور در ملایر به مدت یک هفته را از دیگر اقدامات در دولت سیزدهم عنوان کرد.

وی به موفقیت‌های این شهرستان در حوزه شعر و ادبیات اشاره و داوری شاعران برتر ملایری در جشنواره‌های بین‌المللی و ملی توسط «غلامرضا بکتاش» و «مریم زندی»، برگزاری مراسم تجلیل از شاعر برجسته کودک و نوجوان «غلامرضا بکتاش»، تالیف بیش از ۵۰۰ عنوان کتاب توسط نویسندگان ملایری، تالیف ۲۸ جلد کتاب در حوزه ادبیات پایداری توسط نویسنده ملایری «لیلا گودرزیان‌فر»، تجلیل از نویسندگان و شعرای برتر این شهرستان، برگزاری اولین کنگره ملی شعر مادر با استعانت از حضرت زهرا(س) با حضور شعرای برجسته کشور، برگزاری همایش ملی شعر «در حلقه رندان» با حضور شعرای طنز پرداز کشور و برگزاری «جایزه ادبی رسول» ویژه شهید «رسول حیدری» اولین شهید ایران در بوسنی و هرزگوین را از دستاوردهای این حوزه در دولت سیزدهم برشمرد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر خاطرنشان کرد: در حوزه چاپ و نشر نیز چاپخانه پارسیان با ثبت برند مستر راد در کشور، مفتخر به کسب اولین برند پیشرو در دیجی کالا از بین ۸۳۰۰ برند معتبر ایرانی و کسب رتبه نهم فروشنده برتر دیجی کالا از ۳۰۷ هزار فروشنده دیجی کالا در سالن همایش‌های بین المللی رایزین با میزبانی هلدینگ دیجی کالا بین ۲۵ تیرماه با حضور برندهای مطرح کشور شد.

کشاورزیان احداث بزرگترین چاپخانه غرب کشور در ملایر توسط «محمد رضا محمودی» با اعتباری بالغ بر یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال با اشتغالزایی بالا را از دستاوردهای مهم در این حوزه عنوان کرد.

وی از دیگر اقدامات حوزه فرهنگ و هنر به برگزاری نکوداشت استاد «مسعود جعفری جوزانی» فیلمساز و کارگردان مطرح کشور، راه‌اندازی نمایندگی خانه مطبوعات در ملایر، صدور مجوز ۱۰ موسسه فرهنگی و هنری، چاپخانه، کانون آگهی و تبلیغات در سال‌ گذشته، ساخت پلاتو برای اولین بار در ملایر، درخواست و پیگیری جهت ساخت پلاتو در مجتمع فرهنگی و هنری با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال، راه‌اندازی انجمن ادبیات پایداری و انجمن شاهنامه‌خوانی، برگزاری جشنواره ادبی «سلام» برای اولین بار در ملایر و برگزاری چندین دوره جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا(ع) با گستره شهرستانی اشاره کرد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر همچنین به برگزاری ۱۰۰ جلسه شورای فرهنگ عمومی از سال ۱۳۸۵ تاکنون با بیش از ۷۰۰ مصوبه، برگزاری ۲۰ کنسرت با حضور خوانندگان مطرح کشوری، برگزاری چندین کنسرت توسط گروه‌های موسیقی ملایر، برگزاری جشنواره‌های متعدد تئاتر استانی و هنرهای تجسمی به میزبانی ملایر اشاره کرد و افزود: جایزه جشنواره جهان اسلام در شعر توسط شاعر بسیجی مرحوم «مصطفی پورکریمی» و جایزه جهان اسلام در رشته خوشنویسی نیز توسط استاد «حجت الله کریمی» کسب شد.

برگزاری یکصد نمایشگاه هنرهای تجسمی در ملایر

کشاورزیان در ادامه از دیگر برنامه‌های شاخص این شهرستان در دولت سیزدهم به اجرای طرح ملی، تخصصی و بزرگ قرآنی بشری با شرکت بیش از ۱۵۰ نفر از اساتید قرآنی به مدت سه روز در ملایر، برگزاری نخستین جشنواره «شب‌های موسیقی تاک» با حضور ۳۸۰ هنرمند، برگزاری جشنواره تئاتر استان، برگزاری دوره‌های متعدد مهارت‌های زندگی، جمعیت و فرزندآوری و کاهش آسیب‌های اجتماعی و برگزاری ۱۰۰ نمایشگاه مختلف هنرهای تجسمی اشاره کرد.

وی برگزاری دوره‌های مختلف فیلمسازی و عکاسی با اهدای مدارک معتبر از سینمای جوانان، اعزام گروه‌های نمایشی برای شرکت در جشنواره منطقه‌ای تئاتر، معرفی ۴۵ هنرمند برای دریافت تسهیلات به مبلغ ۳۰ میلیارد ریال، معرفی ۱۲ هنرمند جهت دریافت تسهیلات از صندوق اعتباری هنر کشور، پیگیری، ثبت و ارسال مدارک هنرمندان جهت استفاده از بیمه هنرمندان به تعداد ۵۰ نفر و حمایت از فعالیت‌های بیش از ۲هزارو ۳۰۰ هنرمند در رشته‌های مختلف فرهنگی و هنری را از دیگر فعالیت‌های برشمرد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر گفت: در این مدت مرکز آموزش هنر برای حضور انجمن‌های تئاتر، خوشنویسی و موسیقی فعال شد و با هنرمندان جهت برگزاری برنامه‌های شاد و بانشاط در غالب جنگ‌های شادی و نمایش‌های موزیکال و طنز همکاری به عمل آمد و یک فضای همدلی و همکاری برای جذب و فعالیت هنرمندان در این شهرستان به وجود آمد.

کشاورزیان همچنین برگزاری جلسات متعدد با هنرمندان حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری، تسهیل‌گری جهت صدور مجوزهای فرهنگی و هنری، نظارت بر نامگذاری اسامی فارسی اصناف و کسبه شهرستان در راستای پاسداشت زبان و ادبیات فارسی، همکاری با اصحاب رسانه و مطبوعات و برگزاری کنفرانس‌های خبری، برگزاری دوره‌های گوناگون مهارت‌آموزی در رشته‌های مختلف هنری و برگزاری دوره‌های آزمون خوشنویسی در بیش از ۱۰ رشته با دریافت مدارک معتبر از انجمن خوشنویسان ایران را از دیگر اقدامات عنوان کرد.

 

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید