نمایش جزییات خبر
بخش بین الملل؛
۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۱:۰۴

نشست بین المللی قرآنی" جایگاه قرآن کریم در اروپای معاصر" برگزار شد

به همت کمیته علمی بخش بین الملل سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم نشست" جایگاه قرآن کریم در اروپای معاصر" با حضور خانم نیرا کادیچ مشکیچ دبیر کل مرکز گفتگوهای دینی کرواسی و آقای میثم فقهی دامازو مدیر موسسه قرآنی Educor فرانسه و به دبیری خانم دکتر خان بابا مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
نشست بین المللی قرآنی" جایگاه قرآن کریم در اروپای معاصر" برگزار شد

به گزارش ستاد خبری دبیرخانه دائمی نمایشگاه های جمهوری اسلامی ایران معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خلاصه ای از سخنان این دو مهمان خارجی که در قالب پرسش و پاسخ بیان شد به این شرح است؛ خانم کادیچ با اشاره به اقلیت بودن مسلمانان در کرواسی اظهار داشت: روابط مسلمانان با یکدیگر و با مسیحیان و دولت این کشور بسیار نظام مند و منسجم و مدیریت آن با نهادی به نام جامعه اسلامی کرواسی است؛ قرآن کریم ریشه هویت و مهمترین منبع گسترش اسلام در کرواسی است و مسلمانان کرواسی بر اساس ارزش های قرآنی با خود و دیگری تعامل دارند و گفتگو از مهمترین عناصر دینی و فرهنگی این تعامل است؛ ماه رمضان برای ما مقدس و فرصتی طلایی برای گسترش اسلام است؛ سفره های افطاری برای مهاجران نیز داریم؛ گروه تواشیح بانوان داریم که نام آن" عربسک است؛ برگزاری کنسرت های دینی مشترک بین الادیانی از دیگر فعالیت های مسلمانان است.

خلاصه سخن این است که رویدادهای قرآنی و دینی مسلمانان کرواسی در سطوح درون دینی، برون دینی و فرادینی انجام می شود و محور همه این فعالیت ها قرآن کریم است؛ لازم به اشاره است نخستین ترجمه قرآن به زبان کرواسی در سال ۱۹۶۹ بوده است و ما اکنون دو ترجمه از قرآن به زبان کرواسی داریم.

در ترجمه های قرآن و انتقال مفاهیم آن به فرهنگ خواننده های غیر مسلمان نیز توجه شده است؛ ما سفیران اسلام در اروپا هستیم و تلاش می کنیم بهترین روایت از اسلام را برای آنها داشته باشیم".

آقای دامازو در ادامه این نشست با اشاره به تاریخ ورود اسلام به فرانسه اظهار داشت امروز فرانسه ۸ میلیون مسلمان دارد که شامل اهل سنت و شیعه و صوفی و...است و همه آنها را تنها یک چیز گرد هم می آورد و آن قرآن است؛ قرآن در مساجد و موسسات  آموزش داده می شود؛ قرآن لنگر استقرار اسلام بلکه مسلمانان در فرانسه است. ماه رمضان در فرانسه، زمان تنفس روحانیت قرآن است،.فرانسوی ها رفتار محترمانه ای با روزه داران دارند. کتاب های قرآنی فراوانی در فرانسه داریم بویژه ترجمه های قرآن؛ موسسه ما به چاپ کتاب هایی پیرامون کلمات قرآن و توضیح کلمات آن توجه ویژه ای دارد".

شایان ذکر است این دومین نشست بین المللی قرآنی بخش بین الملل است که با شعار" دیپلماسی قرآنی، هویت اسلامی" برگزار می شود. سومین نشست قرآنی نیز روز دوشنبه ساعت ۲۰ با عنوان" جایگاه قرآن کریم در جهان عرب" خواهد بود.

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید