نمایش جزییات خبر
۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۴:۴۱

بزرگداشت حکیم توس پرداختن به هویت و باورهای ایرانی اسلامی است

نشست ستاد بزرگداشت روز ملی فردوسی و پاسداشت زبان فارسی، با حضور محمد حسین زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، مسعود میرزائی شهرابی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، سیدجواد موسوی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، مجید عسگری، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی، معاونین و جمعی از مدیران و کارشناسان در سالن شورای سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
بزرگداشت حکیم توس پرداختن به هویت و باورهای ایرانی اسلامی است
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در این نشست مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در باب فضاسازی مناسب برای برگزاری بزرگترین رویداد هویتی گفت: با توجه به اهمیت و پرداختن به هویت و باورهای ایرانی اسلامی و نیز وجوب اقناع افکار و ایجاد جریان های محتوایی با موضوع هویت ایرانی که از سال گذشته از دانشگاه فردوسی آغاز شد، باید و لازم است که در ادامه این روند، امسال نیز تلاش مضاعفی در جهت دهی این جریان انجام گیرد. 

حسین زاده ضمن اظهار امیدواری نسبت به همکاری و همسویی شکل گرفته بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث‌فرهنگی و انجمن مفاخر کشور برای بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی گفت: در مسیر برگزاری مراسم بزرگداشت حکیم طوس به عنوان نقطه عطف مواضع فرهنگی و هنری در جریان سازی هویت ایرانی اسلامی، جلسات متعددی در سطح ملی برگزار و تقسیم کار لازم صورت گرفته است تا ما بتوانیم شاهد مشارکت همه ارگان ها و دستگاه های فرهنگی در برگزاری این مراسم گرانسنگ باشیم. 

مدیرکل فرهنگی و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: تجلیل از فعالان حوزه فردوسی شناسی، شاهنامه پژوهی و نواختن زنگ فردوسی در مدارس از مواردی است که توسط دانشگاه‌های وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش در سطح استان‌های سراسر کشور اجرا خواهد شد.

وی گفت: سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز در حال تدارک ویژه برنامه هایی به همین مناسبت است که بسیاری از محتوای این برنامه ها در مشهد تولید خواهد شد.

حسین‌زاده ادامه داد: از دیگر برنامه هایی که تا کنون به طور قطع در ویژه برنامه های بزرگداشت فردوسی جای دارد؛ روایتگری عملیات وعده صادق به سبک پرده خوانی خواهد بود.
 
وی یادآور شد: مراسم اصلی بزرگداشت فردوسی، روز 25 اردیبهشت ساعت 16 در محل آرامگاه فردوسی برگزار می‌شود و از روز 25 اردیبهشت تا 3 خرداد، به مدت 10 شب، برنامه‌های فرهنگی و هنری در محل آرامگاه برگزار میشود.

در ادامه دکتر میرزائی ضمن اعلام آمادگی دانشگاه فردوسی مشهد جهت برگزاری هرچه باشکوه‌تر برنامه‌های بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی بیان کرد: رویکرد دانشگاه فردوسی مشهد، مسئله محور است. در موضوع بزرگداشت حکیم فردوسی نیز مسئله محور عمل خواهیم کرد و مسئله ما تربیت نسل و ایجاد هویت با استفاده از ظرفیت این شاعر بلند آوازه است.

وی افزود: در دوره جدید مدیریتی دانشگاه، ارتباطات دانشگاه با نهادها و سازمان‌های کشوری، استانی و شهری، روز به روز افزایش خواهد یافت.

در این نشست مسئولین دانشگاهی، استانی و شهری نیز پیشنهادات و نظرات خود را مطرح کردند.

دکتر بذرافشان، مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی و حوزه ریاست دانشگاه گفت: توسعه و ترویج زبان فارسی به عنوان مهم‌ترین ابزار تمدن با توجه به حضور دانشجویان بین‌الملل در دانشگاه فردوسی مشهد است.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود قبل و بعد از این برنامه‌ها، افکارسنجی‌های لازم جهت سنجش میزان تاثیرگذاری در مخاطبان، انجام شود.

ابوالفضل عباسی، مدیر فرهنگی و فعالیت‌های داوطلبانه دانشگاه، پیشنهاد تشکیل ستاد دائمی بزرگداشت فردوسی جهت ایجاد هویت و تعلق خاطر دانشجویان به حکیم ابوالقاسم فردوسی و برنامه‌های تشکل‌ها، کانون‌ها و انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد از جمله بردگیم، بازی اندروید، شب شعر طنز حماسی، مسابقه طراحی المان‌های افسانه‌ای شاهنامه، همایش علمی حکمرانی در شاهنامه و همایش علمی نقش شاهنامه در هویت اسلامی و ایرانی را ارائه داد.
روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان خراسان رضوی
اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید