نمایش جزییات خبر
در نشستی بررسی شد؛
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۵:۴۹

چشم‌انداز تولید مشترک و اولویت‌های سینما در کشورهای بریکس

نشست «چشم‌انداز تولید مشترک و اولویت‌های ژانر سینمایی در کشورهای بریکس» با حضور نمایندگانی از کشورهای عضو این مجمع در مسکو برگزار شد.
چشم‌انداز تولید مشترک و اولویت‌های سینما در کشورهای بریکس

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این نشست نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده درباره ویژگی‌های مخاطبان در سینمای ملی کشورهای خود، چشم‌اندازهای فروش و برنامه‌های حوزه سینما در آینده نزدیک صحبت کردند.

علی سرتیپی، مدیر پلتفرم فیلمنت و مدیرعامل شرکت پخش فیلمیران در این نشست، گفت: سالانه حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ فیلم در ایران اکران می‌شود.

وی با اشاره به همکاری سینماگران ایرانی با برخی از کشورهای عضو بریکس افزود: ایران با فیلمسازان برزیلی همکاری موفقی دارد. در تولید مشترک با برزیل، فیلم «من سالوادور نیستم» و سپس چندین بخش از کمدی «تگزاس» با همکاری این کشور ساخته شد که نتیجه آن کمک به نزدیکی فرهنگی کشورها است.

سرتیپی ادامه داد: سینمای ایران و ترکیه نیز ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و جدیدترین پروژه مشترک ما ملودرام ایرانی-ترکی «مست عشق» درباره زندگی شاعر و عارف شهیر مولانا است.

سرتیپی اظهار داشت: بایستی فرهنگ خود را با شایستگی در کشورهای دیگر معرفی کرد. این روند تدریجی معرفی هم اکنون در کشورهای اروپایی درباره ایران آغاز شده است.

وی افزود: ابتدا روزانه فقط یک فیلم ایرانی در یکی از سینماهای آلمان اکران می‌شد که اکنون تعداد آنها به شش فیلم رسیده است که این گام‌های کوچک به غلبه بر موانع مختلف اقتصادی و اجتماعی کمک خواهد کرد.

سرتیپی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: اکنون ایران بر اساس نیاز مخاطب، روی خلق کمدی دارای محبوبیت در سطح ملی، همچنین درام‌های اجتماعی و فیلم‌ها با موضوع جنگ متمرکز شده است. به عنوان مثال، فیلم «عقاب‌ها» محصول ۱۹۸۵ با موضوع جنگ ایران و عراق همچنان در بین مردم محبوب است.

در ادامه نمایندگان هند، آفریقای جنوبی، برزیل، چین و امارات متحده عربی پیرامون توسعه صنعت سینمای کشورهای خود و همکاری در جهت تولید فیلم با سایر کشورها از جمله کشورهای عضو بریکس صحبت کرده و دیدگاه‌های خود درباره چشم‌انداز تولید مشترک و ژانر اختصاصی سینمای کشورهای بریکس بیان کردند.

در پایان این نشست، شرکت‌کنندگان در این نشست بر این نکته تأکید کردند که سینما می‌بایست به عنوان عامل متحدکننده عمل کند و جشنواره بین‌المللی فیلم بریکس نیز می‌تواند بستری برای توسعه سینمای جهان و ضامن دوستی بین دولت‌ها باشد.

جشنواره فیلم بریکس همزمان با جشنواره فیلم مسکو برگزار شد. جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو به عنوان یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های فیلم جهان پس از ونیز محسوب می‌شود. این رویداد که با هدف ارتقای تبادل فرهنگی و درک متقابل بین ملت‌ها و توسعه همکاری‌های بیشتر بین فیلمسازان جهان برگزار می‌شود، توانسته طی 20 سال اخیر بویژه، به یکی از رویدادهای مهم صنعت سینما برای سازماندهی اولین نمایش‌های جهانی معتبر تبدیل شود. جشنواره فیلم کشورهای بریکس یکی از رویدادهای ذیل جشنواره فیلم مسکو در سال جاری بود.

انتهای پیام/

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید