نمایش جزییات خبر
۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۸:۲۳

طرح ملی طوبی حافظ بنیان خانواده

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در جلسه هم‌افزایی و پشتیبانی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای فرهنگی و اجتماعی در رابطه با اجرای "طرح ملی طوبی" در استان گفت: دستگاه‌های دولتی در حوزه عفاف و حجاب پای کار باشند.
طرح ملی طوبی حافظ بنیان خانواده
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، نخستین جلسه "طرح ملی طوبی" در سال جدید با هدف شبکه‌سازی و تربیت مربیان مروج عفاف و حجاب در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد.
احسان آهنگر در این جلسه، اجرای طرح طوبی را یکی از محوری‌ترین مسائل جمهوری اسلامی دانست و گفت: این طرح بستری در جهت افزایش مشارکت دستگاه‌ها در راستای توسعه حجاب در کشور است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران ادامه داد: باتوجه به اهمیت حجاب و عفاف در حفظ بنیان خانواده و سلامت اخلاقی جامعه، طرح طوبی باید به‌طور ویژه موردتوجه دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

وی تبیین ابعاد حجاب در خانواده‌ها را ضرورت امروز جامعه ایرانی دانست و افزود: عدم‌تبیین ابعاد حجاب برای نسل‌های مختلف و اجرای آن در جامعه، یکی از مسائل اصلی کشور از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون بوده که همین امر سبب موضع‌گیری نسبت به این موضوع نیز شده‌است. 
آهنگر با اشاره به فعالیت مستمر معاندان در موضوع حجاب اظهار داشت: بزه‌های اجتماعی زیر سایه این مساله گسترش می‌یابد و بخشی از آسیب‌های اجتماعی امروز نیز از تبعات این مساله است که بیشتر افراد نسبت به آن ناآگاه هستند.
این مسئول تصریح کرد: تبیین ابعاد طرح ملی حجاب و عفاف نیازمند برنامه‌ریزی مدون است و نباید دستگاه‌های دولتی را در این امر تنها گذاشت. 
وی افزود: تلاش داریم با همه ظرفیت‌های حاکمیت و تشکل‌های مردم‌‌نهاد برنامه‌ریزی جامعی در این حوزه انجام شود و بستری برای گفت‌وگو درباره حجاب و ترویج حیا در جامعه باشیم. 
آهنگر خاطرنشان کرد: بخشی از اقدامات ۴۵ ساله ما در این حوزه چنان که باید انجام نشده و پشتوانه علمی لازم را نداشته، باید عملیات ما در میدان درست انجام شود و شکست در میدان نتیجه فقدان نظریات علمی و تحقیقی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران با بیان این که در برابر اقدامات مستمر جریان‌های معاند غفلت دستگاه‌های فرهنگی از ترویج عفاف و حجاب تبعات بسیاری دارد، گفت: عناد سازمان‌یافته ضرورت ورود دستگا‌ه‌های فرهنگی را افزایش می‌دهد، به همین دلیل امروز نگاه دقیق‌ و جامعه‌شناسانه به مقوله حجاب یک ضرورت به شمار می‌آید.
آهنگر ، درباره اثربخشی فعالیت مجموعه خیبر در راستای ترویج حجاب و عفاف اظهار داشت: مجموعه خیبر استان البرز فعالیت و مطالعه مستمر و متفاوت نسبت به دیگر مجموعه‌ها در موضوع ترویج حجاب داشته‌ که بازخورد مناسب و اثربخشی آن سبب تعمیم برنامه‌های این مجموعه به استان‌های دیگر شده‌است.
وی تاکید کرد: برون‌سپاری کار به مجموعه‌های مردم‌نهاد به معنای سلب مسئولیت از دستگاه‌های دولتی نیست، بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی دستگاه‌ها به این حوزه ورود پیدا کردند اما حمایت مقطعی کفایت نمی‌کند چراکه جریان معاند مقطعی کار نمی‌کند.
آهنگر ادامه داد: آگاه باشیم که جریان معاند حجاب را پاشنه آشیل جمهوری اسلامی و بستر فروپاشی نظام می‌داند. باتوجه به اهمیت موضوع باید از تمام ظرفیت‌های دستگاه‌های دولتی در ایجاد بستر حجاب استفاده شود.
این مسئول خاطرنشان کرد: نگاه ما به این مقوله رفع‌تکلیف نیست و مطالبه ما از روز اول به‌عنوان متولی فرهنگ و عفاف تبیین جایگاه این نهاد در حجاب و عفاف بوده‌است. به تنهایی کاری از ما برنمی‌آید و یک دست صدا ندارد، باید تکلیف‌مدارانه در این حوزه عمل کنیم چراکه غفلت از این موضوع جبران‌ناپذیر است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران اظهار داشت: از مشکلات اساسی ما این است که نتوانستیم مربیانی در این حوزه تربیت کنیم که به منطق دفاع از حجاب مسلط باشند یا اگر هم بوده؛ کَمیّت آن مانع اثرگذاری شده‌است.
وی تاکید کرد: باتوجه به گستره جغرافیایی استان، بستر ترویج عفاف و حجاب و همچنین نقدپذیری و گفت‌وگو در شهرستان‌ها باید فراهم شود.
آهنگر با اشاره به گردشگرپذیری مازندران به‌ویژه در فصل تابستان گفت: سواحل ما از مناطق آسیب‌پذیر به شمار می‌آیند که باید مورتوجه قرار گیرد. 
وی با بیان این که برخی دستگاه‌ها اعتماد لازم به هزینه‌کرد اعتبار در این حوزه را ندارند، اظهار داشت: اگرچه محور و ستون اجرای این طرح مجموعه‌های مردم‌نهاد هستند اما دستگاه‌های دولتی نیز موظف به اجرا بوده و نباید به ارائه گزارش‌های سطحی اکتفا کنند. هر دستگاهی که بضاعت مالی دارد باید اجرای برنامه طوبی را تکلیف خود بداند و از عملکرد جزیره‌ای در این زمینه اجتناب کنیم.
این مسئول فعالیت‌های انجام‌شده در این حوزه را مقطعی و ناکافی دانست و افزود: کُمیت ما در بخش عملیاتی می‌لنگد و فاصله بین شرکت‌کنندگان بخش مقدماتی و خروجی بخش تکمیلی نشان از ضرورت مهندسی به‌کارگیری مربیان دارد. 

الزهرا

زیست عفیفانه در طرح ملی طوبی

 سلمانی معاون مدرسه تخصصی الزهرا وابسته به حوزه علمیه استان مازندران درباره نقشه راه و شیوه اجرای طرح طوبی اظهار داشت: این طرح پیش‌تر تحت‌عنوان زیست عفیفانه از سوی موسسه خیبر کار خود را آغاز کرده بود.

وی بابل، آمل، فریدونکنار و ساری را از شهرهای مجری طرح در استان عنوان کرد و افزود: طرح‌های گسترده و متنوعی در حوزه‌ فرهنگی برنامه طوبی اجرا شده که از آن جمله می‌توان به طرح‌های برکه‌ای، مردابی، حبابی، گردابی، سیلابی، سدّی و رودخانه‌ای اشاره کرد که هر یک از بخش‌های متنوعی برخوردارند. بدیهی است که اجرای این بخش‌ها با نقاط ضعف و قوتی همراه بوده‌ و تلاش ما برطرف ساختن نقاط ضعف و بسترسازی جهت شناخت این طرح در سطح جامعه است.

سلمانی تاکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد مجموعه کارهای این حوزه باید به‌صورت رودخانه‌ای و شبکه‌ای اجرا شود تا با ریشه‌سازی، افراد بیشتری در جامعه به این طرح جذب شوند. 

وی درباره شیوه ثبت‌نام در برنامه طوبی گفت: سایت "عفاف کالج" برای ثبت‌نام علاقمندان و اجرای طرح طوبی طراحی شده‌است. دوره‌ها در سه سطح با درسنامه و اعطای مدرک برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان پس از گذراندن هر سه سطح و قبولی در آزمون نهایی، موفق به دریافت گواهی خواهند شد. 

سلمانی، جامعه هدف این طرح را مربیان طرح امین، مربیان پرورشی آموزش‌وپرورش، اساتید دانشگاه و نهادهای فرهنگی و مانند آن اعلام کرد و درباره بستر اجرای آن اظهار داشت: بستر اجرای طرح جامعه نوجوانان و جوانان و جامعه هدف نهایی ما؛ مدارس و دانشگاه‌ها هستند، در حال حاضر نیز این طرح در مدارس اجرا می‌شود. شروع دوره با قشر سفید، سپس خاکستری و در دوره تکمیلی قشر قرمز و سیاه جامعه است. 

وی درباره آمار شرکت‌کنندگان در این طرح اظهار داشت: ۲۰۰ شرکت‌کننده آملی در این طرح شرکت کردند و ۶۰ نفر از آنها به دوره تخصصی راه یافتند. در فریدونکنار ۳۰۰ نفر در دوره مقدماتی آغاز به کار کردند و ۱۵۰ نفر به دوره تکمیلی رسیدند. در بابل استقبال خوبی با حضور ۵۰۰ نفر شد و ۳۰ نفر به دوره تخصصی رسیدند. در ساری نیز ۱۴۰ نفر در دوره مقدماتی شرکت کردند و ۶۷ نفر به مرحله تخصصی رسیدند. 

جعفری آ پ

دوره‌ها باید آسیب‌شناسی شوند

مصطفی جعفری، معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش استان حوزه حجاب و عفاف را مطالبه رهبری خواند و گفت: کارهای مطالعاتی لازم در این حوزه انجام شده اما در آموزش‌وپرورش مشکلات بسیاری در این حوزه داریم. نبود خروجی مناسب نیز به نحوه آموزش برای اثربخشی و متغیرهای مداخله‌گر بازمی‌گردد.

وی درباره اثربخش نبودن اجرای برنامه در گذشته بیان داشت: توانمندی فرد در اغناء، مخاطب‌شناسی و برقراری ارتباط با جامعه هدف بسیار مهم است و نباید هر فردی وارد این حوزه شود، چراکه با ورود افراد فاقد توانمندی لازم به این حوزه پاسخ عکس می‌گیریم.

جعفری با تاکید بر ارزیابی وجه عملی مربیان اظهار داشت: دوره‌ها در ادوار مختلف باید آسیب‌شناسی شوند و برای مربیان مشوق در نظر گرفته شود. نحوه به‌کارگیری مربیان در رده میانی مدارس بسیار مهم است که باید به آن توجه شود.

روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران
اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید