نمایش جزییات خبر
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۱۹

محمدباقر اوحدی روایت حماسه انقلاب را با تصاویرش جاودانه کرد

همزمان با اولین سالگرد درگذشت محمدباقر اوحدی عکاس فقید مشهدی، کتاب عکس «مشهد در روزگار انقلاب» با حضور خانواده ایشان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خراسان رضوی رونمایی شد.
محمدباقر اوحدی روایت حماسه انقلاب را با تصاویرش جاودانه کرد
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، محمد حسین زاده، در آیین رونمایی از کتاب مجموعه عکس  «مشهد در روزگار انقلاب» که سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه در سالن اجتماعات شرکت برق منطقه‌ای خراسان برگزار شد، گفت: کتاب حاضر روایت حماسه است؛ حماسه مردم مشهد در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی. گرچه حماسه انقلاب آنقدر بزرگ هست که با یک کتاب و دو کتاب نمی‌شود آن را روایت کرد، اما در کنار کتاب های تاریخ شفاهی، رمان‌ها و مستند‌ها، عکس‌ها هم روایت می‌کنند و سبب می‌شوند تا روایت حماسه تکمیل شود. 

محمد حسین‌زاده افزود: مرحوم اوحدی عکاس بحران ها بود و کسی که وارد این عرصه می شود؛ کسوت مجاهدت عظیم به تن کرده است. لازمه ثبت تاریخ و روایت انقلاب ها و حوادث بزرگ برای آیندگان، گذر از رنجی است که پیامد هر بحرانی بر راوی آن، مترتب می‌کند. 

دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی اظهار داشت: هر فریم عکس قصه و داستانی دارد؛ افرادی که در قاب عکس ها هستند برخی شاید در همان بحبوحه انقلاب به شهادت رسیده باشند، برخی نوجوان‌ها قد کشیده و به جبهه‌ها رفته و مجاهدت ها کرده باشند و این عکس ها سندی است بر حقانیت ملت ایران. 
ابراز مراتب قدرشناسی از مرحوم اوحدی و عکاسان متعهدی که در بزنگاه های تاریخی این دیار آنچه بایسته و شایسته تصویرگر انقلابی است را انجام داده اند و تجلیل از آنان، یک ارزش و پاسداشت راویان حماسه است. 

حسین زاده با بیان اینکه این روایت حماسه امروز در روایت پیشرفت امتداد پیدا کرده، گفت: پس از دفاع 8 ساله مردم ایران، توفیقاتی که در بحبوحه تحریم ها به دست آمده است؛ نیاز به روایتی مستند و همه جانبه دارد. حال اوحدی هایی باید تا جهش ها و پیشرفت های پزشکی، علمی و نظامی ایران مقتدر را به تصویر کشند و این حماسه را در تاریخ ثبت کنند.
وی همچنین در خصوص انتخاب مکان برگزاری این رونمایی گفت: بهترین زمان و مکان برای رونمایی از این اثر ارزشمند، که به کوشش رضا پاکسیما و همکاری دوستان ما در حسینیه هنر به سرانجام رسید، اولین سالگرد عروج این هنرمند متعهد و در محل کار ایشان است . 

در این نشست محمودی مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خراسان رضوی ضمن بیان پیشرفت هایی که در حوزه برق پس از انقلاب با تلاش جوانان این مرز و بوم حاصل شده است، گفت: عکاسان و خبرنگاران و آنان که رسالت ثبت این وقایع و پیشرفت ها را دارند باید مورد تجلیل قرار گیرند و امروز برآن شدیم تا از خانواده یکی از این مصداق ها تجلیل و قدرشناسی کنیم، کارهای مرحوم اوحدی نمونه ای از تبیین برای نسل آینده است. 
محمودی با توجه به دستاوردهای عظیم صنعت برق کشور از راویان پیشرفت درخواست کرد در حوزه های صنعتی و خدماتی نیز در راستای جهاد تبیین ورود کنند و از دید خبرنگاران و عکاسان و روایت گران، این پیشرفت ها برای نسل جدید و آیندگان بیان شود. 
کتاب " عکس مشهد در روزگار انقلاب" نمایش تلاش و مجاهدت مردی است که تصویر سازی انقلاب مردم مشهد را در روایت این شهر مانا کرده است.

محمدباقر اوحدی که متولد ۱۳۲۲ در شهرستان قوچان و سال‌ها کارمند شرکت برق بود، روز جمعه ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در سن ۸۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی
اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید