نمایش جزییات خبر
۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۱۴:۲۴

گشایش نمایشگاه خوشنویسی محفل انس، سرآغاز هفته بزرگداشت سعدی/ مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس: راه‌اندازی دوسالانه خوشنویسی شیراز

تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با برگزاری همایشی، میزبان گشایش چهارمین نمایشگاه خوشنویسی محفل انس به مناسبت هفته فرهنگی هنری سعدی شد.
گشایش نمایشگاه خوشنویسی محفل انس، سرآغاز هفته بزرگداشت سعدی/ مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس: راه‌اندازی دوسالانه خوشنویسی شیراز

این مراسم با حضور یدالله کابلی خوانساری استاد پیشکسوت خوشنویسی، حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، کوروش کمالی سروستانی‌ مدیر مرکز سعدی شناسی و دکتر محمدرضا خالصی استاد دانشگاه برگزار شد.

نمایشگاهی با کوشش خلاقانه

استاد یدالله کابلی خوانساری در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه اظهار کرد: استان فارس یکی از استان‌هایی است که در عرصه خوشنویسی از نظر کمیت و کیفیت به توفیق خوبی دست یافته است.

این استاد پیشکسوت خوشنویسی ادامه داد: استان فارس در کنار کمیت بسیار بالایی که در عرصه خوشنویسی دارد و از جمعیت بالایی از هنرمندان در این عرصه بهره می‌برد از کیفیت خوب و چهره‌های شاخصی هم در حوزه خوشنویسی برخوردار است.

وی اضافه کرد: شهر شیراز شهری با فضایی پرطراوت و بی نظیر و قابلیت‌های بالای فرهنگی هنری است که این قابلیت‌های فرهنگی و هنری با مردم جوشیده، با مردم حرکت و رشد کرده است؛ این فضا برای همه مردم جهان فضای دلپذیری است.

کابلی خوانساری گفت: هنرمندان کوشش می‌کنند و کوشش آنها توسط مدیران کشور به گوش علاقمندان می‌رسد، لذا حمایت مدیران از هنرمندان اهمیت بسیاری دارد.

وی اضافه کرد: جا دارد از مدیران فهیم، فرزانه و فرهنگ‌ پروری که فضای ارزشمندی را برای هنرمندان فراهم می‌کنند تشکر و قدردانی شود؛ مدیرانی که سالهاست کوشش و تلاش هنرمندان به حمایت آنها بسته است.

این چهره ماندگار خوشنویسی ایران ادامه داد: شهر شیراز همواره پر از خاطره و رویدادهای سازنده و فرخنده‌ بوده است، کلام سعدی که از شاعران بزرگ این شهر است همواره در عرش بوده و هست.

بیست و هفتمین دوره گرامیداشت سعدی شیرازی

کابلی خوانساری گفت: شهر شیراز از چهارگوشه جهان قبلگاه عشقی برای عاشقان و مشتاقان شعر و هنر سعدی است، کلام و مجموعه اندیشه سعدی سالهای سال در دانشگاه‌های جهان تدریس شده و هم اکنون هم کلامش در عرش است‌.

وی اضافه کرد: جای خوشبختی است که این بار به بهانه چهارمین نمایشگاه سماع قلم و برای دیدن آثار هنرمندان خوشنویسی به شهر شیراز سفر کردم.

این استاد خوشنویسی به جایگاه شیراز در حوزه خوشنویسی اشاره کرد و افزود:باید از جایگاه شیراز به عنوان شهری که خوشنویسی آن دارای قدمت بسیاری است دفاع کنیم.

وی از خوشنویسی به عنوان هنری معنایی و ریشه‌ای یاد کرد و گفت: یکی از محرومیت‌هایی که هنرمندان سرزمین ما دارند این است که جوانان از نگاه مسئولان و از نگاه کسانی که باید به آنها انگیزه دهند و آنها را تشویق و تقدیر کنند، دور می‌مانند.

او اضافه کرد: در مملکت ما هنر و فرهنگ در آخرین جایگاه توجه است، این در حالیست که در تمام هنرهای تجسمی در طول چند دهه اخیر شاهد رشد، تعالی و پرورش جوانان بی‌شماری بوده‌ایم؛ جوانانی که شاید در جایگاه خود در حد و حدود بزرگترین نوازنده‌ها می‌نوازند، در حد و حدود عالی‌ترین شعرا می‌سرایند و در نگارگری به عروج رسیده‌اند، عروجی که در تاریخ صفویه و تیموریان شاهد آن نیستیم.

وی در خصوص جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب نیز گفت: این هنرمندان با چه مزد و منتی این کوشش را کردند؟ در آخرین دوره مسابقات بین المللی خوشنویسی “ارسیکا” از ۳۸۶ شرکت کننده از ۳۸ کشور ۲۵درصد جوایز به ۱۳ تن از هنرمندان خوشنویسی سرزمین ما رسید، هنرمندانی که میانگین سن آنها ۳۰ تا ۲۵ سال است‌.

این استاد خوشنویسی ادامه داد: نباید انگیزه جوانان را با جوایز اندک و حقیرانه از بین ببریم؛ مظهر خوشنویسی در جهان، ایران است و مظهر خوشنویسی شهرهایی مانند شیراز ، تبریز، اصفهان و مشهد هستند، این چهار شهر، چهار قطب بزرگ خوشنویسی کشور هستند.

وی یادآور شد: مدیران باید بدانند که اگر در این چهار دهه هنر ما در عرصه‌های مختلف به رشد و تعالی رسیده ایم، این اتفاق خوب حاصل کوشش و دغدغه جوانان و هنرمندان در هر گوشه کشور و حتی شهرهای محروم است.

کابلی خوانساری اضافه کرد: متاسفانه برخی نگاه و عقاید خود را به هنرمندان تحمیل می‌کنند و درصدد هستند آزادی عمل را از هنرمندان خوشنویس در فرم بگیرند این در حالیست که آزادی عمل در هنر را از هنرمند نباید بگیریم .

بیست و هفتمین دوره گرامیداشت سعدی شیرازی

راه‌اندازی دوسالانه خوشنویسی شیراز

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در این مراسم اظهار کرد: چه تقارن مبارکی است که در آستانه بیست و هفتمین یادروز سعدی شیرازی مقام اساتید و هنرجویان خوشنویسی را گرامی می‌داریم.

حمیدرضا قانعی با بیان اینکه شهر شیراز از ظرفیت بالایی در حوزه خوشنویسی بهره می‌برد، گفت: ظرفیت شهر شیراز در حوزه خوشنویسی ما را بر این داشت که امسال تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا به همراهی انجمن خوشنویسان، دوسالانه خوشنویسی شیراز را برای بار دیگر راه‌اندازی کنیم.

وی گفت: دست یاری به سوی اساتید و هنرحویان خوشنویسی استان دراز می‌کنیم تا بتوانیم در خور و شأن نام شیراز دوسالانه گرانقدری را برنامه‌ریزی کنیم، هم اکنون هم نمایشگاه زیبایی از آثار خوشنویسان به مناسبت بزرگداشت هفته سعدی برگزار شده که این نمایشگاه تا پایان هفته سعدی برپاست.

بیست و هفتمین دوره گرامیداشت سعدی شیرازی

ضرورت برگزاری جشنواره ملی دو سالانه شکسته‌نویسی ایران

مدیر مرکز سعدی شناسی نیز گفت: تقارن مبارک نمایشگاه‌ هنرمندان «سماع قلم شیراز» با یادروز سعدی بهانه‌ای است تا در این بزم هنر و ادب از دانش و هنر و زیبایی آثار سعدی بهره بگیریم.

کوروش کمالی سروستانی ادامه داد: نخستین نمایشگاه جمعی سماع قلم شیراز در سال ۱۳۹۶ در مرکز اسناد برگزار شد، این دو سالانه در سال ۱۳۹۸ تکرار و آثار ارزشمند «۳۰ سال با سعدی استاد کابلی» به نمایش درآمد.

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰، آرامگاه سعدی میزبان هنرمندان سماع قلم بود و امروز چهارمین خان در تالار حافظ و نگارخانه سرو آن خوش نشسته است.

کمالی سروستانی افزود:سال‌های پر فراز و نشیب با عشق و درایت هنرمندان سماع قلم گذشت و امروز مؤسسه سماع قلم شیراز می‌تواند برای ماندگاری و پایداری طرحی نو دراندازد.

مدیر مرکز سعدی شناسی گفت: همراهی و همدلی استاد کابلی در این سال‌ها گرمابخش قلم و دل هنرمندان شیراز بوده اما اگر ستاره خط شکسته در قرن ۱۲ درویش عبدالمجید طالقانی و ستاره قرن ۱۳ آن سید علی اکبر گلستانه بود بی تردید ستاره قرن ۱۴ هنر ماندگار ایرانی استاد یدالله کابلی خوانساری است.

وی ادامه داد: جشنواره‌های مختلف خط در کشور وجود دارد اما اختصاصی ملی خط شکسته نستعلیق تاکنون نبوده، با پتانسیلی که در این حوزه وجود دارد امید است جشنواره ملی دو سالانه شکسته‌نویسی ایران در شیراز با محوریت انجمن‌ سماع قلم و راهبری اساتید بزرگ ایران سامان یابد.

هنر خوشنویسی در ساحت هنر قدسی

دکتر محمدرضا خالصی، استاد دانشگاه، پژوهشگر و منتقد نیز که معتقد است هنر خوشنویسی در ساحت هنر قدسی قرار می‌گیرد، پیشنهاد داد که در شهر شیراز کنگره‌ای برای اینکه این شهر خاستگاه هنر خوشنویسی است برگزار شود.

نمایشگاه خوشنویسی محفل انس تا پایان هفته سعدی و تا تاریخ ۱۰ اردیبهشت‌ماه در تالار نگارخانه سرو برپاست و بازدیدکنندگان می‌توانند هر روز از ساعت ۹ تا ۱۲ و ۱۶ تا ۲۰ از این نمایشگاه دیدن کنند.

روز اول اردیبهشت ماه روز آغاز نگارش کتاب گلستان، توسط مرکز سعدی‌شناسی ایران، روز سعدی نامیده شده است. این رسم از سال ۱۳۸۱ برقرار بوده ولی در اول اردیبهشت ۱۳۸۹ و در اجلاس شاعران جهان در شیراز، نخستین روز اردیبهشت ماه از سوی نهادهای فرهنگی داخلی و خارجی به عنوان روز سعدی نامگذاری شد.

برای مشاهده گزارش تصویری روی تصویر زیر کلیک کنید


روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس
اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید