نمایش جزییات خبر
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۱:۲۴

سال ۱۴۰۲ سالی پر رونق برای هنر سینما در استان خراسان رضوی بود

رییس گروه سینمایی و سمعی - بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: سال 1402 پروانه ساخت برای ۳۷ فیلم کوتاه و مستند و مجوز برای فعالیت ۱۰ آموزشگاه آزاد سینمایی و استودیوی دوبله در استان صادر شد.
سال ۱۴۰۲ سالی پر رونق برای هنر سینما در استان خراسان رضوی بود
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، سوسن محمدزاده افزود: پنج مورد از این آموزشگاه های آزاد سینمایی در مشهد، دو مورد در جوین، یک مورد در سبزوار، یک مورد در طرقبه شاندیز و یک مجوز استودیوی دوبله در مشهد فعالیت دارند.

وی با بيان اینکه پارسال شاهد چندین اتفاق مهم در عرصه ساخت یا بهره برداری از سالنهای سینمایی جدید در استان خراسان رضوی بودیم، ادامه داد: بازگشایی سینما "ایران" در کاشمر، تمدید پروانه بهره برداری از سینما چند بعدی برای مجتمع تجاری"امید" در مشهد، بازگشایی سینما "قدس" در تایباد، بهره برداری ۲ سالن جدید در سینما "آفریقا" مشهد، بهره برداری از سه سالن جدید در پردیس سینمایی "پارک بازار" مشهد، بهره برداری از ۲ سالن جدید روباز در پردیس سینمایی "مهر کوهسنگی" مشهد، آغاز ساخت پردیس سینمایی "پدیده" شاندیز و پردیس سینمایی "اگرین" گلبهار از این جمله است.

رییس گروه سینمایی و سمعی - بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در سال گذشته با محوریت فیلم های کوتاه، ۲۵ مورد پاتوق اکران و جلسات نقد و بررسی فیلم کوتاه در مشهد برگزار شد، فیلم های سینمایی با موضوع فلسطین اشغالی به مناسبت روز جهانی قدس شریف در پردیس سینمایی مهر کوهسنگی به نمایش درآمد و همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی فیلم "معجزه بناسان" با حضور کارگردان فیلم در پردیس سینمایی هویزه اکران شد.

وی اضافه کرد: در این راستا پارسال نمایش انیمیشن و فیلم های کوتاه قرآنی را در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن عترت مشهد مقدس داشتیم، در کنار آن جشنواره بین المللی فیلم "ایثار" با نمایش ۱۵۸ فیلم سینمایی، مستند، انیمیشن و برگزاری نشستهای تخصصی در پردیس سینمایی مهر کوهسنگی مشهد برگزار شد.

محمدزاده نمایش آثار منتخب سینمای ایران در دهه کرامت در پردیس سینمایی مهر کوهسنگی، برگزاری هفته فیلم و عکس مشهد در پردیس سینمایی اطلس، برگزاری هفته نمایش فیلم های بلند سینمایی دفاع مقدس با محوریت فیلم سازان مشهدی و خراسانی در پردیس سینمایی هویزه مشهد، نمایش فیلمهای برگزیده هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران "سینما حقیقت" در پردیس اطلس، برگزاری بیست و هفتمین هفته فیلم و عکس با ارایه فیلم های هنرمندان فیلمساز نیشابوری و فیلم های برگزیده جشنواره ملی فیلم کوتاه تهران در تالار ادیب نیشابور از رویدادهای سینمایی سال گذشته در استان خراسان رضوی بوده است.

به گفته وی، برگزاری بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر مشهد و اکران ۲۶ فیلم از چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در ۹ سینمای مشهد با بیش از ۱۷ هزار نفر مخاطب، نمایش فیلمهای جشنواره فیلم "حوا" در پردیس سینمایی مهر کوهسنگی، برگزاری پنجمین جشن سیمرغ خراسان رضوی در پردیس سینمایی پارک بازار و تجلیل از بهترین های فیلم و نماهنگ استان از دیگر رویدادهایی سینمایی در سال ۱۴۰۲ است.

رئیس گروه سینمایی و سمعی - بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به توفیقات سینماگران استان در جشنواره ملی و بین المللی در سال گذشته اشاره و بیان کرد: فیلمسازان خراسانی در چهلمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران موفق به کسب چهار جایزه و همچنین نامزد در پنج بخش شدند، سه فیلم مستند از اعضای دفتر انجمن سینمای جوانان ایران در مشهد به بخش مسابقه ملی فیلم های کوتاه هفدهمین جشنواره بین المللی راه یافتند، دومین جشنواره آموزشگاههای آزاد سینمایی برای خراسان رضوی کسب مقام عکاس برگزیده را در پی داشت.

 

افزایش فروش بلیط سینما در سال ۱۴۰۲ به گزارش سمفا (سامانه مدیریت فروش و اکران سینما) فروش سینماهای خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲ در مجموع با نمایش ۷۶ فیلم در ۱۰۱ هزار و ۲۱۰ سانس به میزان هزار و ۴۱۳ میلیارد و ۹۳۸ میلیون ریال بود که فیلمها سه میلیون و ۳۶۲ هزار و ۷۵۵ نفر مخاطب داشت.

این در حالی است که میزان فروش سینماهای خراسان رضوی در سال ۱۴۰۱ در مجموع با نمایش ۴۹ فیلم در ۸۳ هزار و ۹۶۷ سانس به میزان ۵۶۱ میلیارد و ۶۴۱ میلیون ریال بود که فیلمها یک میلیون و ۹۰۹ هزار و ۲۱۰ مخاطب داشت. مقایسه آن با آمار فروش سال ۱۴۰۲ نشان می دهد که شمار فیلمهای به نمایش درآمده و فروش مخاطبین سینما افزایش یافته است.

آمار فروش نوروز ۱۴۰۳ فیلم‌های جدید در سینماهای خراسان رضوی نیز برای هفت فیلم جدید در ۲ هزار و ۷۳۸ سانس به میزان ۶۰ میلیارد و ۸۴۴ میلیون ریال بود که فیلمها ۸۹ هزار و ۲۳۰ مخاطب داشت.

روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی
اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید