نمایش جزییات خبر
۹ فروردین ۱۴۰۳ ۲۲:۴۰

فروش صنایع دستی بچه‌های اوتیسمی در نمایشگاه قرآن

مسئول غرفه صنایع دستی بچه‌های اوتیسمی می‌گوید: بعد از این اینکه به بچه‌های اوتیسمی آموزش معرق و منبت‌کاری دادیم، آثارشان را در نمایشگاه‌ها به فروش می‌گذاریم و تمام وجه آن را بدون این که سودی از آن دریافت کنیم، به حساب خودشان می‌ریزیم.
فروش صنایع دستی بچه‌های اوتیسمی در نمایشگاه قرآن

یکی از گسترده‌ترین بخش‌های سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، بخش «صنایع دستی» است که هر گوشه آن را که نگاه کنید محصولات مختلف دست‌ساز را می‌بینید و می‌توانید خریداری کنید. یکی از این غرفه‌ها شاهرش شبیه بقیه است اما در باطن چیزی زیباتر از باقی آن‌ها دارد: غرفه صنایع دستی کودکان اوتیسمی.

فریدا تدین استاد معرق و منبت که مسئول این غرفه است، با بیان اینکه بیش از 20 سال است مشغول این کار هستم، می‌گوید: من در هنرکده معرق منبت تدین تدریس می‌کنم و تعدادی از شاگران من اوتیسم و سرطانی هستند. من به این بچه‌ها از 8 سالگی به بعد به صورت رایگان آموزش می‌دهم.

او با بیان اینکه بچه‌های اوتیسمی را سر کلاس از بچه‌های سرطانی جدا نمی‌کند، توضیح می‌دهد: می‌گذارم بچه‌ها با یکدیگر دوست شوند تا اوتیسمی‌ها یاد بگیرند درست صحبت کنند، چگونگی فرهنگ را بیاموزند، چگونگی کار را بیاموزند و .... تدین حافظه کوتاه مدت بچه‌های اوتیسمی را کم دانست و شرح داد: باید مطالب را به طور مکرر برای آن‌ها تکرار کنیم تا یاد بگیرند؛ اما هوششان فوق‌العاده است. وقتی مطلب را بگیرند تا انتهای تابلو پیش می‌روند؛ اما باید حوصله داشته باشی تا هی برایشان توضیح دهی.

این استاد معرق و منبت بیان می‌کند: استادی که می‌خواهد با این بچه‌ها کار کند، اولین چیزی که باید بداند این است که مثل شاگردش بچه شود؛ چرا که اگر این‌ها 16 سال دارند، مثلاً مثل یک بچه 7 ساله هستند و باید مثل یک بچه 7 ساله با او صحبت کنیم. بعد از اینکه آن بچه به استاد عادت کند، طوری می‌شود که انگار مثل مادر خودش دوستش دارد.

او سپس توضیح می‌دهد: بعد از این اینکه به آن‌ها آموزش دادیم، آثارشان را در نمایشگاه‌ها به فروش می‌گذاریم و تمام وجه آن را بدون این که سودی از آن دریافت کنیم، به حساب خودشان می‌ریزیم. برای مثال تابلوی یکی از شاگران من به نام امیرمحمد، سال گذشته 15 میلیون تومان فروخته شد که مستقیماً به حساب خود امیرمحمد واریز کردیم.

تدین تأکید می‌کند: از قدیم گفتند ماهی به دست بچه نده؛ بلکه ماهی‌گیری یادش بده تا بتواند از پس خودش بر بیاید. انشاالله آن‌ها در آینده بتوانند هنر خود را به دیگران آموزش دهند.

این استاد معرق و منبت توضیح می‌دهذ: بیشتر آثار ما تابلوهای معرق، منبت و زیورآلات چوبی یا سنگی هستند. تابلوها بزرگ و گران هستند و همه افراد قدرت خرید آن‌ها را ندارد. اما زیورآلات ارزان هستند و بهتر فروش می‌روند.

وی با اشاره به حرفه‌ای بودن آثار می‌گوید: من جزئیات را به بچه‌ها یاد می‌دهم و از آن نمی‌گذرم. می‌توانم بگذرم و خیلی ساده‌تر آموزش بدهم و رد شوم، اما می‌خواهم اصول را یاد بگیرند. وقتی شما اصول چیدمان را یاد بگیرید، اگر یک تابلو بسازید صد تای دیگر مثل همان را می‌توانید بسازید. اما اگر اصول را یاد نگیری و از جاهای نادرست شروع کنید، تدریس ساده می‌شود؛ اما بچه چیزی یاد نمی‌گیرد.

تدین در پایان بیان می‌کند: درست است که تابلوهای ما گران‌اند، اما کار دست هستند. خیلی از کارها با ماشین ساخته می‌شوند؛ اما کارهای ما دانه دانه با اره مویی ساخته شده‌اند.

برای دیدن آثار این بچه‌ها می‌توانید به غرفه 21 بخش صنایع دستی، روبروی ستون 77 نمایشگاه قرآن مراجعه کنید.

سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از اول فرودین‌ماه در شبستان مصلی امام خمینی(ره) آغاز شده و تا ۱۴ فروردین سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت.

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید