دوشنبه / ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۹:۵۰
سرویس : دفتر مطالعات
کد خبر : ۱۵۷۲۰
گزارشگر : ۲۳۷۷۳
سرویس دفتر مطالعات
در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزارشد؛

کارگاه آموزشی روزنامه نگاری پادکستی

کارگاه آموزشی روزنامه نگاری پادکستی
(دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲) ۰۹:۵۰

کارگاه روزنامه نگاری پادکستی با مدرس مرتضی درخشان روزنامه نگار و نویسنده در سالن مرحوم سیدمحمود دعائی در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزار شد.

به گزارش ستادخبری بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، مرتضی درخشان روزنامه‌نگار و نویسنده در کارگاه آموزشی روزنامه نگاری پادکستی که عصر یکشنبه 29 بهمن ماه جاری که در نمایشگاه رسانه‌ها برگزارشد، به موارد مرتبط با پادکست اشاره کرد و گفت: پادکست، مجموعه‌ای از فایل های صوتی است. بنابراین یک تک‌فایل را معمولاً پادکست در نظر نمی‌گیرند و به همین علت، به هر قسمت پادکست یک اپیسود (Episode) می‌نامند.


در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران
در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران

وی ادامه داد: پادکست در واقع شاخه‌ای از روزنامه‌نگاری تحقیقی است. تولیدکننده پادکست با تمرکز بر یک حوزه اختصاصی و تحقیق و پژوهش به جمع‌آوری اطلاعات پرداخته و دقیقا شبیه یک روزنامه‌نگار به نگارش مقاله صوتی خود می‌پردازد. هدف از این دوره آموزشی توانمندسازی روزنامه‌نگاران و آگاه سازی مدیران روابط عمومی از مزایای استفاده از این رسانه است. در پایان دوره شرکت‌کنندگان با مقدمات تولید و بازاریابی برای پادکست مورد نظر آشنا و مهارت‌های اولیه را آموخته‌اند.

این روزنامه‌نگار افزود: گوینده پادکست (پادکستر) یا میزبان پادکست (در پادکستهای گفتگومحور) یکسان باشد. یا یک سازمان یا برند، مشخصاً اعلام کند که در هر اپیسود، یکی از موضوعاتی را که برای مخاطبان یا مشتریانش مهم می‌داند مطرح می‌کند. پس هر «مجموعه فایل صوتی» لزوماً یک «پادکست» نمی‌سازد.

به گفته وی، راوی به نوعی میزبان پادکست است و سعی کنید پادکست ساده نسازید.

درخشان با بیان اینکه چرا روزنامه‌نگاری باید پادکست بسازد، اظهارکرد: وقتی پادکست درست می‌کنیم، برای افرادی است که شاید حوصله خواندن را نداشته باشند و می‌‌توان پادکست را همزمان با رانندگی، حین خواب و ... گوش دهیم.


در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران
در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران

وی در ادامه گفت: پادکست همان صوت است و این یک فرمت از محتواست. تا جایی هم که من می‌دانم، در فرمت‌های محتوا هیچ محدودیت موضوعی وجود نداشته. این یعنی دقیقا همانطور که یک تصویر می‌تواند با موضوعاتی مثل طنز یا آموزشی و... منتشر شود یا همانطور که ویدیوهای اینستاگرام در موضوعات سرگرمی، آموزشی و... در اختیار کاربران قرار می‌گیرند، موضوعات پادکست‌ها هم بسیار متفاوت و متنوع است.

پادکست‌ها این روزها فرصت بسیار مناسبی هستند برای اینکه بتوانیم توسط آن‌ها به کار خبرنگاران نگاهی بیندازیم. روزنامه نگاری پژوهشی یکی از مهم ترین رشته های این صنعت باقی مانده است. استفاده از حق آزادی بیان برای پاسخگویی صاحبان قدرت یکی از ارکان دموکراسی است، راهی برای کشف فساد و آگاهی مردم. واترگیت را تصور کنید. قبل از ظهور فضای دیجیتال، روزنامه‌نگاران تحقیقی ماه‌ها قبل از «افشای بزرگ» کار می‌کردند. در حالی که اساس روزنامه نگاری تحقیقی تغییر نکرده است، نحوه افشای اخبار تغییر کرده است.

بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، که از امروزآغاز شد، تا چهارشنبه دوم اسفند در مصلی امام خمینی(ره) برپاخواهدشد.

تعداد بازدید : ۱,۴۳۶
(دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲) ۰۹:۵۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید