دوشنبه / ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۴
سرویس : دفتر مطالعات
کد خبر : ۱۵۷۱۶
گزارشگر : ۲۳۷۷۳
سرویس دفتر مطالعات
در آیین تجلیل از روزنامه‌نگاران تراز اول انقلاب،

کتاب درآمدی بر فقه رسانه رونمایی شد

کتاب درآمدی بر فقه رسانه رونمایی شد
(دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲) ۱۴:۲۴

 

دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در آیین « تجلیل از روزنامه‌نگاران تراز اول انقلاب» که صبح وز یکشنبه 14 بهمن ماه در تالار رودکی برگزار شد، از جدیدترین کتاب خود با عنوان « درآمدی بر فقه رسانه» رونمایی کرد.

به گزارش روابط‌عمومی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، کتاب « درآمدی بر فقه رسانه»، ( دفتر اول)، نوشته آیت‌الله سید محمد مهدی رفیع‌پور تهرانی، اثری است تازه که از سوی دفتر مطالعات منتشر شده است. این کتاب شامل سلسله گفتارهایی است که توسط استاد رفیع‌پور در باره درس « خارج فقه رسانه» تحریر شده است.

در مقدمه این کتاب که به قلم دکتر محمد آقاسی نوشته شده، در باره ضرورت انتشار این اثر توضیحاتی ارائه و تأکید شده، امروزه در دنیایی که به صورت عمیقی رسانه‌ای و پیچیده شده و در آن همه اعمال انسانی، روابط و نظم اجتماعی با رسانه‌های دیجیتال و زیرساخت‌های آنها درگیر شده‌، جامعه‌شناسی رسانه‌ها نیاز به پرداختن به سطح بالاتری از پیچیدگی دارد. البته هر جامعه‌ای این امکان را دارد که مبتنی برمبادی و مبانی فرهنگی خویش با این عرصه روبرو شود.

دفتر مطالعات در راستای سیاست‌ها و برنامه‌های آموزشی خود در حوزه ارتباطات و رسانه که همواره از پیشروان آموزش روزنامه‌نگاری و ارتباطات در ایران بوده، و نیز در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و ضرورت‌های داخلی پیرامون مناسبات فقه و رسانه، تلاش کرده دوره‌ای با عنوان « خارج فقه رسانه» تدوین و اجرا نماید.  این دوره که برای نخستین بار در سال‌ 1401 و 1402 به مرحله اجرا درآمد، به عنوان یک دوره تکمیلی علمی به شمار می‌رود که تجربه‌ای تازه برای ارتباط میان حوزه و دانشگاه فراهم کرده است.

کتاب حاضر برگرفته از گفتارهای فقهی است که در این جلسات ارائه شده. در این اثر پس از بحث کلیات فقه رسانه به قواعد فقهی پرکاربرد در زمینه رسانه و ارتباطات پرداخته شده که پس از تکمیل مجموعه‌های آتی می‌تواند باب گفت و گوهای جدید علمی در این زمینه باشد.  

کتاب یاد شده در دو بخش با عنوان کلیات و قواعد فقهی مرتبط با رسانه دینی تحریر شده و دارای چکیده به سه زبان انگلیسی، عربی و اردو است.

چاپ نخست این کتاب با ویراستاری زینب سادات میر اشرف‌الدین بهمن سال 1402 در قطع رقعی، با شمارگان 300 نسخه و در 170 صفحه از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر و به بازار نشر عرضه شده است.

 

 

 

تعداد بازدید : ۱,۶۷۰
(دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲) ۱۴:۲۴
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید