سه شنبه / ۲۶ دی ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۱
سرویس : دفتر مطالعات
کد خبر : ۱۵۷۰۱
گزارشگر : ۲۳۷۷۳
سرویس دفتر مطالعات

دکتر نادری:هوش مصنوعی چطور می تواند حکمرانی رسانه را تحت تاثیر قرار دهد

دکتر نادری:هوش مصنوعی چطور می تواند حکمرانی رسانه را تحت تاثیر قرار  دهد
(سه شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲) ۱۴:۴۱

 

به گزارش روابط عمومی دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها،دکتر احمد نادری عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در مورد ارتباط بین رسانه و حکمرانی و هوش مصنوعی عنوان کرد:که چت جی پی تی از 1943 تا حال راه طولانی آمده . ماشین هایی که قابلیت تصمیم گیری را برای ما فراهم کرده است .

وی گفت :که در این اواخر  دو امکان سبب شده تا  به تکنولوژی پردازش و  توسعه مدلهای زبانی GBT برسیم و باعث شگفتی همه شده است. حال سئوالی که مطرح می شود این است که اساساً هوش مصنوعی چطور می تواند حکمرانی رسانه را تحت تاثیر قرار  دهد. قابلیت محاسباتی مفهوم حکمرانی رسانه باعث می شود که هوش مصنوعی را هم موجه بدانیم. بشر از زمان آغاز مدرنیسم قابلیت احصاء کردن و آماری کردن و محاسباتی کردن مفاهیم را گسترش داده است. آمار  در درون خودش قابلیت محاسباتی دارد.

هوش مصنوعی امتداد چند صدساله تجربیات انسان است که در عصر مدرن به کمک  تجربیات انسانها آمده است. سلاح سرنیزه در یک پروژه به بمب اتم رسیده. هوش مصنوعی را هم می توان به آن شبیه دانست.

هوش مصنوعی معایب و مزایایی دارد. یکی از مزایای هوش مصنوعی که می توان عیب آن هم باشد کنار زدن عناصر تقلبی است. برای مثال می توان به  ویدئویی که از  زلنسکی منتشر شد اشاره کرد که  که به سربازان می گفت سلاح را زمین بگذارید و تسلیم شوید که بعدها مشخص شد ویدئوفیک است و این هم مزیت و هم عیب هوش مصنوعی است چون به راحتی می‌توان با استفاده از هوش مصنوعی با کیفیت‌ترین اخبار را برای رسانه‌ها آماده و تهیه کرد. در جدال بین ماشین و اصحاب رسانه ،مطمئنا  اصحاب رسانه را اارتقا می‌دهد.

سرویس انواع رسانه که افراد از آن اخبار دریافت می‌کنند می‌تواند باعث گمراهی افراد شود. این سرویس‌ها می‌تواند آنها را احمق کند و در فرایند اجتماعی شدن انسان موانعی را به وجود بیاورد. هوش مصنوعی می‌تواند این امر را متحول کند. شما می‌توانید باکس خبری خود را تشکیل دهید و اخبار مورد علاقه را از منابع مختلف دریافت کنید و نظام جدیدی از رسانه را می‌توان در اینجا شاهد باشیم که سرویس شخصی شده‌ای برای افراد به وجود می‌آورد.

در بحث خطرات، سوگیری در تکنولوژی، آنتروپولوژی، فضای سایبر یعنی چطور تکنولوژی هوش مصنوعی می‌تواند فرهنگ‌ها را آنالیزه کند.

دکتر احمد نادری در ادامه به الگوریتم‌های سرکوبگر هوش مصنوعی اشاره کرد و آنها را اینگونه برشمرد:

·         استفاده هوش مصنوعی در جنگ‌ها و کشتارها و استفاده از سلاح‌ها ـ تی ان تی

·         هوش مصنوعی می‌تواند نوع بشر را به خطر بیاندازد مثالی که مرتبط با جوامع امروز است مدیریت انتخابات چطور با شخصیت‌شناسی و اطلاعات کاربران می تواند  جامعه را به انتخاب ترامپ مجبور کند.

شرکت متا در رویداد جنبش 1401 (زن زندگی آزادی) پروموت کرد و باعث راهبری شد.

هوش مصنوعی می تواند در ساختار حکمرانی هم تغییرات زیادی ایجاد خواهد کند و .نکته آخر نوعی قطب‌سازی سیاسی در جوامع بوجود آورد. و همچنین گپ و فاصله‌ای که بین درون جوامع ایجاد می‌کند

·         فاصله‌ای که بین طبقات جامعه و طبقه نخبه ایجاد می‌کند که جامعه ایران نیز از آن مستثنی نیست.

همه اینها سبب می‌شوند که ما به جد در پی این نباشیم که چه باید در آینده در این زمینه انجام دهیم و چگونه می‌توان با آن یک مواجهه عقلانی داشت. تأخر فرهنگی به این معناست کهبین  پدیده در جوامع از  بعد مادی و فرهنگی فاصله انداخت. مثل ورود تکنولوژی به جوامع بدون فرهنگ و استفاده از آن.

اتحادیه اروپا نیز به مخاطرات هوش مصنوعی آگاه است این نگرانی خاص کشور ما نیست امیدواریم از منظر مطالعاتی و قانون‌گذار نگاه به آینده تغییرات خوبی را رقم بزنیم.

تعداد بازدید : ۲,۰۰۶
(سه شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲) ۱۴:۴۱
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید