سه شنبه / ۱۴ آذر ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۶
سرویس : مجامع علمی
کد خبر : ۱۵۶۶۴
گزارشگر : ۲۳۷۷۳
سرویس مجامع علمی
دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر کرد:

کتاب مرور سیستماتیک پژوهش‌های مرتبط با خبرگزای‌ها در ایران

کتاب مرور سیستماتیک پژوهش‌های مرتبط با خبرگزای‌ها در ایران
(سه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲) ۱۳:۳۶

 

کتاب « مرور سیستماتیک پژوهش‌های مرتبط با خبرگزای‌ها در ایران» کاری است مشترک از طاهره خیرخواه، فرید فنونی، و محمد آقاسی که به‌تازگی از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌‌ریزی رسانه‌ها منتشر شده است.

به گزارش روابط‌عمومی دفتر مطالعات و برنامه‌‌ریزی رسانه‌ها، این کتاب حاصل مرور سیتماتیک بیش از 220  پژوهش انجام شده در حوزه خبرگزاری‌ها در ایران است که با طبقه‌بندی موضوعی، مطالعه دقیق و بهره‌گیری از نتایج موجود تصویر کاملی از وضعیت تحقیقات انجام شده در حوزه خبرگزاری‌ها از جهات مختلف نظیر محتوا، مخاطب، خبرنگاران و نهاد تولید کننده اخبار نشان می‌دهد و سعی می‌کند تصویر دقیق و کاملی از پژوهش‌های حوزه خبرگزاری‌ها در همه زمینه‌ها ارائه و چالش‌های موجود و چشم‌انداز آینده آنها را مورد بررسی قرار ‌دهد.

به‌طور کلی مطالعه و مرور سیستماتیک خبرگزاری‌ها نقش مهمی در فهم بهتر عملکرد رسانه‌ها و تأثیر آنها دارد و به کمک تحقیقات در این زمینه می‌توان نکاتی را برای بهبود کیفیت اطلاع‌رسانی و ساختار خبرگزاری‌ها ارائه کرد.

خبرگزاری‌ها به عنوان یک سازمان خبری مرجع و گسترده نقش مهمی در تولید اخبار دست اول و اطلاع‌رسانی دارند و از آغاز تولد نخستین خبرگزاری در ایران تاکنون دوران پرفراز و نشیبی را از سر گذرانده‌اند. رشد و گسترش فناوری‌های جدید ارتباطی و اطلاعاتی و تغییر مداوم جریان و بستر اطلاع‌رسانی تاکنون تأثیرات غیر قابل انکاری در تمامی سطوح ارتباطی از جزئی‌ترین بحث تا بحث‌های کلان داشته است. خبرگزاری‌ها نیز متأثر از این تحولات، دگردیسی‌های گسترده‌ای را در کمتر از دو دهه تجربه کرده‌اند اما همواره با چالش‌های جدیدی روبه‌رو بوده‌اند که یکی از این تغییرات و چالش‌ها در ایران، تعدد خبرگزاری‌هاست که در دهه 80 و 90 رخ داده است. بر همین اساس نگاه آسیب‌شناسانه به وضعیت خبرگزاری‌ها در ایران و مطالعه و بررسی فعالیت‌ها، ساختارها، روش‌ها، و تأثیر آنها نقش مهمی در فهم بهتر عملکرد و بهبود کیفیت اطلاع‌رسانی در ایران دارد و این مسئله یکی از اولویت‌های پژوهشی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها است.

یکی از سؤالات پیش رو این است که خبرگزاری‌ها به عنوان یک سازمان دارای چه مسائل و مشکلاتی هستند و با استفاده از چه روش‌هایی می‌توان از دامنه این مسائل در سطوح فراملی، ملی و سازمانی کاست. مطالعات نشان می‌دهد تاکنون تحقیق مستقلی در باره ارزیابی کلان وضعیت خبرگزاری‌ها در کشور انجام نشده است.

با توجه به این موضوع، کتاب حاضر نتایج پژوهش‌هایی است که در حوزه خبرگزاری‌ها در ایران انجام شده است. پژوهشگران در این کتاب تلاش کرده‌اند تا تصویر دقیق و کاملی از پژوهش‌های حوزه خبرگزاری‌ها در همه زمینه‌ها ارائه کنند.

این کتاب از شش فصل با عناوین زیر تشکیل شده و دارای پیشگفتار، پیوست‌ها و جداول و نمودار است:

-                   فصل اول: نگاهی به پژوهش‌های حوزه خبرگزاری‌ها ؛ اهمیت پرداختن به خبرگزاری‌ها تعریف و مفاهیم

-                   فصل دوم: ابزار و روش مرور سیستماتیک پژوهش‌های حوزه خبرگزاری

-                   فصل سوم: نگاهی به آمار و ارقام پژوهش‌های مورد بررسی

-                   فصل چهارم: بازنمایی در خبرگزاری‌ها

-                   فصل پنجم: مرور سیستماتیک پژوهش‌ها

-                   فصل ششم: خلاصه و نتیجه‌گیری

-                   پیوست: لیست 214 مقاله مورد پژوهش

چاپ نخست کتاب «مرور سیستماتیک پژوهش‌های مرتبط با خبرگزای‌ها در ایران»؛ نوشته طاهره خیرخواه، فرید فنونی، و محمد آقاسی؛ در قطع خشتی؛ در 175 صفحه ؛ با شمارگان 300 نسخه و قیمت 180 هزار تومان آذر ماه سال 1402 برای نخستین بار از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر و به بازار عرضه شده است.

خبر از:لیلا نوری میاندوآب

تعداد بازدید : ۱,۸۵۷
(سه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲) ۱۳:۳۶
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید