هماندیشی تخصصی" رسانه وسیاستهای جمعیتی"
روزچهارشنبه8تیرماه ازساعت 10 الی 11:30 دردفترمطالعات و برنامهریزی رسانهها به صورت ویدئوکنفرانس برگزارمیشود.
طی سالیان اخیر بسیاری ازکشورهای دنیا نگاه مثبتی به افزایش جمعیت داشته
اند. برهمین اساس هم سیاستگذاری هایشان را به سمت و سوی سیاستهای تشویقی افزایش
جمعیت پیش برده اند.
در کشور ما با توجه به کاهش باروری و سیاستهای کاهش جمعیت که پیش از دهه
هفتاد اجرا شد و پایان نیافتن به موقع اجرای این سیاست غلط، کشور دچار بحران
جمعیتی شده است که هر چه سریعتر باید برای کنترل آن راهکارهای به هنگام و دقیق
اجرا شود. اجرای سیاستهای تشویقی جمعیتی یکی از راهکارهایی است که بسیاری از
کشورهایی که با رشد منفی جمعیت مواجه هستند از آن برای افزایش جمعیت استفاده می
کنند. راهکارهایی نظیر تخصیص کمکهای مالی، ایجاد تسهیلات آموزشی، بهداشتی به
خانواده ها بوده است. در این بین رسانه ها برای تبیین خطرات کاهش جمعیت در آینده
کشور، تلاش برای متقاعد کردن افراد به فرزندآوری و همچنین تاکید بر توجه به مولفه
های اجتماعی و اقتصادی به عنوان پیش نیازهای ضروری این سیاستها؛ می توانند نقش
موثری داشته باشند. تبیین چگونگی این نقش از سوی رسانه ها موضوع این نشست است.
محورهای مورد بحث این جلسه عبارتند از:
- تبیین سیاستهای جمعیتی پیش از دهه هفتاد و ضرورت اعمال تغییرات بنیادی
در این سیاستها
-تبیین سیاستهای تشویقی افزایش جمعیت و راهکارهای اجرایی آن
- تبیین نقش رسانه ها در آگاهی بخشی نسبت به خطرات کاهش جمعیت برای آینده
کشور
- نقش رسانه ها در تبیین آگاهی بخشی نسبت به پیش زمینه های اقتصادی و فرهنگی ضروری افزایش
جمعیت
سخنرانان:
- جناب آقای دکتر علی پژهان ؛جمعیت شناس و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز
-جناب آقای علی البرزی دانشجوی دکترای مدیریت رسانه و فعال رسانه ای
- سرکار خانم دکترگیتا علی آبادی،مدیرکل دفترمطالعات و برنامهریزی رسانهها