یکشنبه / ۱۴ آذر ۱۴۰۰ / ۱۳:۵۷
سرویس : اخبار ارتباطات
کد خبر : ۱۵۲۶۶
گزارشگر : ۲۳۷۷۳
سرویس اخبار ارتباطات

اصطلاحات کلیدی به کار رفته در صنعت روابط عمومی

اصطلاحات کلیدی به کار رفته در صنعت روابط عمومی
(یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰) ۱۳:۵۷

 

ترجمه و تنظیم: فرحناز بازگیرعضو انجمن روابط عمومی ایران

 

آنچه به کار آمد بودن یک روابط عمومی کمک میکند شفاف سازی ارتباطی ،آسان کردن روند اطلاع رسانی ،ارایه اطلاعات صحیح بدون شبهه،جلب مخاطب و دوسویه کردن ارتباط ، بسته بندی پیام متناسب با مخاطبان (توجه به سن ، جنس ، تحصیلات ، موقعیت اجتماعی ) و اطلاع رسانی خوب و به موقع می باشد . امروزه در روابط عمومی نوین اهمیت دار شدن افکار عمومی ، جهانی سازی و جهانی شدن، کوتاه بودن فرصتها و سرعت تحولات نیز دارای اهمیت خاصی بوده و با پیچدگی ارتباطات نیاز به شناخت بیشتر و وسیع تر مخاطبان ضروری تر شده است. با وجود اینترنت و فضای مجازی، ظرفیت‌های به شدت گسترده‌ای در این زمینه به وجود آمده است. این روزها، متخصصان حاذق این حوزه مشغول به استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی برای پیاده‌سازی روابط عمومی نوین دیجیتالی هستند. حال در کنار این موارد ،اصطلاحات به کار رفته در صنعت روابط عمومی نیز میتواند بسیار موثر باشد . آنچه می خوانید خلاصه از اصطلاحاتی است که خانم فرحناز بازگیرعضو انجمن روابط عمومی ایران، از سایت www.vye.agency ترجمه وتنظیم کرده اند . (الهه اردلانی )

صنعت روابط عمومی به مانند گذشته نیست و به سرعت در حال تکامل است به همین دلیل شما می بایست به تلاش های خود در زمینه روابط عمومی توجه کنید.

شرکت های  فعال در حوزه ی روابط عمومی، در این رویداد  پیشرو هستند، آنها شانس خود را آزموده اند و این صنعت را به طور کلی از نو تعریف کرده اند. خبر خوبی که وجود دارد اینست که این چشم انداز جدید و ارتقاء یافته در صنعت روابط عمومی به معنای  ایجاد فرصت های جدی و ارتقاء یافته برای کسب و کار شما می باشد . تنها موردی که در بین تمامی این تغییرات ثابت است، واژگان صنعت روابط عمومی است که در این حرفه (با افزودن تعداد کمی از کلمات جدید) به کار می روند.

اصطلاحات به کار رفته در صنعت روابط عمومی :

1- بک لینک (پیوندهای دریافتی در یک سایت): یک لینک (پیوند) به وب سایت شما می باشد که توسط حوزه ی وب سایت های مختلف میزبانی می شود . بک لینک ها معمولاً در مقالات یا پست های وبلاگی به کار می روند و می توانند بازگشت ترافیک به وب سایت شما را افزایش دهند.

2- بویلرپلیت (کدهایی که مجبورید آنها را مجدد بنویسید) : بخشی در انتهای بیانیه مطبوعاتی قبل از اطلاعات تماس رسانه ای که شرح خلاصه ای را از شرکت ارائه می دهد. این بخش مشخص می کند که چه کسی و چه چیزی در بیانیه مطبوعاتی ثابت و آشکار (بدیهی) است.

3- سطر زیر عنوان مقاله: بای لاین یا سطر زیرمقاله، نامی چاپ شده در زیرعنوان مقاله است که به مؤلف اعتبار می دهد و غالباً شامل تاریخ انتشار آن میشود .

4- پوشش رسانه ای رایگان (رسانه ای که برای انتشار خبر وجهی دریافت نمی کند): پوشش رسانه ای که به علت ایجاد رابطه طرح داستان (موضوع، روایت) و روابط رسانه ای ایجاد می شود و برخلاف تبلیغات پولی یا رسانه ای می باشد.

5- تقویم محتوا (که در بازاریابی دیجیتال به برنامه ریزی در جهت نشر کمک می کند): برنامه زمانبندی موضوعات رسانه های خبری که یک مدت زمان خاص را به صورت ماه یا سال پوشش می دهد. دانستن این موضوع برای شما نقطه ی شروعی برای نزدیک شدن سردبیر به داستانی (روایتی) که شما مایلید منتشر بشود فراهم می نماید.

6- مشارکت: تعداد کل عکس العمل ها (واکنش ها) نسبت به بخشی از محتوا یا ارتباطات می باشد . انواع واکنش ها شامل لایک ها، نظرات، به اشتراک گذاری ها و بازدیدها می شوند.

7- EOD: مخفف واژه انگلیسی” end of day” به معنای "پایان روز" است که گاهی اوقات در زمان برقراری ارتباط با ژورنالیستها به کار می رود (به طور مثال EOD ـ سنترال تایم) .

8- حق انحصاری : ارسال اطلاعات، نمونه ها یا اظهارات بیان شده فقط برای یک درگاه رسانه ای به طوری که فقط آن رسانه فرصت انتشار آن روایت را برای نخستین بار داشته باشد.

9- اثرگذاری: تعداد افرادی که به طور بالقوه یک بخش ارتباطاتی را مشاهده کرده اند.

10- افراد تأثیرگذار (اینفلوئنسر) : بلاگرها، ژورنالیست ها و شرکت هایی که در صنعت خود پیشگام هستند . آنها افرادی هستند که مشتریان شما به آنها اعتماد می کنند و برای دریافت اطلاعات به آنها رجوع می شود .

11- زمان انجام کار : مقدار زمان مورد نیاز برای گزارشگران تا به جمع آوری اطلاعات برای روایت خودشان بپردازند . این زمان با توجه به نوع مطلب خروجی متغیر است . مجله ها دارای طولانی ترین زمان انجام کار و مطالب آنلاین دارای کوتاه ترین مقدار هستند.

12- روابط رسانه ای: روابط سودمند متقابل میان متخصصان روابط عمومی و رسانه . این روابط با ارائه اطلاعات به خروجی های رسانه ای ، جستجوی اطلاعات در رسانه و آگاه ماندن از اولویت ها، منافع و تماس ها(روابط) رسانه ها به دست می آید.

13- مالکیت رسانه (رسانه شخصی): هرگونه محتوایی که شما یا سازمان شما ایجاد میکند (از جمله وب سایت، وبلاگ، ویدئو یا پیام رسان اجتماعی).

14- (Pitch):  یک پیغام کاملاً هدف گذاری شده که طراحی شده و به یک ژورنالیست ارسال می شود تا منافع آنان را از لحاظ ارباب رجوع و...  بسنجد. این پیام ممکن است شامل عکس ها و ویدئوهابشود و با فراخوان پایان می یابد.

15- پرونده اخبار آگهی ها: بسته ای (آنلاین یا فیزیکی) از موضوعات تبلیغاتی که برای امضای انتشارات تهیه می شود تا شرح خلاصه ای از آنها به ویژه در باره محصول، خدمات یا کاندیداها ارائه بدهید.

16- اطلاعیه رسمی: اطلاعیه اخبار که معمولاً توسط نماینده شرکت، سازمان یا فرد تهیه می شود .

17- جامعه: مخاطبان هدف یک شرکت، سازمان یا فرد.

18- Reach (دسترسی): تعداد افرادی که بخشی از ارتباطات را مشاهده می کنند . به طور مثال " انتشارات چاپی تیراژ 132000" نمونه ای از دسترسی به اطلاعیه های رسمی است.

19- مدیریت شهرت: عملکرد روابط برای بررسی (نظارت)، اصلاح و ارتقاء  نوع برداشت از برند، فرد، سازمان یا کسب و کار تجاری از نظر جامعه.

20-. جمع آوری موضوعات پراکنده : ویژگی های کوچک در پست ها مانند "مؤسسات برتر بازاریابی دیجیتال مینه پولیس" که کسب و کارهای متعددی را برای مقایسه و مقابله خدماتی که ارائه می دهند مشخص می سازد.

این موارد تنها معدودی از تعداد بسیار زیاد اصطلاحاتی هستند که متخصصان و سازمان های روابط عمومی در فعالیتهای روزمره ی خود بکار می برند. آگاهی داشتن از این کلمات به شما در تمامی جنبه های صنعت روابط عمومی جهت حفظ تلاش های ارتباطاتی کمک خواهند نمود.

منبع : https://www.vye.agency/blog/15-key-words-you-need-to-know-in-the-pr-industry

گردآوری خبر: الهه اردلانی

تعداد بازدید : ۹۲۹
(یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰) ۱۳:۵۷
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید