چهارشنبه / ۲۱ مهر ۱۴۰۰ / ۲۳:۰۲
سرویس : اخبار ارتباطات اصلی
کد خبر : ۱۵۲۱۵
گزارشگر : ۲۳۷۷۳
سرویس اخبار ارتباطات اصلی

گزارش تکمیلی نشست تخصصی دشواری مطبوعات کودک و نوجوان در گذر از آزمون کرونا

گزارش تکمیلی نشست تخصصی دشواری مطبوعات کودک و نوجوان در گذر از آزمون کرونا
(چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰) ۲۳:۰۲

به مناسبت روزجهانی کودک وبینار تخصصی دشواری مطبوعات کودک و نوجوان در گذر از آزمون کرونا با حضور.فعالان حوزه مطبوعات کودک و نوجوان روز یک‌شنبه  11 مهر ماه از ساعت 10 الی 11:30 سال جاری در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد. نشریه‌های ویژۀ کودکان و نوجوانان در ایران، تاریخی پرفراز و نشیب دارند. اگر چه پیدایش نخستین نشریه‌های کودکان به دوران مشروطه بازمی‌گردد، فعالیت یا ایستایی در انتشار نشریه‌های کودکان پیوندی تنگاتنگ با وضعیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه داشته است. شیوع کرونا در ایران و جهان به محک و آزمونی جدی برای بازیگران حوزه‌های مختلف اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و حتی سیاست تبدیل شده است و مطبوعات چاپی از این قاعده مستثنی نیستند. در همین راستا، به مناسبت روز جهانی کودک (۱۶ مهر ماه)،‌ فعالان حوزه نشر و مطبوعات کودک و نوجوان از دغدغه‌ها و مشکلات نشریات کودک و نوجوان سخن گفتند

محورهای  مورد بحث این جلسه عبارت بودند از:

-  چالش‌ها و راهبردهای مطبوعات کودک و نوجوان در دوران شیوع کرونا  

- اهمیت تولید محتوای مناسب برای کودکان و نوجوانان در رسانه‌ها

-  ضرورت توجه به نقش مطبوعات ویژه کودک و نوجوان

- راهبردهای مطبوعات کودک و نوجوان ‌برای اطلاع رسانی صحیح در دوران کرونا

که توسط زهرا  موسوی ، دبیر تحریریه نشریه شبنم و سرویراستار انتشارات پی نما، علیرضا سبحانی نسب، مدیر انجمن ناشران کودک و نوجوان،

- سرکار خانم معصومه یزدانی، سردبیر ماهنامه قلک و عضو هیات تحریریه نشریه هد هد سفید و نویسنده کودک و نوجوان و  دکتر گیتا علی آبادی، مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها

 

 

 

در ابتدای نشست دکتر گیتا علی آبادی مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها ضمن خوشامدگویی به مهمانان اظهار داشت:

در مدت زمانی که از شیوع کرونا می‌گذرد، کودکان با مسایل متفاوتی مواجه بودند که دور بودن از مدرسه و مهدکودک از این موارد است که امکان دارد این مهم در آینده بر روی روحیه این افراد تاثیرگذار باشد که باید به این افراد کمک کرد. رسانه ها در این بخش می توانند فعالیت کنند. برای همین سعی کردیم نشستی را به صورت آنلاین برگزار کنیم که در این باره و نقش مطبوعات و نشریات بر کودکان و نوجوانان برای گذار از کرونا گفتگو کنیم و برخی رسانه ها علاوه برمسولیت هایی را بر عهده دارند، مسولیتی نیز در قبال این قشر از جامعه دارند.

در این مدت شیوع کرونا رسانه ها دچار چه چالش هایی شدند و به نظرم در اینجا نقش مطبوعات مهم است. مطبوعات نقش مهمی برای همه سنین دارد. در این نشست درنظر داریم شاهد نقش مطبوعات و نشریات  و اطلاع رسانی صحیح در این حوزه باشیم. در این نشست در خدمت خانم موسوی مدیر تحریریه نشریه شبنم و سرویراستارانتشارات پینما، خانم معصومه یزدانی سردبیر ماهنامه قلک و علیرضا سبحانی نسب مدیرانجمن ناشران کودک و نوجوان هستیم.

زهرا موسوی ؛مدیر تحریریه نشریه شبنم در تایید صحبت های مدیر کل دفتر گفت:

 کرونا موقعیت عجیبی بود که اتفاق افتاد و موضوعی بود که حداقل شاید چون در دوره ای که ما در آن زندگی می کنیم چنین چیزی را تجربه نکرده بودیم و ما هم نمی دانستیم که دقیق چه کاری باید کرد. چه میزان این شرایط ماندگار است و تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. و هر لحظه انتظار به پایان یافتن آن را داشتیم. اما به هرحال طولانی شد و در این شرایط قرار گرفتیم و شرایطی بود که بحث آزمون و خطا را به همراه داشت و امری اجتناب ناپذیر است و ما مجبور بودیم یکسری اتفاقات را رغم بزنیم تا ببینیم چه پیش می آید. اما نکته مهمی که در بحث مطبوعات است، تغییر سبک زندگی در رسانه ها دیده می شد که مثلا نکته ای که داشت مسولیت پذیری از بچه ها در این دوره کمرنگ شد. مدرسه نرفتن و فقدان هایی که اتفاق افتاد می توانست همدلی را پیش آورد که بسیاری از خانواده ها داغدار شدند و به نظر من وظیفه رسانه است که در کنار بچه های خود بماند و سعی در ایجاد همدلی کند که ما در این دوران کمتر شاهد مطبوعاتی بودیم که به این مسئله توجه کنند. در حال حاضر در ایام کرونا بحث رسانه، مطبوعات، رادیو، تلویزیون و فضای مجازی بسیار بیشتر از کتاب، خودش را نشان می دهد. چرا که کودکان و نوجوانان علاقه به استفاده از این فضاها استفاده دارند. احساس میکنم که اگر در این شرایط ما آگاهی نداشته باشیم، قرار است چه محتوایی به این افراد ارائه دهیم، سردرگم بودیم. اما باید خود را آماده کنیم تا از این برهه سریعتر عبور کرده و یا همدلانه تر در کنار کودکان  قراربگیریم. چرا که مطبوعات کشور بسیار از نظر محتوایی در حد پایین قراردارند و متناسب با درخواستی  که کودکان در حال حاضر می پسندند، نیست. اغلب نشریاتی که وجود دارد، در شرایط پاندمی کرونا به اقتصاد فکر می کنند تا اینکه ذهنشان به کمک کودکان برسد.

معصومه یزدانی سردبیر ماهنامه قلک:

 در ادامه صحبت های خانم موسوی باید عرض کنم که زمانی که کرونا به میان آمد، بر مجله قلک فعالیت  میکردیم و تاثیر کرونا را کاملا بر رسانه ها و مطبوعات لمس کردیم. یکی امسئله عرضه و فروش بود که این این مورد تحت تاثیر کرونا قرارگرفت. دیررسیدن محصول فرهنگی به مخاطب به دلیل وقوع کرونا و دلسرد شدن مشتری جهت استفاده از آن به دلیل کرونا کم شد و با ریزش مخابین مواجه شدیم. هدهد سفید هم الکترونیکی منتشر شد. چون در کتابخانه ها بسته شد، همه مطالب الکترونیکی منتشر شد و بین ما و مشتریان فاصلا رخ داد. همچنین عرضه نشریات برای کودکان محدودتر شد. البته به طور کلی تعداد نشریات کودکان در کشور کم است و از نشریات تخصصی کودک کم برخوردار هستیم. شرایط کرونا شرایط سختی را برای دست اندرکاران همه مطبوعات ایجاد کرد و ما برای تولید محتوا به دلیل عدم آگاهی از شرایط، نمی دانستیم نشریه چه زمانی به مخاطب برسد. با شیوع دوران کرونا بین مطالب فاصله افتاد. ما برای انتشار نشریه قلک از اردیبهشت ماه آغاز به به تولید محتوا برای دوران کرونا فعالیت کردیم که موفق به چاپ شماره 74 و 76 مجله قلک شدیم و همچنین شماره ویژه کل مطالب را در مورد کرونا منتشر کردیم. اما در آن زمان به گوشمان می رسید که چه لزومی دارد حرف های شما را بشنویم و رسانه ملی کار خود در در مورد ارائه مطالب کرونایی انجام می دهد.و شما راه خودتان را بروید تا استرس بیشتری به کودکان وارد نشود. شرایط تازه ای بود و همراه شدن با این شرایط برای مطبوعات ایرانی که در شرایط عادی در حال لغزان بودند، سخت بود اما به هر حال ورود کردیم و در جاهای مختلف راه انتشار را پیدا کردیم. کرونا هم آنقدر طولانی شد که ما باید به سراغ مطالب و حرف های تازه می رفتیم که کرونا مقداری جلوی مارا گرفت.

علیرضا سبحانی نسب مدیرانجمن ناشران کودک و نوجوان:

کرونا یک مامور الهی بود که چندین بار گفتم که این ویروس منحوس برکاتی داشت که به دلیل خودآگاهی هایی که به همه عرضه کرد نسبت به اینکه جهان ماورایی وجود دارد و بسیاری غافل بودند که پس از کرونا به این خودآگاهی و باور دست پیدا کردند. یکی از برکات این بود که در کنار رسانه ای مثل کتاب یا مطبوعات خواندنی و رسانه های دیگری که بود و گاهی از اهمیت آن گفته می شد توجه جدی پیدا کردند و به قدرت آن بیش از پیش پی بردند. خوشبختانه کرونا وزارت ارشاد را مجبور کرد که سیستم مجوزدهی و سیستم ممیزی را آنلاین کند. و بسیاری از وزارتخانه های دیگری کارهای غیرضروری که یک نفر باید از بندرعباس به وزارت کشاورزی می آمد و برگه را تحویل می داد و دوباره به بندرعباس بازمی گشت، این سیتسم ها را ایجاد کرد. این ظرفیت ها و برکاتی بود که ویروس کرونا برای ما آشکار کرد. اگر صحبت های ما از این جهت که در دوران کرونا به درد ما بخورد بسیار مفید است و اگر ما بعد از کرونا دوباره غفلت کنیم و برگردیم به همان جهان گذشته که قبلا داشتیم و از ظرفیت هایی که کرونا برای ما آشکار کرد، غفلت کنیم، تاثیرگذار است. اتفاقی که در دوران کرونا افتاد این شد که مدارس تعطیل شد و فضای آموزش غیررسمی برای آموزش سیستم هایی که بطور دیجیتال و آنلاین می توانستند کار کنند، باز شد که از یک جهت آفت بود و از جهت دیگر شناخت یک ظرفیت بود. بسیاری از دانشگاه ها قبل ازکرونا هم می توانستند آنلاین کلاسها را برگزار کنند و به خاطر دو واحد یک دانشجو از 500 کیلومتر دورتر سفر نکند.. چون همه رشته ها نیاز به درسهای غیرآنلاین نداشت که ظرفیت ها شناخته شد. مدارس تعطیل شد و یک ظرفیت آموزش غیرحضوری شناخته شد که رسانه باید بابت نکاتی که عرض کردم باید اتفاقاتی رخ دهد در رسانه های مختلف چه کتاب و چه غیرکتاب. انس با مردم و روابط اجتماعی مورد تهدید قرارگرفت و فامیل و مردم را کمتر دیدار کردیم. ما با حضور در مجامع مختلف و رخدادهای فرهنگی که داشتیم. جلسات مکرر وزارت ارشاد و سایر تعطیل شده است. که این آگاهی بخشی ها الان دیگر باید جبران شود. تفریحاتی که بصورت فیزیکی بیرون می رفتند و انجام می شد در مناطق مختلف که همه اینها تعطیل شده است. افراد کم حوصله شدند. و بهانه هایی برای گیر دادن به همدیگر بیشتر شده است. رسانه ها برای این مسئله هم یک تدبیر جدی داشته باشند. اتفاق جدی که افتاد این است که ما تا قبل از این ممنوعیت استفاده از موبایل کودکان داشتیم. یک محدودیت و حساسیت داشتیم و همه این موارد برداشته شده است.آموزش آنلاین بچه ها از یک سو و ساده ترین روش برای مادر یا پدر برای آسوده شدن دوران و هیجان های بچه ها و از اینکه کاری به ما نداشته باشند یک داستانی شده یک ظرفیت جدید و یک تهدیدجدی تلقی شد. وقتی می گویند معاون رسانه یعنی همه چیز در دنیا .رسانه های ما برای موارد مذکوربرای تفریحات تعطیل شده برنامه نیاز داریم. به رسانه هایی از جنس کتاب کار و سرگرمی نیاز داریم. برنامه های آپی نیاز داریم که کودکان و گاهی بزرگترها استفاده کنند. و برای همه اقشار از یک جنسی از آموزش و سرگرمی داشه باشیم. بخش آموزش بسیار رونق گرفته است. مخصوصا افرادی که هوشیار بودند از نظر اقتصادی آموزش های ارزشمندی را تولید کردند که در حال فروش هستند و البته که استفاده می شود. بنابراین رسانه ما باید آگاهی بخشی و آموزش بطور جدی توجه کند. کرونا انس ما با مردم را کم کرده است. برای خانواده ها در این دو سال از این ظرفیت استفاده نشد. وزارت ارشاد از ما حمایت نکرد. در دوران کرونا نویسنده و ناشر و فیلم ساز باید کار کنند. به ازای همه این ظرفیت هایی که بوجود آمده باید اتفاقات مثبتی بیفتد و انجام شود. وزارت ارشاد هم وظایفی دارد و یکی از آن اینست که از این اتفاقات استفاده کند. مثلا از صدا و سیما برای ترویج کتابهای کرونایی و غیرکرونایی برای بالابردن سطح آگاهی چه اتفاقی افتاد. کدام بخش ها از این ظرفیت بزرگ صدا و سیما استفاده کردند. هنوز هم ما کفش و ماهی تابه تفال در صدا و سیما می فروشیم. پفک می فروشیم. اتفاقی که افتاد این است که هنوز رسانه صدا و سیما در خدمت مواردی است که در گذشته بود. کرونا که ما راتهدیدکرده صدا و سیما باید سهمی از ما را می پذیرفت برای خودش برای ترویج کتابهایی که در دوران کرونا کار کردند. ما پدیدآورندگان باید تهدیدها و ظرفیت ها محتوا تولید می کردیم. و خیلی جاهای دیگر هم باید حمایت می کردند که این اتفاق نیفتاد و نتیجه اش این بوده فقط جاهایی که بطور خودجوش درتلگرام و ... کار کردند.

دکتر گیتا علی آبادی مدیر مرکز مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها:

دغدغه شما برای بسیاری از افراد چه در حوزه رسانه ها است. اشاره داشتید به خانواده و درگیری های خانواده که در این زمان زیاد شد و تاثیری ناخوشایند بر روی کودک و نوجوان گذاشت. دورشدن مردم و جمع نشدن آن ها از یکدیگر به جهت رعایت پروتکل های بهداشتی بود و ما در این بین سعی می کنیم گوشی ها را از کودکان دور کنیم و این در حالی است که در حال حاضرآموزش های درسی بر روی این سیستم قرار گرفته و بچه های برای ورود به سیستم شاد باید گوشی داشته باشند که بتوانند وارد فضای مجازی شوند. با همه صحبت ها چه راهکاری به ذهن شما رسیده است و چه چیزی را پیشنهاد می کنید؟ خانم موسوی اشاره کردند در مورد از دست دادن کودکان که چند روز گذشته اعلام کردند که حدود 50 کودک به دلیل بیماری کرونا تلف شدند. با توجه به این موارد و مسولیت هایی که نشریات دارند، چه پیشنهادی می توانید بدهید که لطمه ای که شاید به کودکان وارد شده باشد، از طریق رسانه ها بتوانیم آن را التیام دهیم تا از حالت ناراحت کننده بیرون آیند: البته به کتاب هم اشاره کردید و برخی فکر می کنند که کتاب یک رسانه است. چون افکار و عقاید را در سراسر کشور منتشر می کند و به نوعی اطلاع رسان است و آگاهی ها را بالا می برد و همچنین ایده و تفکر نویسنده را در جامعه نشر می دهد.

خانم موسوی مدیر تحریریه نشریه شبنم:

ما در تشخیص مشکلات همیشه خوب عمل می کنیم اما در زمان راهکار با مشکل روبرو می شویم. صحبت هایی که می شود، حقیقت است و آنچه مشاهده می کنیم، واقعیت. که بین این دو فاصله بسیار است. در حال حاضر بهبود روند اقتصادی در جامعه مهم است. در حال حاضر خانواده ها نیازمند سبد کالا اعم از گوشت، مرغ و ... هستند تا اینکه پول بدهند و مجله ای خریداری کنند.

 شعار من همیشه اینست که ساختارها باید تغییر کند. محتوا بسیار مهم است اما به آن توجه نمی شود. نشریه توان مالی را ندارد که از یک روانشناس یا مشاور در نشریه برخوردار باشد. مشکلات و راهکارها را می‌دانیم اما نیاز به بسترهای مناسب است. وزارت ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی حمایت زیادی نسبت به حوزه فرهنگ و کتاب ندارد و چه طور می شود که سرانه مطالعه در کشور بخصوص در نسل کنونی افزایش پیدا کند.

دکتر گیتا علی آبادی مدیر مرکز مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها: شرایط اقتصادی یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد دست به گریبان آن هستند و باعث دردسرها می شود.

معصومه یزدانی سردبیر ماهنامه قلک:

این تهدیدها و چالش های دوران کرونا، خانواده ها و فرزندان را درگیرکرده است. اما تعداد زیادی از نشریات در دوران کرونا به دلیل شرایط اقتصادی تعطیل شدند و وزارت ارشاد هم هیچ قدمی در این مسیر برنداشت. بخش خصوصی چه وظیفه ای دارد که سرمایه و وقت خود را در بخش فرهنگ که برای آن سودآور نیست و حمایت نمی شود در نقش مطبوعات درایام کرونا دخیل شود. صدا و سیما فقط تبلیغات خوردنی ها و ماهی تابه را دارد و خانواده تحت تاثیر این تبلیغات قرار می گیرند. صدا و سیما تبلیغ کتاب و مطبوعات را ضرورت نمی داند. تولید مطالب معدن به چه درد کودکان می خورد و این مجلات باید برای کارگاه هایمان منتشر کنیم. مطبوعات تلاش خود را در دوران کرونا کردند و مشکلات باعث شد تا جامعه مخاطب محدود شود. اما یکروزی چالش کرونا از بین می رود. رسانه ها و مطبوعات در صورت حمایت از سازمان های مرتبط، می توانند  بازوی حمایتی برای دولت ها و مردم باشند.مجله برای سلیقه‌های مختلف خوراک دارد. باعث می‌شود کودک با مجموعه‌ای از مطالب داستانی و غیرداستانی متنوع در یک‌جا مواجه شود و حق انتخاب بین آنها داشته باشد.

 

دکتر گیتا علی آبادی مدیر مرکز مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها:

متاسفانه مشکلات اقتصادی موجود، خانواده ها را درگیر کرده و تعدادی از سبد خانواده خالی شده اند و امیدوارم کالاهای فرهنگی که با ارزش هستند، جایگاه خود را بدست آورند.

علیرضا سبحانی نسب مدیرانجمن ناشران کودک و نوجوان:

آنچه که گفتیم درک دقیق اوضاع برای هریک از ناشران محتوا و متولیان امر فرهنگ و مخاطبان محتوا است.کرونا همچنان که ایمنی و سلامت تن خانواده را هدف قرار داده است و می تواند افراد را از بین ببرد، می‌تواند مشکل فرهنگی نیز ایجاد کند. فقط ویروس بدن نیست بلکه می تواند ذهن و قلب و روح کودک را مورد آسیب قرار دهد. کودک نیاز به مراقبت دارد. برای کودک باید وقت گذاشت برای اینکه با آن گفتگو شود. گاهی حاضر نیستیم به حرف های فرزندانمان گوش دهیم و همچنین حاضر به مراوده آن ها با دوستانشان نیستیم که این از آثار ویروس کرونا است. در گذشته به مدرسه می رفتند و جست و خیز داشتند .همه در ایام کرونا خودمحور شده اند. .وقت گذاشتن برای کودکان الزامات کار است. یا والدین وقت بگذاند یا سالم ترین روش را پیدا کنند. ارشاد باید در این مواقع به خانواده ها و کودکان کمک کنند. وزارت ارشاد می توانست جشنواره ها را بطور مجازی برگزار کند و کارهای جدید با ناشر و نویسنده و تحلیلگر اقدام کند. فقط مجوز گرفتن از وزارت  ارشاد کافی نیست. کرونا می‌توانست ظرفیت ایجاد کند برای ارتباط ارشاد با ناشران و نویسندگان و تحلیلگران. افراد در این ایام یکسری کارها را عقب می انداختند.  اگر آگاه بودیم که  کرونا دو سال یا پنج سال است، به گونه ای دیگر برنامه ریزی می کردیم. این اتفاقات باید از مقامات بالادستی انجام می شد. وزارت ارشاد برنامه یکساله کرونایی را تعیین می کرد. نویسندگان و ناشران و ... حوزه کودک و نوجوان نیاز به حمایت و برنامه ریزی دارند. همه مجموعه های فرهنگی اعم از تحلیلگران، نویسندگان، ناشران و تولید کنندگان باید درک دقیق از شرایط موجود داشته باشند.

عدم درک مسولین در این زمان مشخص شد و تهدیدها را به فرصت ها تبدیل نکردند و وزارت ارشاد حمایت نکرد. درک دقیق شرایط موجود برای خانواده که سلامتی بدن و فکر و روح تبدیل به پکیج می شود. اگر به شرایط موجود دقت داشته باشیم، می توانیم تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

دکتر گیتا علی آبادی مدیر مرکز مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها:

آقای سبحانی نسب سوالی پیش می آید که از منظر توزیع آیا مشکلی در این مدت مواجه نشدید و فکر می کنید یکسری کتاب ها که در حوزه کودک و نوجوان به شکل صوتی است شیوه مناسبی است تا اینکه کتا در دست مطالعه شود؟

علیرضا سبحانی نسب مدیرانجمن ناشران کودک و نوجوان:

در زمینه توزیع آسیب زیادی دیدیم و مهمترین آن،عدم درک مسولین فرهنگی از شرایط موجود بوده است. کتابفروشی ها در حالت عادی هم شلوغ نمی شوند، چه برسد در دوران کرونا که کتابفروشی ها از اولین قشری بود که تعطیل شد.اما فضای مجازی فرصت پیدا کرد تا در حوزه فروش کتاب فعالیت خوبی داشته باشد. اگر دیجی کالا در گذشته به طور ماهانه 2 میلیارد تومان درآمد از فروش کتاب داشت، در دوران کرونا به ماهانه 10 تا 15 میلیارد تومان رسید. اما در حجم فروش ما اتفاق خاصی ایجاد نشد و میزان فروش سابق را با ریزش های کوچک حفظ کردیم. بیشتر ناشران بزرگ از اتفاقاتی که افتاد زیاد لطمه نخوردند بلکه به ناشران متوسط و کوچه لطمه وارد شد و تعدادی نیز تعطیل شدند.

کتابهای صوتی در جای خود مناسب است. اما همه شاید به این روش علاقه ای نداشته باشند اما اگر بصورت فیلم باشد شاید مشتریان زیادتر باشد. رانندگان در حین رانندگی بیشتر علاقه به کتابهای صوتی دارند. اما فردی که بیشتر مطالعه می کرده است، علاقه زیادی به صوتی گوش کردن ندارد. اما کتابهای پی دی اف لطمه زیادی به اصل کتاب نمی رساند. کتاب های صوتی برای سرمایه گذاری افرادی که در فضای مجازی تبلغ می کنند، مناسب است. بسیاری از ناشران ما با کتابهای الکترونیکی دنیا آشنایی ندارند. کتابهای غیرکاغذی کمکی است برای ناشران و نویسندگان از حیث تبلیغی.

خانم موسوی مدیر تحریریه نشریه شبنم:

از همه دوستان تشکر می کنم و امیدوارم به راهکارها برسیم و شاهد اتفاقات خوب در حوزه محتوا باشیم. . افراد زیادی فعالیت می کنند و فضا را با رویکرد جدید باز می دارند. اما برخی نشریات سکون ماندند و خیلی متوجه گذر زمان نشدند. همه در یک محیط هستند و دایره واژگان زیاد که فکر می کنند بچه ها متوجه این مسائل نمی شوند. چرا که فرزندان برای مشکلات راهکار ارائه می کنند. فرزندان قدیم براحتی همه مسائل را می‌پذیرفتند اما امروز بچه ها هر حرفی را نمی‌پذیرند. بنابراین بای به ذهن کودک توجه کنیم. امیدوارم این درک را داشته باشیم که امروز مثل گذشته نیست.

معصومه یزدانی سردبیر ماهنامه قلک:

این باور وجود ندارد کارکرد نشریات و مجلات با کتاب متفاوت است. اما به خاطر محتوا کارشان متفاوت است. جا دارد بخش خصوصی و نهادهای مختلف نشریات را جدی بگیرند. جای تاسف است که نشریات کودک بسیار کم است. تغییر دولت تاثیر در تغییر ساختارها تاثیرگذار است و توقع داریم که افرادی که عهده دار مسولیت هایی می شوند، به حوزه کودک بطور جدی توجه کنند و سنگ بناهایی که قرار دهند که با رفتن آن ها اتفاقی ناخوشایندی نیفتد.

 

 

 

تعداد بازدید : ۴,۰۸۶
(چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰) ۲۳:۰۲