سه شنبه / ۲۳ دی ۱۳۹۹ / ۱۳:۰۵
سرویس : فصلنامه رسانه
کد خبر : ۱۴۹۱۴
گزارشگر : ۲۳۷۷۳
سرویس فصلنامه رسانه

شماره 120 فصلنامه رسانه منتشر شد

شماره 120 فصلنامه رسانه منتشر شد
(سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹) ۱۳:۰۵

صدو بیستمین شماره فصلنامه رسانه علمی_ ترویجی رسانه از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌رزی رسانه‌ها منتشر شد.

به گزارش روابط‌عمومی دفتر مطالعات و برنامه‌رزی رسانه‌ها، در این شماره از فصلنامه رسانه که مختص  پاییز 13999 است،  هفت مقاله تخصصی منتشر شده و نویسندگان مقالات در زمینه موضوعاتی چون:برندسازی در شبکه اجتماعی اینستاگرام، فرهنگ شُهرگی، سواد رسانهای و اعتماد سیاسی، معیارهای حرفهای در برنامههای گفت­وگومحور، ... ونقد فعالیت دیجیتالبه قلمفرسایی پرداخته‌اند.

مطالب و موضوعات این شماره در زیر به اختصار  آورده شده است:

-   راهبردهای برندسازی از نگاه متخصصان برندسازی و کارآفرینیدر شبکة اجتماعی اینستاگرام / الهه سعیدی، نسیم مجیدی قهرودی، علیاکبر فرهنگی

در این مقاله پژوهشگران با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی به شناسایی و تبیین راهبردهای برندسازی شخصی کارآفرینان در شبکة اجتماعی اینستاگرام می‌پردازند.

-    مطالعة فرهنگ شُهرگیدر فضای رسانه‌های ایرانبا تمرکز بر کنشگری شهروندان تهرانی در شبکه‌های اجتماعی /فایق حسینی، علیرضا دهقان

به مدد افزایش نفوذ رسانههای جدید در میان مخاطبان، سلبریتیها به ابزارهای ارتباطی بیواسطه و همهجا حاضری دست یافتهاند که با ترویج هرچه بیشتر فرهنگ شهرگی میتوانند بر نگرش کاربران و نحوة مواجهة آنها با موضوعهای مختلف زندگی روزمره تأثیر بگذارند. این پژوهش، به دنبال پاسخ به این سؤالها است که شهروندان شهر تهران، تا چه میزان در کنشها و نگرشهای روزمرة خود از فرهنگ شهرگی تأثیر میپذیرند و دلایل جذابیت سلبریتیها و علت گرایش شهروندان به اخبار آنها چیست؟

-   نقش سواد رسانه‌ایدر اعتماد سیاسی؛ (مطالعه موردی: مردم شهر شاهین‌شهر) / آسیه اسدپور، علیرضا مرادی

پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش سواد رسانه‌ای در اعتماد سیاسی مردم شهر شاهین‌شهر انجام شده است. این تحقیق از حیث هدف و ماهیت،« کاربردی ـ توصیفی»، است که با روش پیمایشی و در قالب یک تحقیق مقطعی در « نیمه نخست سال 1399»به انجام رسیده است.

-        بررسی شیوه‌های مداخله والدیندر استفاده فرزندان از رسانه‌ها / ناصر اسدی

مقاله حاضر، با روش پیمایشی به مشخص کردن اقدام‌های کنترلی والدین برای مراقبت از فرزندان در برابر رسانه‌ها و نیز معرفی مراجع ذی‌صلاح برای تقویت سواد رسانه‌ای فرزندان می‌پردازد.

-        دگردیسی رابطة انسان با دیگری، جستاری دربارة فیلم خسته نباشید /سورن مصطفائی

«خسته نباشید»، فیلمی با مضامین مواجهه فرهنگ‌ها، حفظ زیست‌بوم، پاسداشت میراث فرهنگی، حافظه و خاطره است. این مقاله، با مروری بر «دیگری» در ادبیات فارسی و فیلم‌های سینمایی نشان می‌دهد که پدیده «دیگری»، در دوران پیشامدرن و دوران مدرن، برای هنرمندان، نویسندگان، شاعران و به‌ویژه فیلمسازانچه اهمیتی داشته است.

-    شناسایی معیارهای حرفه‌ای در برنامه‌های گفت­وگومحور با تأکید بر برنامۀ «سختانه» شبکۀ سه سیما /عارف جعفری چگنی، علی دارابی، محمدرضا احمدی

در این پژوهش، معیارهای حرفه‌ای تولید و پخش برنامه‌های گفت‌وگو محور صدا و سیما، در زمینه‌های چگونگی بازنمایی پیام‌ها و تکنیک‌های به‌کار گرفته‌شده در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، مورد توجه قرار گرفته است. برنامة « سختانه» به دلیل رویکرد گفت‌وگوهای سخت تلویزیونی، مورد توجه این پژوهش است.

-        نقد اسلکتیویستیفعالیت‌های اینترنتی /سندوس محمدی نوسودی

یکی از نقدهای اصلی که کنشهای مستقر در فضای مجازی را هدف قرار داده است به عنوان اسلکتیویسم شناخته میشودکه فعالیت‌های دیجیتال را به دلایلی نظیر کمکاری، کم هزینه بودن، عدم ارتباط با دنیای آفلاین، تعهد پایین، ارتباط اندک اعضا با یکدیگر، تأثیر کم و یا عدم تأثیر رد می‌کند.در این مقاله، ابتدا به بررسی تعریف و ویژگی‌های اسلکتیویسمپرداخته شده، سپس ضمن تشریح جنبههای منفی و مثبتاسلکتیویسم، پیامدهای آن برای آینده تعامل سیاسی مورد بررسی قرار گرفته است.

برای مشاهده متن کامل فصلنامه رسانه میتوانید به فایل پی دی اف زیر مراجعه کنید

تعداد بازدید : ۳,۲۹۲
(سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹) ۱۳:۰۵
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید