نخستین هماندیشی تخصصی" رسانه و فرهنگسازی قوانین راهنمایی و رانندگی " 10 آذر
ماه از ساعت 10 الی 11:30 در دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها به صورت ویدئو
کنفرانس برگزاری میشود. نقش رسانهها در آگاهسازی مردم جامعه بسیار
مهم است زیرا رسانهها زمینهساز فرصتهایی هستند که اگر به درستی مورد توجه قرار گیرند
در عمل میتوانند نقش فعال و سازندهای در زمینه انتقال افکار عمومی، فعالیتهای اجتماعی
و مشارکت مردمی داشته باشند. رفتار و انضباط ترافیکی به عنوان بخشی از فرهنگ عمومی،
بیانگر میزان تبعیت یا عدم تبعیت افراد از قوانین راهنمایی و رانندگی است. تدوین الگوهای
راهبردی برای افزایش دانش عمومی، تقویت فرهنگ ترافیک و بهرهگیری از ظرفیت رسانهها
با تولید انیمیشن، مستندهای آموزشی، اطلاعرسانی، استفاده از نظرات کارشناسان راهنمایی
و رانندگی در برنامهها میتواند در نهادینه شدن فرهنگ ترافیک و رعایت قوانین و مقررات
راهنمایی و رانندگی موثر باشد. اصلاح رفتار ترافیکی فرآیندی همگانی است، ترافیک، بخشی
از رفتارهای روزمره است و رسانهها براساس مشارکت اجتماعی باید برای رواج رفتار درست
ترافیک، برنامههایی را تدارک و تدوین کنند .
محورها مورد بحث این جلسه عبارتند از:
- بررسی چگونگی تعامل
و مشارکت رسانهها در اصلاح فرهنگ ترافیک
- بررسی میزان تاثیر
قرنطینه شهرها و کرونا ویروس در رفتار ترافیکی شهروندان
- ارائه راهکارهای
ارتقای فرهنگ ترافیک و اثرگذاری بیشتر آموزشهای همگانی از طریق رسانهها
- معرفی زمینههای
جدید همکاری نهادهای مسئول در این خصوص و رسانههای ارتباط جمعی
- نقش شبکههای
مجازی ورسانههای نوین در اصلاح نگرش و فرهنگ رانندگی شهروندان
سخنرانان:
- سر کار خانم دکترفاطمه
صادق نژاد، دکترای آموزشی بهداشتی ارتقاء سلامت
- جناب آقای سرهنگ
علیرضا اسماعیلی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی، مدرس دانشگاه تهران
- جناب آقای
سرهنگ رحیم فرشاد، کارشناس رسمی دادگستری
- سرکار خانم
دکتر گیتا علی آبادی، مدیر کل دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها.