معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و
ارشاد اسلامی، همکاری تمامی دستگاهها برای اطلاع رسانی را مورد تأکید قرار داد و گفت:
موفقیت هر اقدامی منوط به موفقیت در ایجاد تعامل با افکار عمومی و همراه سازی مردم
و رسانه ها به عنوان پل ارتباطی با افکار عمومی است.
آرمان ملی - به گزارش پایگاه
اطلاع رسانی وزارت کشور؛ محمد خدادی معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد
اسلامی که با حضور جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور و رییس ستاد انتخابات کشور در جریان
نشست ویدیو کنفرانس با معاونان سیاسی امنیتی و اجتماعی، مدیران کل سیاسی، انتخابات
و تقسیمات کشوری استانداری ها، مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها با موضوع برنامه
ها و فعالیت های شوراهای اطلاع رسانی استان ها سخن می گفت، ضمن تأکید بر اهمیت برگزاری
این نشست مشترک میان دو وزارتخانه کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد: در جهان
کنونی که قدرت اصلی، قدرت اطلاعات، نشر اطلاعات و اثرگذاری اطلاعات است و جریان اطلاعات
تمامی لایه های قدرت را تحت تأثیر خود قرار داده است، باید برای مواجهه سنجیده و مقابله
مؤثر با لایه های متعدد و متنوع جریان سازی ها و تبلیغات علیه نظام، برنامه و آمادگی
کامل داشت.
خدادی با ترسیم شماری از مهم
ترین لایه ها و جریان های فضاسازی و تبلیغات ضد نظام از جمله گروهک منافقین، عربستان
سعودی و رژیم صهیونیستی، به برنامه ریزی و تلاش مستمر و گسترده این جریان ها برای رصد
مداوم و جمع آوری اخبار و اطلاعات کشور و پردازش و محصول سازی این جریان ها علیه نظام
اشاره کرد و گفت: این لایه ها چهار محور و موضوع اصلی یعنی القای ناکارآمدی، سوء مدیریت،
فساد و سیاهنمایی از وضع کشور را در کانون توجه و جریان سازی خود قرار داده و به شکل
مداوم، هدفمند و ۲۴ ساعته به تولید و انتشار اخبار فراوان در این زمینه می پردازند.
وی افزود: شوراهای اطلاع رسانی
استان ها می توانند با برنامه ریزی و اقدام در راستای شناسایی، رصد، تحلیل و مقابله
با این جریان ها، نقش مؤثری در تأمین منافع ملی و ارتقای امنیت ملی کشور در سطح استان
ها ایفا کنند.
معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بیان این مطلب افزود: شورای اطلاع رسانی استانها بستر
ایجاد ارتباط مؤثر و متقابل بین دستگاهها و مردم بوده و وظیفه دارند با بهره گیری از
همه ظرفیت رسانه ای در استان، اولویت توجه به نیاز و مطالبات و... افکار عمومی را برای
مسؤولان استان تبیین و محقق کنند.
خدادی در بخش دیگری از سخنان
خود، ضمن اشاره به این که امروزه دیگر تبلیغات صرف و یکسویه و غیر تعاملی پاسخگوی مسائل
و پدیده ها نیست، تأکید کرد: در جهان امروز و در عرصه رسانه و اطلاع رسانی، اصل اساسی،
شریک سازی مردم در اداره جامعه است که یک وجه شاخص آن نیز شریک سازی آن ها در جریان
رسانه ای و اطلاع رسانی کشور به شمار می رود.
وی با اشاره به این که با تولید
و گسترش فرایند اطلاع رسانی اقناعی و تعاملی می توان به اثربخشی اطلاعات و داده های
مورد نظر امید داشت، اظهار کرد: در این شرایط، می توان سه مأموریت اساسی برای شوراهای
اطلاع رسانی استان ها ترسیم کرد: جریان شناسی، جریان سازی و خنثی سازی. محقق ساختن
این مأموریت ها، نقش تعیین کننده ای در پاسخگویی به شایعات شکل گرفته بر بستر بی اطلاعی،
شبهات ناشی از اطلاعات دوپهلو، ابهامات حاصل اطلاعات و القائات محصول اطلاعات بیرونی،
ایفا خواهد کرد. وی افزود: نمونه ها و مصادیق فراوانی از جمله مدیریت بحران کرونا وجود
دارد که از سوی این لایه ها، هجمه ها و حملات گسترده ای مبتنی بر هر ۴ تکنیک (شایعه
پراکنی، شبهه سازی، ابهام آفرینی و القا) علیه نظام و مردم شکل گرفته و گسترش یافته
است.
معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به ظرفیت های مهم و تعیین کننده شوراهای
اطلاع رسانی استان ها، تأکید کرد: با بهره گیری حداکثری از این ظرفیت ها و در نظر داشتن
مأموریت سه گانه جریان شناسی، جریان سازی و خنثی سازی در سطح استان ها، می توان به
مواجهه منطقی، سنجیده و مؤثر با لایه های مختلف فعال علیه نظام در عرصه رسانه و اطلاع
رسانی امیدوار بود. وی افزود: شرط اصلی موفقیت در این مسیر، علاوه بر احساس مسؤولیت
و تعهد ویژه در این عرصه، در نظر داشتن ضرورت تعامل و هماهنگی کامل بین تمامی اجزای
شوراهای اطلاع رسانی در سطح استان هاست.
وی همچنین ضمن تأکید بر ضرورت
تهیه نقشه راه رسانه ای و اطلاع رسانی حرفه ای و سنجیده مبتنی بر فهم شرایط کنونی کشور
و جهان و نیز درک عمیق بروز تحولات و تغییرات عظیم در مختصات رسانه و اطلاع رسانی،
اظهار کرد: مهم ترین اصل در چنین شرایطی، تدارک چشمانداز، تهیه برنامه و اقدام با
بهره گیری از امکانات رسانه ای نوین است و باید برای هر پدیده و موضوعی، پیوست رسانه
ای مرتبط و مؤثر داشت.
خدادی در پایان، بر آمادگی کامل
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همکاری و تعامل با وزارت کشور در جهت ارتقای کارکرد
و تأثیرگذاری شوراهای اطلاع رسانی استان ها تأکید کرد.
در این نشست، علاوه بر جمال عرف
معاون سیاسی وزیر کشور و رییس ستاد انتخابات کشور، ملانوری مدیرکل دفتر سیاسی و موسوی
مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور، انصاری مشاور وزیر و مسؤول امور اطلاع رسانی و روابط
عمومی وزارت کشور، جعفری زوج نماینده شورای اطلاع رسانی دولت، و جمعی از مدیران کل
معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند.
گردآوری خبر:اردلانی
برگرفته از : روزنامه آرمان ملی