نمایش جزییات خبر
معاون پژوهشی و فناوری مرکز نشر دانشگاهی:
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۳:۴۶

یک هفته یارانه غذای دانشجویان را به کتاب اختصاص دهید

معاون پژوهشی و فناوری مرکز نشر دانشگاهی وزارت علوم گفت: شاید اگر یک هفته یارانه غذا را به یارانه کتاب اختصاص بدهند، دانشجویان بتوانند همه کتاب‌های درسی خود را در طول سال تامین کنند، اما متاسفانه این اتفاق تاکنون نیفتاده است.
یک هفته یارانه غذای دانشجویان را به کتاب اختصاص دهید

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، دکتر صادق رستم‌نیا، معاون پژوهشی و فناوری مرکز نشر دانشگاهی وزارت علوم گفت: مرکز نشر دانشگاهی وابسته به وزارت علوم ۲‌ نوع کتاب در حال انتشار دارد. نوع اول، آثار فاخر که در حوزه‌های علوم، فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم کشاورزی و علوم انسانی و رشته‌های بهداشت و هنر است.

معاون پژوهشی و فناوری مرکز نشر دانشگاهی وزارت علوم در ادامه عنوان کرد: بخش دیگر کتاب‌های مرکز نشر دانشگاهی مبتنی بر سرفصل وزارت علوم است که در واقع کتب درسی دانشگاهی در حوزه‌های ذکر شده را شامل می‌شود. بخش دیگر هم کتاب‌های راهبردی دانشگاهی است، یعنی علاوه بر کتاب‌های درسی کتاب‌های کمک درسی و راهبردی دانشگاهی است. 

۴۷۰ کتاب در غرفه مرکز نشر دانشگاهی 

رستم‌نیا با بیان اینکه مرکز نشر دانشگاهی امسال با تازه‌های نشر ۱۴۰۳ در سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب شرکت کرده است، ادامه داد: همچنین در این نمایشگاه کتاب‌های منتشر شده از سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۳ به نمایش گذاشته شده‌اند.

به گفته او، در مجموع با ۴۷۰ عنوان کتاب در این نمایشگاه حضور داریم که شامل کتاب‌های درسی و راهبردی دانشگاهی است و آثار فاخر معمولا در این نمایشگاه حضور ندارند. در این میان حدود ۲۵ کتاب چاپ اول هستند که در حوزه‌های فنی مهندسی، علوم پایه، کشاورزی و علوم انسانی هستند. بقیه کتاب‌ها، کتاب‌های تجدید چاپی هستند که از سال ۹۳ تا کنون منتشر شده اند.

معاون پژوهشی و فناوری مرکز نشر دانشگاهی در ادامه درباره میزان استقبال دانشجویان از این نشر گفت: فروش ما در نمایشگاه ۲ نوع است که یکی حضوری و دیگری مجازی است. با توجه به اینکه فهرست کتاب‌ها را برای فروش مجازی به دانشگاه‌های سراسر کشور ارسال کرده‌ایم فعلا آمار فروش روزانه از آنها نداریم. 

رستم‌نیا با اشاره به اینکه تا به امروز فروش نمایشگاه حضوری ما خوب بوده ادامه داد: با این حال، نسبت به سال‌های گذشته قطعا فروش ما کمتر بوده که دلیل آن هم افزایش هزینه چاپ کتاب و کاغذ است. 

او گفت: با اینکه نشر ما دولتی است و بخشی از هزینه کاغذ را به صورت دولتی و سهمیه‌ای دریافت می‌کنیم، اما به هر حال قیمت کتاب نسبت به عرف بازار بالاست. البته شاید در سرانه دانشجویی این موضوع دیده نشده و درست است که بن کتاب به دانشجویان می‌دهند اما در نهایت توجه دانشگاه‌ها به بخش کتاب پایین است. برای مثال اگر با یارانه غذای دانشجویان مقایسه کنید، یارانه کتاب هیچ محلی از اعراب ندارد. 

معاون پژوهشی و فناوری مرکز نشر دانشگاهی در ادامه تاکید کرد: شاید اگر یک هفته یارانه غذا را به یارانه کتاب اختصاص بدهند، دانشجویان بتوانند همه کتاب‌های درسی خود را در طول سال  تامین کنند اما متاسفانه این اتفاق تاکنون نیفتاده است.

به گفته رستم‌نیا، برای اینکه جامعه دانشگاهی بتواند راحت‌تر کتاب تهیه کند، در نشست‌هایی که با اکثر دانشگاه‌های کشور داشتیم بخشی از پیشنهادها این بود که اگر به مدت ۲ هفته بتوانیم یارانه غذا را به کتاب اختصاص دهیم، همین ۲ هفته می‌تواند کل کتاب دانشجویان را در سال تامین کند. اگر این اتفاق در بدنه وزارت علوم بیفتد شاید تهیه کتب فیزیکی بتواند از طریق خود دانشگاه‌ها اتفاق بیفتد. 

او همچنین به این موضوع اشاره کرد که خرید مجازی کتاب  برای راه‌های دور مناسب‌تر است و بیشتر برای خرید کتاب از سوی دانشگاه‌ها مناسب است.

معاون پژوهشی و فناوری مرکز نشر دانشگاهی ادامه داد: شاید خرید فیزیکی کتاب برای دانشجویان جذاب‌تر باشد. به دلیل اینکه حضور در فضای نمایشگاه کتاب و تبادل اطلاعات بین آنها و حضور نویسندگان در مراسم رونمایی کتاب‌ها و آشنایی بیشتر دانشجویان با آنها می‌تواند انگیزه آنها را برای خرید کتاب و مطالعه بالاتر ببرد.

مرکز نشر دانشگاهی میزبان ۵ نشست علمی

معاون پژوهشی و فناوری مرکز نشر دانشگاهی درباره برنامه‌های این نشر در نمایشگاه کتاب امسال گفت: در نمایشگاه کتاب امسال، هفته آینده ۵ نشست علمی برای رونمایی از کتاب‌های جدید دانشگاهی برگزار می‌کنیم. یکی از این نشست‌ها، رونمایی از کتاب «هزینه‌های مخاطب در آمریکا» است که نویسنده آن دکتر حسینی، معاون ریاست جمهوری هستند. 

رستم‌نیا افزود: همچنین نشست «اخلاق پژوهشی» با حضور دکتر حسن سودمند افشار، ریاست مرکز نشر دانشگاهی وزارت علوم برگزار می شود که یکی از متخصصین حوزه اخلاق نشر است. کتاب «درباره گونه علمی زبان فارسی» را نیز امسال با حضور دکتر زلفی‌گل، وزیر محترم علوم رونمایی کردیم که این کتاب برای اولین بار در کشور به صورت کتاب دوزبانه فارسی و انگلیسی و مولتی‌مدیا منتشر شد. این کتاب هم با حضور نویسندگان آن رضا عطاریان و حسین راست‌منش در نشستی رونمایی می‌شود.

او ادامه داد: کتاب «دانش تولید کلزا» هم کتاب فاخری است که به تازگی در حوزه کشاورزی منتشر کرده‌ایم و امسال چندین جایزه برده است. سرپرست نویسندگان این کتاب آقای حسن امیری اوقان است که در نشستی با حضور ایشان رونمایی از این کتاب را در نمایشگاه خواهیم داشت.

 سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه kebab.ir  به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید