نمایش جزییات خبر
در نشست نقد و بررسی کتاب «لوازم تنهایی» بیان شد؛
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۳:۰۹

ما در عصر شاعر-رسانه زندگی می‌کنیم

مدیر انتشارات جام جم معتقد است که هر شاعر یک رسانه است و ما در عصر شاعر-رسانه زندگی می‌کنیم.
ما در عصر شاعر-رسانه زندگی می‌کنیم

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست نقد و بررسی کتاب «لوازم تنهایی» در سومین روز برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مصادف با ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با حضور محمود اکرامی‌فر، مدیر انتشارات جام جم، نویسنده، شاعر و منتقد، حمیدرضا شکارسری شاعر، نویسنده، پژوهشگر و منتقد ادبی و رضا حاجی‌آبادی، مدیر انتشارات هزاره ققنوس در سالن گوشه نقد، واقع در شبستان مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد.

رضا حاجی‌آبادی، مدیر انتشارات هزاره ققنوس در این نشست گفت: انتشارات هزاره ققنوس که در گذشته با عنوان انتشارات کتاب اولی‌ها شناخته می‌شد، اکنون می‌خواهد مردم ایران را با ادبیات فاخر این مرز و بوم آشتی دهد.

او ادامه داد: انتشارات هزاره ققنوس تلاش می‌کند که فرهنگ مکتوب کشورمان ماندگار شود. در واقع از نظر ما اگرچه کتاب‌های شعر با تیراژ کم منتشر می‌شوند اما می‌توانند ماندگار باشند.

حاجی‌آبادی بیان کرد: نقدهای مینی‌مال فضای مجازی را با ادبیات کهن ایران آشتی می‌دهد.

حمیدرضا شکارسری، شاعر، نویسنده، پژوهشگر و منتقد ادبی گفت: جامعه ایرانی به گونه‌ای شده که فیلم‌های کوتاه سنگرهای فیلم‌های سینمایی بلند و داستان‌های مینی‌مال سنگرهای داستان‌های بلند یا رمان را فتح می‌کنند. در حوزه شعر نیز چنین است و به تبع آن، نقد کتاب نیز تغییر کرده است. در واقع جامعه ما فرصتی برای مطالعه و تماشای آثار بلند ندارد.

به گفته او، کتاب «لوازم تنهایی» نقدهای کوتاهی را برای شعرهای کوتاه ارائه می‌دهد و شاید گامی برای رسیدن ما به نقد مینی‌مال باشد.

محمود اکرامی‌فر، مدیر انتشارات جام جم، نویسنده، شاعر و منتقد گفت: من معتقدم که هر شاعر یک رسانه است و ما در عصر شاعر-رسانه زندگی می‌کنیم.

او افزود: امروز، پست مجازی شاعران بیشتر از روزنامه‌ها دیده می‌شود و این نشان می‌دهد که اکنون شاعران تاثیرگذاری زیادی روی جامعه دارند.

مدیر انتشارات جام جم بیان کرد: ما امروزه از مخاطب‌محوری به سمت مخاطب‌‌سروری حرکت می‌کنیم و این در حالی است که برخی از شاعران، سواد ادبی و رایانه‌ای دارند اما سواد رسانه‌ای ندارند. من باور دارم که شاعر امروز باید سواد رسانه‌ای، عاطفی، ادبی و ... را داشته باشد.

اکرامی‌فر گفت: کتاب شکارسری برای نسل زومرها خوب است. زمان برای هر نسل ارزشی متفاوت دارد و به تبع آن، بومرها حاضر هستند که زمان زیادی را برای خواندن آثار مکتوب بگذارند، اما زومرها ترجیح می‌دهند که با مطالعه آثار ادبی کوتاه بیشترین بهره را ببرند.

به گفته او، شکارسری مخاطب‌شناس قهاری است.

این شاعر نقدهایی را هم بر کار حمیدرضا شکارسری وارد و تاکید کرد که نقد با انتقاد متفاوت است.

نقد از نظر اکرامی‌فر به‌مثابه تعریف کردن از کار افراد است و هیچ فردی از اینکه از کارش تعریف شود، ناراحت نمی‌شود.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه kebab.ir  به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید