نمایش جزییات خبر
یک شاعر و پژوهشگر ادبی گفت؛
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۴۹

هیچ چیز جای کتاب را نمی‌گیرد

حسنا محمدزاده، شاعر و پژوهشگر گفت: جامعه ما با بحران مخاطب مواجه نیست و آنچه امروز سرانه مطالعه در کشور را پایین آورده راه‌های دستیابی متعددی است که افراد برای مطالعه دارند.
هیچ چیز جای کتاب را نمی‌گیرد

حسنا محمدزاده، شاعر و نویسنده، به ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: جامعه ما با بحران مخاطب مواجه نیست. آنچه امروز سرانه مطالعه در کشور را پایین آورده راه‌های دستیابی متعددی است که افراد برای مطالعه دارند. امروز شعر، داستان و مفاهیم ادبی به وفور در بین مردم وجود دارد اما راه‌های دست‌یابی به آنها متفاوت است و ممکن از راه کتاب خواندن نباشد.

وی تعداد مخاطبان ادبیات را بی‌شمار دانست و ادامه داد: اگر حوزه ادبیات را در نظر بگیریم مخاطبان بی‌شماری دارد و ادبیات حوزه‌ای است که افراد از راه‌های گوناگون و متفاوتی می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند که داشتن خود کتاب یکی از آن راه‌ها محسوب می‌شود.

محمدزاده با تاکید بر اینکه هیچ یک از راه‌های ارتباطی با کتاب نمی‌تواند جای داشتن کتاب و ورق زدن آن را بگیرد گفت: الان اغلب مخاطبان عام ما دوست دارند بشنوند و کتاب‌های صوتی را در مسیر محل کار تا خانه گوش کنند یا شعر و داستان‌ها را در فضای مجازی دنبال می‌کنند. پس مخاطبان شاید مستقیما کتاب را در اختیار نداشته باشند اما به نوعی ارتباط خود را با آن حفظ می‌کنند. از طرفی من گمان می‌کنم  هیچ یک از راه‌های ارتباطی با کتاب نمی‌تواند جای داشتن آن و ورق زدنش را بگیرد و در نهایت حسی که از طریق ورق زدن کتاب به انسان منتقل می‌شود جایگزینی ندارد.

حسنی محمدزاده، استقبال از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب را پرشور توصیف کرد و افزود: با توجه به اینکه معمولا مخاطبان کتاب در روزهای پایانی به نمایشگاه می‌آیند امروز استقبال خوبی از نمایشگاه صورت گرفته که مایه مسرت و خوشحالی است و نشان می‌دهد ما همچنان مخاطبان کتابمان زیاد است.

حسنا محمدزاده امسال با ۱۲ کتاب در نمایشگاه حضور دارد که دو کتاب او در حوزه پژوهش و ۱۰ کتاب در حوزه شعر است، تازه‌ترین کتاب او مجموعه غزلی تحت عنوان «زن آتش» است که امسال منتشر شده و دیروز به بازار کتاب عرضه شده است.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید