نمایش جزییات خبر
حسن روح‌الامین مطرح کرد:
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۴۷

گرافیست متخصص جلد کتاب نداریم

حسن روح‌الامین با بیان اینکه تصویرسازی، طراحی جلد کتاب و تصویرسازی کتاب کودک همگی ژانرهایی متفاوت در عرصه گرافیک هستند، گفت: کسی که نقاش و گرافیست است لزوما نمی‌تواند طراح و تصویرساز کتاب باشد و ما در کشورمان گرافیست متخصص جلد کتاب نداریم.
گرافیست متخصص جلد کتاب نداریم

حسن روح‌الامین، نقاش و گرافیست سرشناس معاصر در گفت‌وگو با ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به موضوع طراحی جلد کتاب و اهمیت آن پرداخت و ادامه داد: سال‌های گذشته فعالیت‌هایی در زمینه تصویرسازی و کمیک‌استریپ داشته‌ام، اما مدتی است از این فضا دور هستم و به خاطر همین، ورود مجدد به تصویرسازی برایم مقداری سخت است.

او در ادامه به مشکلاتی که تصویرسازان دارند اشاره کرد و افزود: وقتی یک نقاش چند ماه مشغول یک پروژه نقاشی است، اگر قرار باشد همزمان وارد تصویرسازی یک کتاب شود و به موضوع دیگری بپردازد، کار برای او دشوار می‌شود. این کار برای شخص من سخت و گاهی غیرممکن است. سخت است، چراکه باید وارد یک فضای جدید شد و آن فضای جدید را درک کرد و متناسب کتاب، طرح جلد را طراحی کرد.

این هنرمند گرافیست در پاسخ به اینکه جلد کتاب باید چطور باشد تا منتج به موفقیت کتاب شود، گفت: فعالیت ما در زمینه طراحی جلد به خاطر خلا حضور طراحان و گرافیست‌های حرفه‌ای در زمینه طراحی جلد کتاب است. رشته تصویرسازی، جلد کتاب و تصویرسازی کتاب کودک همگی ژانرهایی متفاوت هستند و کسی که نقاش است، نمی‌تواند طراح و تصویرساز کتاب باشد.

روح‌الامین استفاده از گرافیست‌های مختلف برای طراحی جلد کتاب را اشتباه دانست و ادامه داد: ما به خاطر اینکه گرافیست متخصص طراحی جلد کتاب نداریم، از دیگر گرافیست‌ها و نقاش‌ها برای طراحی جلد کتاب کمک می‌گیریم. درحالی که در کشورهای مطرح در زمینه کتاب، افرادی وجود دارند که تمام عمرشان را کمیک کار کرده‌‌اند و حتی طراحی کمیک هم انجام نداده‌اند، بلکه تخصصی با جوهر سیاه‌کاری کمیک انجام می‌دهند و هیچ کار دیگری نکرده‌اند. یا برخی دیگر در سراسر عمر خود فقط رنگ کتاب کمیک انجام داده‌اند؛ یک مجموعه سیاه و سفید تحویل او می‌دهند و رنگ می‌زند. یعنی به این اندازه طراحی و کمیک برای کتاب تخصصی و منحصر به فرد است، اما ما به خاطر کمبود نیروی انسانی متخصص رویکرد دیگری داریم.

به گفته او، شخصا به دلیل اینکه چند طراحی کتاب در دوره فعالیت‌های هنری خود انجام داده‌ام لزوما یک طراح مختصص صفحه کتاب نیستم. 

روح‌الامین معتقد است که طراحی جلد با نقاشی و کمیک و... فرق دارد و طراحی درست جلد کتاب حتما در جذب مخاطب و فروش کتاب و خوانده شدن آن تاثیر دارد که باید در این زمینه فعالیت حرفه‌ای و آموزش صورت گیرد.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

 

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید