نمایش جزییات خبر
در آیین رونمایی از کتاب «شمع محفل» مطرح شد؛
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۱۷

آرزوی حاج‌آقا مجتبی تهرانی تربیت نیرو بود

علی‌اکبر اشعری گفت:‌ اکثریت مستمعین جلسات آیت‌الله مجتبی تهرانی، در تمام ادوار انقلاب، جوانان بودند. ایشان آرزویی داشتند و آن تربیت نیرو بود که ایشان انصافا این کار را به خوبی انجام دادند.
آرزوی حاج‌آقا مجتبی تهرانی تربیت نیرو بود

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مراسم رونمایی از کتاب «شمع محفل» که به بررسی زندگی و سیره مرحوم آقامجتبی تهرانی می‌پردازد، پنجشنبه بیستم اردیبهشت ۱۴۰۳ در سالن «گوشه نقد»، با حضور محمدعلی عباسی اقدم، محسن اسماعیلی و علی‌اکبر اشعری برگزار شد.

محمدعلی عباسی اقدم، نویسنده کتاب، در آغاز این جلسه بیان کرد: مجموعه «قله‌ها به آسمان نزدیک‌ترند»، مجموعه‌ای است که ترویج سبک زندگی علما را دنبال می‌کند و در این مجموعه، جای کتابی در خصوص حاجآقا مجتبی تهرانی خالی بود که این مهم محقق شد.

در ادامه، علی‌اکبر اشعری نیز به بیان نکاتی در خصوص زندگی مرحوم آیت‌الله حاج‌آقا مجتبی تهرانی و اهمیت انتشار این کتاب پرداخت. اشعری گفت: انتشار این کتاب یک تکلیف بود و اکنون یک نعمت است. کتاب «شمع محفل»، به تاثیراتی که حاج‌آقا مجتبی بر انسان‌های مختلف داشته می‌پردازد. من با بسیاری از بزرگان ارتباط داشتم اما آقامجتبی تنها معلمی بود که تا آخر مسیر، همراه هر کسی که از ایشان می‌آموخت، می‌ماند. ایشان هرگز تنها سخنرانی نمی‌کردند و هرگز بدین صورت معلمی نکردند که تنها نکاتی اخلاقی را ارائه دهند و بعد از منبر انتظار داشته باشند که مستمع خودش این نکات را پیاده کند؛ بلکه برای اینکه افراد این درس‌های اخلاقی را در زندگی‌شان پیاده کنند، تلاش می‌کرد.

اشعری با اشاره به سوابق انقلابی مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی، اضافه کرد: حضور آقا مجتبی پیش از انقلاب نورافکنی بود که راه را برای همه روشن می‌کرد. ایشان نه فقط محل رجوع جوانان که محل رجوع علما هم بود و خانه ایشان ملجا بسیاری از مردم تهران بود. آقامجتبی یکی از نزدیک‌ترین یاران امام و از جمله کسانی بود که بدون اذن و وقت قبلی به محضر امام می‌رسید. اکثریت مستمعین جلسات ایشان، در تمام ادوار انقلاب، جوانان بودند. ایشان آرزویی داشتند و آن تربیت نیرو بود که ایشان انصافاً این کار را به خوبی انجام دادند.

در ادامه این نشست، محسن اسماعیلی، به بیان خاطرات و نکاتی از سال‌های شاگردی در محضر حاج‌آقا مجتبی تهرانی پرداخت. او بیان داشت: یقین دارم که این کتاب ماندگار است. مرحوم آقامجتبی برای خواص که بسیار شناخته شده بودند اما جوانان و مردم عادی هم بسیار از ایشان استفاده می‌کردند. مردم تهران سال‌ها از منبرهای رمضان ایشان استفاده کردند و گاهی تخمین زده می‌شد که ۲۰۰ هزار نفر در شب‌های رمضان پای جلسات ایشان حضور پیدا می‌کردند. در عین حال، آقامجتبی بسیار کتوم بودند.

اسماعیلی ادامه داد: یک‌بار، مرحوم حسن‌زاده در درس شرح اشارات و تنبیهات ابن‌سینا نقل کردند که علامه طباطبایی از من پرسیدند که برادر من را چگونه یافتید؟ ایشان فرمودند که این اخوی همان اخوی است با این تفاوت که آن بذول و این کتوم است. من از این عبارت یاد حاج‌آقا مجتبی و حاج‌آقا مرتضی افتادم. این دو برادر هر دو از اعاظم تهران بودند که آن برادر بذول و این کتوم بود. حاج آقامجتبی اصرار داشتند که چیری از ایشان گفته نشود و حتی به سختی از ایشان عکسی هم موجود است. این کتوم بودن باعث شد که اتفاقا اقبال نسل جوان به ایشان بیشتر شود.

این استاد دانشگاه افزود: شبی از شب‌های آخر که ایشان در بیمارستان بودند، به من فرمودند که من تصور می‌کنم که بعد از اینکه از دنیا می‌روم، رجوع مردم به من بیشتر می‌شود و شما نظارتی بر آثار من داشته باشید.

اسماعیلی گفت: یکی از تلاش‌های ما در این سال‌ها جلوگیری از داستان‌سرایی پیرامون شخصیت بزرگان است. از این نظر، خیال ما از جهت کار آقای اقدم بسیار راحت است و من این کتاب را پیش از انتشار، سه‌بار کلمه‌به‌کلمه خواندم. این کتاب، بسیار قابل استفاده و با وسواس تنظیم‌شده و یک کار خواندنی و ماندنی است. این کتاب و امثال این کتاب که به بررسی سیره و زندگی بزرگان می‌پردازد، ممکن است با چند نگاه خوانده شود. یکی این است که مثلا بخوانیم و بفهمیم که این بزرگان چه کسانی بودند و چگونه رفتار می‌کردند. نگاه مهم دوم این است که بخوانیم و بفهمیم که ما چگونه می‌توانیم مثل این بزرگان رفتار کنیم؟ این نگاه بسیار بهتر است. اما یک نگاه سومی هم وجود دارد و آن این است که از این کتاب یاد بگیریم که چگونه می‌توان دین را تبلیغ کرد. اگر کسی اهل تعلیم و تربیت است، می‌تواند از سیره آقامجتبی تبلیغ دین و ارتباط با نسل جوان را یاد بگیرد.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

 

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید