نمایش جزییات خبر
در نشست «درونمایه‌های معنوی در لایه‌های پنهان داستان کودک و نوجوان» تاکید شد؛
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۰:۴۰

نویسنده داستان‌های فانتزی از هیچ، دنیایی خیالی می‌آفریند

یک نویسنده کودک و نوجوان گفت: عمر داستان به قدمت پیدایش انسان است و انسان از بدو پیدایش به داستان‌گویی پرداخته است. نویسنده داستان‌های فانتزی از هیچ، دنیایی خیالی می‌آفریند. یکی از صفات خداوند نیز این است که از هیچ هستی را خلق کرده است.
نویسنده داستان‌های فانتزی از هیچ، دنیایی خیالی می‌آفریند

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست «درونمایه‌های معنوی در لایه‌های پنهان داستان کودک و نوجوان» پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سالن سرای اهل قلم ناشران کودک و نوجوان برگزار شد. 

در این نشست جمعی از نویسندگان کودک و نوجوان حضور داشتند که درباره کتاب‌هایشان و دشواری داستان‌نویسی در حوزه کودکان به سخنرانی پرداختند. 

مریم زندی، مجری و مدیر این نشست در رابطه با دلیل انتخاب عنوان نشست گفت: منظور ما از «درونمایه‌های معنوی در لایه‌های پنهان داستان کودکان و نوجوانان»، داستان‌هایی است که کودکان و نوجوانان را با یک نیروی معنوی یا شخصیت مذهبی آشنا می‌کند. 

معصومه کریمی، نویسنده کتاب «من صبر ندارم»، هم درباره دلیل نگارش کتابش گفت: این کتاب تبیین انتظار برای کودکان بوده و مناسب گروه‌های سنی «ب» و «ج» است. باید مسائلی مانند مثبت بودن صبوری و داستان‌های مرتبط با اخلاقیات را به گونه‌ای بنویسیم که کودک آن ‌را خود از دل داستان کشف کند و نباید به طور مستقیم به این مفاهیم اشاره کرد.

او افزود: کتاب «من صبر ندارم» درباره انتظار است و نشان دادن این حقیقت به کودکان که انتظار چیز زیبایی است. کودک در این کتاب با افراد مختلف خانواده مواجه می‌شود که هریک در انتظار چیزی هستند. 

مریم زندی در ادامه گفت: در کتاب «من صبر ندارم» کودک خود را با افراد اطرافش مقایسه کرده و تفاوت‌ها را در ذهنش ثبت می‌کند. 

خسرو باباخانی، نویسنده کتاب کودک و نوجوان نیز در این نشست گفت: پیش از پرداختن به درونمایه‌های معنوی داستان‌ها باید به این پرسش پاسخ دهیم که چرا داستان می‌نویسیم؟ البته عمر داستان به قدمت پیدایش انسان است. انسان از بدو پیدایش به داستان‌گویی پرداخت. انسان‌های اولیه در غار جمع می‌شدند و هرشخصی که خوش سخن بود و به قصه‌گویی می‌پرداخت، از شکار معاف می‌شد و کارش فقط این بود که داستان‌گویی کند. 

وی افزود: یک نویسنده داستان‌های فانتزی از کشور آمریکا تعریف می‌کرد که دانشگاهی در چین از او دعوت کرده بود تا درباره داستان‌های فانتزی صحبت کند. کشور چین هیچ نویسنده‌ای در زمینه فانتزی ندارد. زمانی که علت این نشست را از مدیر آن جویا شدم گفت که در کشورهای توسعه یافته معمولا برای کودکان داستان‌های فانتزی تعریف می‌کنند. به همین دلیل این توانایی را پیدا می‌کنند که اختراعات و تولیدات بزرگی در زمینه تکنولوژی داشته باشند.

باباخانی ادامه داد: نویسنده داستان‌های فانتزی از هیچ، دنیایی خیالی می‌آفریند. یکی از صفات خداوند نیز این است که از هیچ هستی را خلق کرده است. سال‌ها بر روی دو قبیله آفریقایی تحقیق شد، یکی از قبیله‌ها شب‌ها به کشاورزی می‌پرداختند و قبیله دوم شب‌ها داستان‌‌گویی می‌کردند. قبیله دوم بقا یافتند اما قبیله اول در طول زمان از بین رفتند. 

نویسنده کودک و نوجوان افزود: یکی از دلایل ماندگاری ملت ایران نیز همین است. در طول تاریخ بارها به ما حمله شده است اما ملت ما همچنان به بقای خود ادامه داده است. در صورتی که بسیاری از اقوام دیگر در طول زمان از میان رفتند. در واقع داستان و فرهنگ موجب بقای ما شده است. 

باباخانی گفت: من با نگارش داستان معنوی به طور مستقیم مخالفم. زمانی که پیامی را انتخاب می‌کنیم و براساس آن داستان می‌نویسیم، داستان تاثیرگذاری خود را ازدست می‌دهد در حالی که داستان‌ها باید سرگرم‌کننده و تاثیرگذار باشند. 

سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار«بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه KETAB.IR به صورت مجازی برگزار می‌شود.

 

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید