نمایش جزییات خبر
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۷:۴۴

رونمایی از جدیدترین کتاب زندگی‌نامه سردار سلیمانی در نمایشگاه کتاب

نویسنده حوزه دفاع مقدس از رونمایی جدیدترین کتاب جامع زندگی‌نامه سردار شهید قاسم سلیمانی با نام «باران گرفته است» در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد.
رونمایی از جدیدترین کتاب زندگی‌نامه سردار سلیمانی در نمایشگاه کتاب

احمد یوسف‌زاده، پژوهشگر حوزه دفاع مقدس به ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: «باران گرفته است» اثری جدید از زندگی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است که قرار است ۲۳ اردیبهشت ماه ساعت ۱۶ در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در غرفه انتشارات مکتب حاج قاسم سلیمانی رونمایی شود. 

یوسف‌زاده با بیان اینکه تاکنون کتاب‌های بیشماری درباره شخصیت سردارشهید حاج قاسم سلیمانی نوشته و منتشر شده است، درباره فرایند نگارش «باران گرفته بود»، گفت: این اثر جامع‌ترین کتاب از زندگی‌ شهید سلیمانی است که درباره ابعاد مختلف زندگی شهید سلیمانی با مخاطب سخن می‌گوید؛ گویی خوانندگان در زمان با شهید سلیمانی زندگی می‌کنند‌ و بزرگ می‌شوند.

وی گفت: «باران گرفته است» مبتنی بر تحقیق و پژوهش مفصل شش‌ماهه است که در نتیجه مصاحبه من با خانواده سردار سلیمانی، نزدیکان، برادران، خواهران، دوستان، اقوام، همکاران، همسایه‌ها و مردم روستای قنات‌ملک استان کرمان، محل تولد سردار سلیمانی، نوشته شده است. در واقع این کتاب یک روایت داستانی از بدو تولد تا آغاز جنگ تحمیلی بر پایه واقعیت محض از زندگی پر خیر و برکت سردار شهید قاسم سلیمانی است که امسال‌ برای اولین‌بار در نمایشگاه کتاب سی‌وپنجم به علاقه‌مندان عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه به‌عنوان نویسنده این کتاب علاقه ‌دارم ادامه آن را بنویسم و در چهار جلد منتشر کنم، ادامه داد: جلد اول از «کودکی شهید سلیمانی تا دوران دفاع مقدس»، جلد دوم «دوران دفاع مقدس و نحوه فرماندهی شهید قاسم سلیمانی در ۸سال جنگ تحمیلی»، جلد سوم «مبارزه ایشان با اشرار در جنوب غرب کشور»، جلد چهارم «دفاع از حرم اهل بیت عصمت و طهارت علیه‌السلام به‌ویژه حرم نورانی عمه سادات حضرت زینب‌کبری(س) و جنگ و دفاع از حریم اهل بیت(ع) در سوریه و عراق و کشورهای محور مقاومت» است که البته فعلا جلد اول آن به رشته تحریر درآمده است. 

یوسف‌زاده همچنین درباره علت انتخاب «باران گرفته است» به‌عنوان نام کتاب توضیح داد: وقتی بعد از شش‌ماه تحقیق و پژوهش در آخرین روزی که قصد ترک روستای قنات‌ملک را داشتم به ملاقات خواهر شهید سلیمانی، پیرزنی ۷۰ ساله که در یک خانه ساده و محقر روستایی است رفتم که آن زمان شرایط آب و هوا بارانی بود به همین دلیل این عنوان را انتخاب کردم. البته این نام اشاره‌ای دارد که بعد از شهادت‌ ایشان خیلی از چشم‌های مردم بارانی شد. 

این پژوهشگر درباره سرفصل‌های کتاب «باران گرفته است» گفت: این کتاب  در ۲۵۰ صفحه و در ۴ فصل منتشر شده که فصل اول کودکی، فصل دوم نوجوانی، فصل سوم مهاجرت شهید سلیمانی به کرمان و فصل چهارم‌ جوانی و آغاز جنگ تحمیلی است. در هر فصل نیز ۲۰ قصه از سردار‌سلیمانی نوشته و اضافه شده است. 

او گفت: خواننده با قرار گرفتن در جغرافیایی که سردار در آن مکان رشد کرده و قد کشیده مانند کوه‌های روستای قنات‌ملک، معلمانی که به سردارسلیمانی درس داده‌اند، همکلاسی‌ها و دوستان‌ سردار که در برهه‌ای با او تحصیل کرده‌اند و پس‌ از مدتی دوری دوباره سردار را در یک مکان و زمان دیگر ملاقات می‌کنند و با او برای دفاع از حرم اهل بیت(ع) همراه می‌شوند، همزاد پنداری می‌کند. 

نویسنده کتاب «باران گرفته است» درباره نکته‌ تمایز این کتاب با کتاب‌های دیگر هم اشاره کرد: خواننده علاوه بر خوانش داستان‌وار زندگی شهید سلیمانی با آداب‌ و رسوم شهر کرمان و روستای قنات‌ملک مانند نحوه عزاداری مردم این منطقه در ماه مبارک رمضان، ماه محرم و همه مناسبات اجتماعی که وجود داشته، آشنا و مطلع می‌شود. 

یوسف زاده که کتاب «آن بیست و سه نفر» نخستین اثر او در زمینه ادبیات به‌ویژه ادبیات خاطره‌نگاری جنگ به شمار می‌رود، درباره شعار «بخوانیم و بسازیم» نمایشگاه کتاب سی‌وپنجم هم گفت: شعار نمایشگاه کتاب امسال عمیق و با مفهوم است. واقعیت این است که تا مطالعه، تحقیق و پژوهش صورت نگیرد اثر جدید و فاخری خلق نمی‌شود.

به گفته او، «ساختن و نوشتن» در خلا شکل نمی‌گیرد، بلکه از قبل باید در پی مقدمه‌‌ای بود و آن مقدمه،‌ خواندن است. با خواندن و کسب تجربه است که می‌توانیم به سراغ ساختن برویم و هیچ کاری بدون پژوهش و خواندن پدید نمی‌آید. 

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.  

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید