نمایش جزییات خبر
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۶:۰۷

تشکیل کارگروه کاغذ و نشر با حضور معاون اول رئیس‌جمهور در محل نمایشگاه کتاب

جلسه کارگروه‌ کاغذ و نشر یا حضور محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد امروز پنجشنبه (۲۰ اردیبهشت) در محل نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
تشکیل کارگروه کاغذ و نشر با حضور معاون اول رئیس‌جمهور در محل نمایشگاه کتاب

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر فرهنگ در این جلسه گفت: زمانی که دولت را تحویل گرفتیم تولید کاغذ پنج هزار تن بود که انشاالله با افتتاح مجموعه های جدید تولید کاغذ به بیش از یکصد و سی هزار تن خواهد رسید.

وی افزود: مجموعه ای که انشاالله قرار است در شیراز افتتاح شود به دلیل استفاده از ضایعات کاغذ به جای چوب تاثیر منفی بر محیط زیست از خود برجای نمی‌گذارد که اتفاقی مبارک در این حوزه محسوب می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در ماشین آلات این مجموعه، از فنآوری های نو استفاده می شود، فرزندانمان در شرکت های دانش بنیان در این عرصه وارد شدند و هر روز در این حوزه در حال پیشرفت هستیم.

وزیر فرهنگ در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اهمیت کتابخانه‌های عمومی گفت: اقدامات دیگری هم انجام شده است؛ نیازمند گسترش کتابخانه های عمومی هستیم و در چند ماه آینده بزرگترین کتابخانه منطقه در اراک افتتاح خواهد شد و چندین مورد از کتابخانه های مرکزی را در شهرهای مختلف افتتاح کردیم.

وی افزود: پس از افتتاح یکی از کتابخانه ها شاهد بودیم مردم برای ثبت نام در آن صف کشیدند، حوزه کتاب نقطه قوت تاریخی ایران است.

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این جلسه گفت: شبکه کتابخانه ای، دسترسی به کتاب را براساس عدالت فرهنگی فراهم می‌کند.

وی افزود: ۳۱۵ طرح نیمه تمام در کشور داریم پیش بینی ما این است که به واسطه مصوبات سفرهای استانی، تخصیص بودجه و با درنظر گرفتن روند موجود حدود یکصد طرح تا انتهای دولت سیزدهم تکمیل شود.

رمضانی با بیان اینکه هیچ دولتی به اندازه این دولت در امر گسترش کتابخانه‌های عمومی اهتمام نداشته است، تصریح کرد: این مسأله را به استناد اعداد و ارقام مطرح می‌کنم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن تاکید بر نقش خودرو در کتابخانه های سیار ادامه داد: مسأله دیگر اختصاص خودرو برای کتابخانه های سیار است؛ پیش از این به چند خودروساز تکلیف شده بود که در راستای مسئولیت‌های اجتماعی این مشکل  را برطرف کنند که صورت نپذیرفت.

وی افزود: انشاالله ۶ طرح کتابخانه مرکزی توسط دولت تکمیل می شود که با در نظر گرفتن اقدامات قبلی در این حوزه در مجموع ۱۹ مرکز استان صاحب کتابخانه مرکزی می شود، همچنان ۲۵۰ شهر فاقد کتاب‌خانه داریم که نیاز به محلی برای ایجاد کتابخانه در آن شهرها داریم.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه برای به روز نگه داشتن کتابخانه سالانه به یکصد میلیارد تومان بودجه نیاز داریم، گفت: پیش از این دستوراتی برای حل مشکل معیشت کتابداران داده شد ولی همچنان تغییر در شرایط پیشین به‌وجود نیامده است.

بررسی راهکارهای برداشت موانع افزایش تولید کاغذ، چالش های حوزه کتاب‌، مشکلات کارخانه‌های تولید کاغذ، تسهیلات مالی، چالش‌های ارزی، مشکلات حوزه کتب دانشگاهی و معافیت مالیات ناشران حوزه نشر از جمله موارد مطرح شده در این جلسه بود.

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید