نمایش جزییات خبر
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۵:۲۰

تاکید مسئول کارگروه ساماندهی مُد و لباس کشور بر ورود عطر ایرانی به حوزه مد

مسئول کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: محصولات راهبردی، باغی و مولد در ایران نماد جدی تحقق دانش بنیان در توسعه است و وقتی اتفاق خوبی در خصوص محصول گل محمدی و گلاب انجام شود و مردم قادر به تولید عطر به روش سنتی باشند، از قاچاق عطر جلوگیری می شود.
تاکید مسئول کارگروه ساماندهی مُد و لباس کشور بر ورود عطر ایرانی به حوزه مد

دکتر سیدمجید امامی در آیین بزرگداشت روز ملی گل محمدی در دانشگاه کاشان افزود: دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیان باید با کار علمی ظرفیت‌های بالقوه گلاب را شناسایی و به محصول تبدیل کنند.
وی خاطرنشان کرد:حتی اگر نیمی از هزینه مردم به جای تهیه عطر و ادکلن قاچاق و تقلبی، صرف عطر تماماً ایرانی مبتنی برعطر و رایحه گل محمدی در جامعه مد و فشن شود، تاثیر چند برابری بر فعالیت کسب و کارهای حوزه گل‌محمدی خواهند داشت.
امامی تصریح کرد: مردم ایران در برخی شهرستان‌ها از جمله کاشان همه آیین‌های خود را با گل و گلاب جشن می‌گیرند و فرزندانشان را در نخستین بهار در گل محمدی غلط می‌دهند.
وی افزود: سنت‌های چند هزار ساله مردم، میراث ناملموس بشری است که باید حفظ شود و دانشگاه پلِ بین دیروز و آینده است، از همین منظر ثبت گلاب‌گیری در فهرست میراث ناملموس جهانی باید پیگیری شود.
***
مشاور وزیر و مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی هم در این آیین گفت: ایران رتبه نخست تولید گل محمدی در جهان را داراست و به همت افرادی ازجمله زنده یاد «راهب» شاهدیم ایران صادرکننده نخست گلاب در جهان است و در زمینه تولید اسانس هم رتبه نخست دنیا را داریم.
وی افزود: تلاش بخش دولتی و خصوصی این فرصت را ایجاد کرده که تا ۲ سال آینده در تولید اسانس اول، دوم و تام رتبه نخست را کسب کنیم.
حسین زینلی خاطرنشانکرد: باید بازار جهانی را در اختیار بگیریم، گردش مالی ۲ میلیارد دلاری در حوزه گل محمدی وجود دارد اما سه کشور اصلی تولیدکننده گل محمدی بازاری که در اختیار دارند ۵۰۰ میلیون دلار است و بقیه در اختیار کشورهای پیشرفته است چراکه گل محمدی را به انواع فرآورده ها تبدیل می کنند.
وی اظهار کرد: دانشگاه باید در تولید فراورده های ثانوی از گل محمدی اثرگذار باشد، در حال حاضر ۵۰ فرآورده مختلف از گل محمدی تولید می کنیم اما باید توسعه یابد.
در پایان این مراسم از عطر تولید داخل بر پایه رایحه گل محمدی به نام‌ "سیلک" و کتاب جامع گل محمدی ایران نوشته علیرضا فرجی و علی اصغر شیره‌پز رونمایی شد.
اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید