نمایش جزییات خبر
در نشست سرای اهل قلم کودک و نوجوان مطرح شد؛
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۴:۵۴

نباید در ادبیات نوجوان عشق را سانسور کرد/ ادبیات پناه نوجوانان است

خسرو باباخانی گفت:‌ وقتی وارد حوزه کودک و نوجوان می‌شویم انگار وارد حوزه ممنوعه شدیم و دیگر نباید از عشق و عاشقی صحبت کرد.
نباید در ادبیات نوجوان عشق را سانسور کرد/ ادبیات پناه نوجوانان است

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، صبح امروز، بیستم اردیبهشت، نشست تخصصی «مرز عاشقانه‌نویسی و عاشقانه‌سرایی در ادبیات نوجوان» در سرای اهل قلم کودک و نوجوان با سخنرانی خسرو باباخانی، نویسنده، ایوب مرادی، پژوهشگر و استاد دانشگاه و مریم زندی، شاعر برگزار و به بررسی عاشقانه‌نویسی در ادبیات نوجوان پرداخته شد.

خسرو باباخانی، نویسنده کتاب عاشقانه «مثل دست‌های مادرم» با اشاره به اینکه مفهوم عشق پربسامدترین موضوع در ادبیات ماست گفت: ظرفیت عشق در فرهنگ کهن ما از ظرفیت خود ما بالاتر است و ما هنوز ظرفیت عشق را آن‌گونه که در ادبیات‌مان آمده است نداریم.

وی با انتقاد از سانسور عشق در ادبیات کودک و نوجوان گفت: وقتی وارد حوزه کودک و نوجوان می‌شویم انگار وارد حوزه ممنوعه شدیم و دیگر نباید از عشق و عاشقی صحبت کرد.

وی افزود: ما عادت داریم هر چیزی را که خوشایندمان نیست زیر فرش بریزیم و آن را پنهان کنیم.

باباخانی همچنین گفت‌وگو در این زمینه را مهم‌ترین راه‌حل دانست و گفت: چرا ما باید راه گفت‌وگو را ببندیم؟ در حالی که اگر این موضوع مطرح شود ما هم ‌درد‌هایمان را پیدا و با هم گفت‌وگو می‌کنیم و از دل آن تجارب بسیاری مطرح می‌شود و آن وقت است که می‌توانیم به راه‌حل‌های بسیاری دست پیدا کنیم.

ایوب مرادی، نویسنده و استاد دانشگاه نیز با اشاره به سانسور مفهوم عشق در ادبیات کودک و نوجوان گفت: در مورد عشق سخن گفته نمی‌شود و آن را سانسور می‌کنند و حتی خیلی از مجامع رسمی و نهادهای متولی فرهنگ و ادب اصلا اجازه ورود به این حوزه را نمی‌دهند در حالی که این مسئله کاملا جدی و مهم است.

مرادی داشتن نگاه همدلانه نسبت به نوجوانان را راه‌حلی برای تولید و تدوین آثاری درباره مسئله عشق دانست و افزود: ما وقتی می‌توانیم به تولید آثار خوب و اثرگذار در این زمینه بپردازیم که نگاهی هم‌دلانه با نوجوانان در این زمینه داشته باشیم و به سرکوب احساسات طبیعی آنها دست نزنیم.

ایوب مرادی همچنین نپرداختن به موضوع عشق در ادبیات نوجوانان را خطرناک توصیف کرد و گفت: اگر ما درباره عشق در آثار مربوط به کودک و نوجوان سخن نگوییم دیگران می‌گویند و ممکن است نوجوانان بروند خوراک‌شان را از ادبیات بزرگسال بگیرند که مناسب آنها نیست و به آنها آسیب وارد می‌شود.

مریم زندی، شاعر کودک و نوجوان نیز در پایان این نشست از لزوم مطرح شدن عشق نجیبانه در آثار ادبی نوجوانان سخن گفت و افزود: نوجوانان به عشق به‌عنوان یک مفهوم جسمی نگاه نمی‌کنند و انتظاری که از عشق دارند مثل انتظار بزرگسالان نیست بلکه عشق برای آنها صرفا یک مفهوم ذهنی و خیالی است. کار نویسنده باید این باشد که از یک عشق نجیبانه سخن بگوید و در عین حال از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه احساس عاشقی در نوجوانی یک حس کاملا طبیعی مثل غذا خوردن و راه رفتن است گفت: نیازی نیست که نوجوان همه چیز را بداند، همین که در ذهن او یک تویی وجود داشته باشد و در عین حال نجیبانه باشد می‌تواند بخشی از نیازهای او را پاسخ دهد.

زندی ادبیات را پناه نوجوانان توصیف کرد و افزود: گاهی اوقات ممکن است نوجوانان حتی نتوانند مسائل‌شان را با خانواده و دوستان‌شان مطرح کنند و در ادبیات به دنبال جواب سوالاتشان می‌گردند، پس اگر منِ شاعر نتوانم محتوای مناسبی برای او تولید کنم او سراغ ادبیات بزرگسالان می‌رود که مناسب سن و سالش نیست.

امسال نیز سرای اهل قلم کودک و نوجوان با توجه به نقش و اهمیت کودکان و نوجوانان به‌عنوان آینده‌سازان این مرزوبوم و لزوم توجه به عرضه کتاب‌های مناسب برای آنها، به طور جداگانه اقدام به برگزاری نشست‌های تخصصی کودک و نوجوان در این دوره از نمایشگاه کتاب کرده است.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید