نمایش جزییات خبر
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۳:۳۵

معاون فرهنگی و هنری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور

خراسان شمالی قابلیت برگزاری جشنواره ملی فیلم روستا و عشایر را دارد/ تقدیر معاون فرهنگی و هنری ستاد کانون های مساجد کشور از اجرایی شدن طرح بازگشت به مسجد در خراسان شمالی
معاون  فرهنگی و هنری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، مهدی مقدم معاون فرهنگی و هنری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور  در نشست هم اندیشی که با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونین این اداره کل برگزار شد، از شعار بازگشت به مسجد در خراسان شمالی تقدیر و گفت: خراسان شمالی تنها استانی است که در سال جاری با شعار بازگشت به مسجد و اجرای تمام برنامه های فرهنگی و هنری حول محور مسجد فعالیت خواهد کرد.

وی مسجد را گلوگاه تمام امور دانست و افزود: اگر بر گلوگاه که همان مسجد است تمرکز نماییم قطعا خیلی از امور اصلاح خواهند شد.

معاون فرهنگی و هنری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشوراز درخواست خراسان شمالی برای میزبانی جشنواره ملی فیلم روستا و عشایر استقبال و عنوان نمود: مقدمات اجرای برگزاری این جشنواره انجام و امیدواریم شاهد برگزاری این جشنواره ملی در خراسان شمالی باشیم.

وی اجرای طرح جلسات خانگی قرآن در خراسان شمالی را شایسته تقدیر دانست و بر حمایت های این مرکز از اجرای این طرح خبر داد.

مهدی مقدم بر آموزش و توانمند سازی بچه های مسجد تاکید نمود و گفت: در استان سوای مسئولیت استانی یک نفر متخصص و دارای فهم کاری، فرهنگی و هنری انتخاب تا این فرد به شناسایی ، آموزش و توانمند سازی نیروهای فعال مسجدی با حمایت های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام نماید.

وی از تدوین شاخص هایی با موضوع مرتبط کار مسجدی  توسط سازمان اداری و استخدامی کشور در شاخص های ارزیابی دستگاه های اجرایی کشور خبر داد و این طرح را مهم ترین طرح برای توسعه کار فرهنگی و هنری با موضوع مسجد عنوان نمود.

مهدی مقدم شاخص مسجد موفق را تعداد مخاطبان نوجوان آن ذکر و از اجرای طرح جانشین نوجوان جهت رشد کادر تخصصی در مسجد و تربیت کادر سازی و نوجوان پیش رانی تاکید کرد.

تقی صادقی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این نشست گفت: سال جاری را با هدف شعار محوری، بازگشت به مسجد آغاز کرده و عزم و اراده جدی بر این موضوع را در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال خواهیم کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: قصد کردیم سال جاری تمام برنامه ها را نسبت آن را با مسجد و کانون ها تعریف نماییم، و تمام اعتبارات فرهنگی و هنری را حول محور مسجد در اختصاص خواهیم داد.

وی طرح شهید آوینی را ارتباط بین مسجد و فرهنگ و ارشاد عنوان نمود و با اشاره به راه اندازی طرح شهید آوینی از اجرای ۵۰ درصد این طرح در استان خبر داد.

صادقی تصریح کرد اجرای برنامه های فرهنگی و هنری حول محور مسجد مختص به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نبوده و در گام و مرحله بعدی  تمام دستگاه های اجرایی استان نیز برنامه‌های خود را با شعار بازگشت به مسجد اجرایی خواهند نمود.

سرشته معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در این نشست با انتقاد از دور شدن مساجد از کارکرد اصلی خود، مسجد را پایگاه همه کارهای عنوان نمود و گفت: کارایی فعلی مساجد نماز خواندن شده است واقعیت امر این است اثر گذارترین مکان مسجد است و باید سعی نماییم مساجد به کارکرد اصلی خود که همان محور بودن است برسند.

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر می خواهیم کار فرهنگی تاثیر گذار شود، باید نسبت آن کار را با مسجد تعریف کنیم.

وی گسترده ترین شبکه ارتباطی مساجد را کانون های فرهنگی هنری مساجد دانست و بر تقویت و حمایت از این کانون ها تاکید نمود.

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیدن به لیرالیسم را نتیجه دور شدن از کارهای فرهنگی و هنری مسجدی عنوان نمود و گفت: هر چه قدر از کارهای فرهنگی و هنری در مسجد دور شویم به تفکرات لیبرالیسم نزدیک تر خواهیم شد.

سرشته با توجه به ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس نیز اشاره کرد و افزود: بزرگترین و اثر گذارترین فرهنگ، فرهنگ دفاع مقدس است و ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس می تواند بر گسترش و توسعه این فرهنگ کمک نماید.

وی بهترین مجموعه ای که می تواند به ثبت این تاریخ شفاهی کمک نماید را کانون های فرهنگی و هنری مساجد دانست.

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با توجه به اجرای طرح مرزبانان فرهنگی در راستای توسعه عدالت فرهنگی و هنری و جلوگیری از تمرکز زدایی در استان از  شناسایی ۱۵ روستا برای اجرای این طرح خبر داد.

مسعود مرواری معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست بر تربیت نیروی تخصصی در مسجد تاکید و از اجرایی شدن طرح محله هنر در استان خبر داد و گفت: با نگاه شناسایی و تولید برنامه های فرهنگی و هنری و تشکیل یک لشکر فرهنگی این طرح در استان خراسان شمالی اجرایی خواهد شد.

وی مسجد امام رضای محله شهرک شاهد را اولین محله به صورت پایلوت برای اجرای طرح محله هنر عنوان کرد.

مرورای از آمادگی این معاونت برای میزبانی رویداد هنری با موضوع سرود مسجد خبر داد و گفت: این معاونت آمادگی میزبانی از رویدادهای هنری مسجدی را دارد.

وی همچنین خواستار برگزاری جشنواره فیلم کوتاه و جشنواره ملی فیلم روستا و عشایر به میزبانی خراسان شمالی را خواستار شد.

محله هنر به زودی اولین محله در مسجد امام رضا محله شاهد راه اندازی خواهد شد با نگاه شناسایی و تولید برنامه های فرهنگی و هنری و تبدیل به یک لشکر فرهنگی با سرپرستی امام جماعت مسجد.

رضا رضایی رئیس گروه دفتر قرآن وعترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز از تعامل خوب دفتر قرآن و عترت با  کانون های فرهنگی و هنری به لحاظ ارتباط رسالت و ساختار سازمانی خبر داد و گفت: کانون های فرهنگی هنری ظرفیت بالایی برای اجرای برنامه های فرهنگی و هنری دارند.

وی با اشاره به توسعه فرهنگ قرآنی در استان از اختصاص اعتبار ویژه برای تقویت خانه های نور خبر و از ایجاد ۳۰۰ خانه نور در سال جار در استان خبر داد.

رضایی نیازامروزی جامعه قرآنی استان را آموزش دانست و افزود: این خلا موجب شده قرآن آموزان استان خراسان شمالی حتی از حمایت های وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی نیز محروم شوند.

وی  با توجه به رسالت دفترقرآن وعترت در حوزه آموزش، از آموزش 129 نفر از قرآن آموزان این استان در قالب طرح بشری در سال گذشته گفت و از اجرای شدن این طرح در سال جاری در شهرستان اسفراین نیز خبر داد.

 

روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی
اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید