نمایش جزییات خبر
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی:
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۵:۰۲

اقناع عمومی مهمترین گام در مسیر باغبانی فرهنگی است

نشست دو روزه مدیران ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌های خراسان رضوی در روزهای ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با حضور مدیران ستادی در محل سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان برگزار شد.
اقناع عمومی مهمترین گام در مسیر باغبانی فرهنگی است

 به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در ابتدای این نشست، محمد حسین زاده در توضیح شیوه کارآمد مدیریت فرهنگی در جمهوری اسلامی گفت: در خصوص فرهنگ، نظریات متعدد و متنوعی وجود دارد؛ عمده و کلان در این باب، دو نظریه است؛ یکی رهایی فرهنگ با این پشتوانه که اساسا، امکان مدیریت و کنترل فرهنگ وجود نداشته باشد به گونه ای که جامعه مسیر خود را بدون هرگونه دخالتی طی کند و در مقابل، نظریه ای که می خواهد فرهنگ را کاملا مدیریت کند لیکن در این میان، انقلاب اسلامی بنا بر نظریه مستخرج از اندیشه امام خمینی(ره) با عنوان "باغبانی فرهنگی"، راه سومی پیش می گیرد؛ در نگاه باغبانی فرهنگی، باید گل ها در رشد خود آزاد گذارده شود؛ اما این بالندگی بدون خاک مغذی، آب کافی و هرس علف های هرز که انگل گونه از حقوق گیاه استفاده می برند؛ ممکن نخواهد شد. 

محمد حسین زاده ادامه داد: باغبانی فرهنگی بنا بر این نظریه با صبر و تدبیر اتفاق می افتد؛ اگر فضا بدون هیچ نظارتی باز شود؛ آفت ها راه خود را به ریشه اجتماع می یابند و در مقابل اگر در طراحی راهکارها و قانون گذاری، اقناع عمومی صورت نگیرد؛ دافعه ذاتی اجتماع، مسیر را تغییر خواهد داد. 
وی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی فرهنگ و هنر، نام برد و گفت: شما،راهبران زیست بوم فرهنگ و هنر استان، علاوه بر سیاست گذاری فرهنگی، باید در برابر رفتارهای فرهنگی سایر دستگاه ها اظهار نظر کنید؛ حتی در مواردی، توصیه و راهکار ارائه دهید. 
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: مدیران و روسای فرهنگی شهرستان ها در واقع دیده بانان فرهنگ و ادب و هنر هستند که کوچکترین تحرکات این حوزه ها را در شهرستان، رصد می کنند.
در جبهه فرهنگی، میدان داری بر عهده مدیران فرهنگی است که بنا بر زیست بوم منطقه و نیازسنجی فرهنگی، تعیین استراتژی و هدف گذاری را انجام دهند. هر حرکت فرهنگی در شهرستان باید در سبد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد.
حسین زاده در توضیح مدیریت پیشتاز فرهنگی گفت: فارغ از مسائل تأمین بودجه های فرهنگی و هنری و محدودیت های بسیار در این مقوله، بسیاری از اقدامات به تلاش مضاعف، دغدغه مندی و ذکاوت مدیریتی وابسته است. مدیریت موفق و پیشتاز، مدیریتی است که قبل از آغاز هر کنشی مسیر حرکت را از هر مانع و سنگلاخی پاک کند و آنچه در انتهای مسیر است را پیش بینی کند و برای هر پیش آمدی، آمادگی لازم را مهیا کند. طراوت فرهنگی و هنری در شهرستان مستلزم پویایی مدیران فرهنگی است.
وی در ادامه بر انعکاس اخبار رویدادهای شهرستان ها در کانال های خبری درون سازمان تأکید کرد و گفت: این تعامل، زمینه بهره مندی از تجارب، ظرفیت ها و اطلاعات را در میان مدیران شهرستان رونق می بخشد. روابط عمومی اداره کل، می تواند با کسب این اخبار و انتقال آن به مدیران استانی، زمینه برنامه ریزی هدفمند و مطالبه گری فرهنگی از دستگاه های نظارتی و همسو در استان را فراهم کند.
در ادامه با حضور معاونت های تخصصی و رؤسای گروه های فرهنگی، هنری، قرآنی و رسانه در این نشست، مسائل و مشکلات اداری شهرستانها و دغدغه های این مدیران به اشتراک گذاشته شد و از سوی مدیران ستادی پاسخ و راهکار مناسب ارائه شد و آخرین دستورالعمل ها و قوانین در حوزه های تخصصی فرهنگی، هنری، قرآنی و رسانه ای مورد بررسی قرار گرفت. 
روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی
اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید