نمایش جزییات خبر
در نشست لذت طراحی عنوان شد؛
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۱۸

اهمیت خلاقیت و رهایی در نقاشی مدرن

زهرا نبئی گفت: طراحی مدرن تفاوت‌های بسیاری با طراحی آکادمیک و رئال دارد، اما تا زمانی که اصول طراحی را به طور آکادمیک نیاموزید در طراحی و نقاشی مدرن اقبالی نخواهید داشت.
اهمیت خلاقیت و رهایی در نقاشی مدرن

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست لذت طراحی و چگونه از طراحی کردن لذت ببریم، چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت در سالن کتاب‌آرای نمایشگاه کتاب برگزار شد. 

سیده زهرا نبئی در این نشست گفت: طراحی آکادمیک فرمول دارد، باید از کل به جز نقاشی کنید. در حوزه طراحی آناتومی و فیگور، هنرجویان دچار هراس می‌شوند. این در حالی است که معمولا آموزش طراحی توسط استادان آموزشگاه‌ها ارائه می‌شود. 

او افزود: برخلاف آموزش آکادمیک، در آموزشگاه‌ها ابتدا به جزئیات پرداخته می‌شود. شیوه‌های مختلفی برای طراحی مدرن به کار گرفته می‌شود؛ یکی از شیوه‌ها این است که مداد را متفاوت دستتان بگیرید. مثلا مداد را از بالا بگیرید و طراحی کنید. البته روش‌های بیانی گوناگونی نیز در طراحی مدرن به کار گرفته می‌شود که روش بیانی من خط بود. 

نبئی ادامه داد: باتوجه به آموزش‌های قبلی تصمیم گرفتم بدون توجه به اینکه فرم به هم می‌ریزد، متفاوت نقاشی کنم. همچنین در طراحی مدرن می‌توانیم به روش خطوط لغزان و رها نقاشی کنیم. در طراحی آکادمیستی باید فرم و خطوط درست و سرجای خود باشند اما در طراحی مدرن قرار است که طرح خراب شود. یک روش دیگر خطوط ممتد و پیوسته است. به این معنا که از یک نقطه طرح را آغاز کرده و سپس تیرگی‌ها و خطوط تکرار می‌شوند. در این روش ریتم زیبایی از خطوط طراحی می‌شوند.

نبئی با تاکید بر این‌که طراحی به حس ما در کار بستگی دارد، گفت: در طراحی مدرن، آثار آزاد و رها بوده و نتیجه کار منسجم است. ممکن است با برخی خطوط راحت‌تر باشید اما مهم‌ترین نکته این است که باید حس خود را در اثر منتقل کنید. طراحی یک اثر در واقع فرآیندی تجربی است. هیچ اثر بدی در طراحی وجود ندارد. کمال‌گرایی هنرجویان معمولا در روند کار مشکل‌ساز می‌شود. از تجربه و آزمون و خطا می‌توانیم روش خاص خود را در طراحی پیدا کنیم. 

نبئی با تاکید بر این‌که آثار رئال هیچ تفاوتی با نقاشی ندارند، ادامه داد: در آثار مدرن درونیات خود را به بیننده منتقل می‌کنیم. 

او با اشاره به تفاوت‌های طراحی و تصویرسازی گفت: در تصویرسازی باید منابع و رفرنس داشته باشیم. حتی در بسیاری از کتاب‌های تصویری، معمولا نویسنده براساس تصویر داستانی می‌نویسد. شیوه کار کارتونی و اکسپرسیونیستی نیز متفاوت است. بسیاری تصور می‌کنند تصویرسازی کارتونی همان کاریکاتور است اما تفاوت‌های بسیاری میان آنها وجود دارد. در زمان رنسانس و دوران داوینچی، هنرمندان معمولا شباهت‌هایی میان پرتره‌ها و حیوانات ایجاد می‌کردند. این امر موجب شد که فاکتورها تغییر کند. همچنین در تصاویر کارتونی جابجایی اتفاق می‌افتد، مثلا جای جمجمه و صورت تغییر و فاصله‌ها و جهت عناصر نیز تغییر می‌کند. 

او افزود: از دوران مدرنیته در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰، این طرز فکر که انسان‌ها در زیربار زندگی و کارگری له می‌شوند و فرم بدنشان در حال تغییر است، بر نقاشی تاثیر گذاشت. در نقاشی‌های اکسپرسیونیست فرم‌ها تغییر کردند اما خلاقیت بسیاری در خلق آثار به کار برده شد. 
نبئی با اشاره به اینکه در آثار جدید حجم حذف شده و بیشتر آثار کلاژ هستند، بیان کرد: زمانی که حجم حذف می‌شود، فضا نیز از کار حذف می‌شود. بر پیشرفت در کار طراحی باید آثار نقاشان بزرگ را ببینید، تاریخ هنر را بدانید، کتاب فراوان بخوانید و انیمیشن‌های بسیاری ببینید. ابتدا باید طراحی را به طور اصولی و کامل بیاموزید و سپس وارد فرماسیون و اغراق شوید. 
سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت(۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

 


 

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید