نمایش جزییات خبر
یک پژوهشگر انقلاب و دفاع مقدس مطرح کرد:
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۹:۵۰

نمایشگاه کتاب، لذت خواندن را تقویت می‌کند

حمید داودآبادی، پژوهشگر انقلاب و دفاع مقدس با بیان اینکه کتاب کاغذی جایگزین ندارد، گفت: با وجود پیشرفت تکنولوژی و آمدن کتاب دیجیتال به نظر من هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین کتاب کاغذی شود و نمایشگاه کتاب، لذت خواندن را در خواننده تقویت می‌کند.
نمایشگاه کتاب، لذت خواندن را تقویت می‌کند

حمید داودآبادی در گفت‌وگو با ستاد خبری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با بیان اینکه هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین کتاب کاغذی شود، اشاره کرد: با وجود پیشرفت تکنولوژی و گسترش کتاب‌های دیجیتال، حتی در کشورهای غربی و پیشرفته نیز کتاب کاغذی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و به گفته‌ عده کثیری از کتاب‌خوانان، هرگز کتاب دیجیتال نمی‌تواند جایگزین کتاب کاغذی شود. 

وی درباره مزایای چاپ کتاب کاغذی، بیان کرد: حس نوستالژیک ورق‌زدن کتاب و لمس صفحات آن، یادگیری بهتر مطالب علمی و به خاطر سپردن وقایع داستانی، جلوگیری از خستگی و آسیب‌دیدگی چشم، عدم ایجاد اختلال در خواب، عدم نیاز به دستگاه‌های الکترونیکی خاص و سهولت در هنگام استفاده، از جمله مزایای کتاب کاغذی است که در کتاب‌های دیجیتال وجود ندارد. 

داودآبادی اضافه کرد: امسال با وجودی که ۱۰ عنوان کتاب برای انتشار داشتم اما نتوانستم با ناشری به توافق برسم و آثار جدید خود را به نمایشگاه کتاب برسانم. دولت باید کاری کند تا قیمت کاغذ به صورت عادلانه در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد و این کار نیازمند برنامه‌ریزی اساسی و بلندمدت است. به نظر می‌رسد که هنوز با وجود حذف یارانه کاغذ، قیمت کتاب متعادل و متناسب نشده است و ما همچنان با افزایش چند برابری قیمت کتاب مواجه هستیم. اگر کسی هم باشد که دغدغه مالی نداشته باشد و یک کتابخوان حرفه‌ای باشد با حضور در نمایشگاه، حتی با وجود قیمت بالا، کتاب مورد نظر خود را خریداری می‌کند که این قضیه نشان می‌دهد اقبال به کتاب‌های کاغذی بیشتر از کتاب دیجیتالی در بین بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب است. 

وی با بیان اینکه علاقه‌مندان به کتاب کاغذی هنوز رفاقت دیرینه خود را با کتاب حفظ کرده‌اند و هر سال به نمایشگاه کتاب می‌آیند، گفت: اگرچه کسانی که عادت به کتابخوانی دارند، کم هستند و شاید از طریق فضای مجازی و در تلفن همراه خود بیشتر مطالعه می‌کنند، اما افزایش تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب بیانگر اقبال مردم به کتاب کاغذی است.

این نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس با بیان اینکه کتاب کاغذی جایگزین ندارد، گفت: با وجود پیشرفت تکنولوژی و آمدن کتاب دیجیتال به نظر من هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین کتاب کاغذی شود و نمایشگاه کتاب، لذت خواندن را در خواننده تقویت می‌کند.

وی درباره شعار «بخوانیم و بسازیم» نمایشگاه کتاب سی و پنجم نیز اشاره کرد: این شعار نیز در راستای توسعه فرهنگ کتابخوانی انتخاب شده است که به مردم یادآوری می‌کند از کتاب جدا نباشید و با آن آشتی کنید، اما مطلب مهم این است که این شعار در حد یک شعار باقی نماند و ما در میدان عمل نیز شاهد اتفاقات خوب همه جانبه از سوی مسئولان و مردم باشیم. 

وی با بیان اینکه در حوزه شناساندن کتاب‌های خاص به مخاطبان باید تبلیغات گسترده‌ای در فضای مجازی و نمایشگاه کتاب انجام شود، افزود: آنچه مسلم است اینکه در بازاریابی کتاب با توجه به خصوصیات این محصول و با در نظر گرفتن مصرف‌کنندگان آن بهتر است از نظام بازارگرا استفاده شود. مهم‌ترین دلیل این الزام، تاکید بر نیاز‌سنجی در بازار نشر است. به تجربه دیده شده هرگاه ناشر، کتاب‌هایی منطبق با سلیقه و نیاز جامعه مخاطب بالقوه خود منتشر کند، به سرعت فروش رفته و به چاپ‌های مکرر می‌رسد. در این میان روش‌هایی همچون برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، نوآوری در اداره کتابفروشی‌ها، آگهی‌های تبلیغاتی، توزیع هدایای تبلیغاتی، نقد و بررسی کتاب‌ها در مطبوعات، وبلاگ‌ها، کتابخانه‌های عمومی و سایر مراکز فرهنگی، توجه بیشتر به وضعیت کتاب، برگزاری جشن رونمایی کتاب، از جمله روش‌ها و فعالیت‌هایی است که به رونق بازاریابی کتاب در ایران کمک می‌کند.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.  

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید