نمایش جزییات خبر
در نشست « اقتباس در سینمای کودک و نوجوان» مطرح شد؛
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۴۰

کتاب‌های نویسندگان ایرانی در حوزه کودک و نوجوان مناسب اقتباس سینمایی است

در نشست «اقتباس در سینمای کودک و نوجوان» بر ضرورت خلاقیت هنرمندان سینما و توانایی سینمای کودک و نوجوان برای اقتباس از آثار نویسندگان ایرانی کودک و نوجوان تاکید شد.
کتاب‌های نویسندگان ایرانی در حوزه کودک و نوجوان مناسب اقتباس سینمایی است

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، جلیل اکبری صحت، فعال هنری و سینمایی در اولین روز از نمایشگاه کتاب در نشست «اقتباس در سینمای کودک و نوجوان» که در سرای اهل قلم بخش کودک و نوجوان برگزار شد، گفت: اگر بخواهیم درباره اقتباس در سینمای کودک و نوجوان صحبت کنیم، به فیلم «شاخ گاو» خواهیم رسید که در این خصوص هیچ فراگیری رخ نداده است. چرا که اقتباس به وفور انجام شده است، اما به تجربیات دیگران بی‌احترامی کردیم.

او با بیان اینکه ما در کشور از محتوای لازم برای اقتباس در سینما برخورداریم، اما اراده ملی برای بهره‌برداری نداریم، ادامه داد: هر مطلب، فیلم یا نمایشی که تولید می‌شود محتوا و خبر است و مخاطب می‌تواند از آن بهره ببرد. این در حالی است که بین محتوا و مخاطبان، بعضی افراد خلاق وجود دارند که باعث دیده ‌شدن فیلم می‌شوند.

اکبری صحت گفت: سینمای کشور توانایی اقتباس دارد اما سیاست‌های کلان و خرد اجازه خلاقیت به هنرمند برای ورود به خلاقیت را نمی‌دهد که این مسئله حاصل سنتی است که نتوانسته موفق باشد.

در ادامه این نشست حامد جعفری، تهیه‌کننده سینمای انیمیشن گفت: نسل کودک ما آینده‌ساز است و اگر برایشان برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری نکنیم، بی‌شک ضربه آن را می‌خوریم، ما فقط نقد می‌کنیم که چرا کودکان تولیدات خارجی می‌بینند، اما هیچ‌‍وقت فکر نمی‌کنیم که چطور برنامه‌ریزی کردیم یا تنظیم‌گری حاکمیت در این حوزه چگونه بوده است؟ 

او ادامه داد: اگر به آمارها توجه کنیم، زمانی که شبکه پویا و نهال شکل گرفت، بخش زیادی از مخاطبان، این شبکه‌ها را دنبال می‌کردند، اما رفته رفته محتوای کافی تولید نشد و اجازه دادیم نیاز کودکان با محتواهای خارجی تامین شود و نتیجه به این صورت شد که مرجعیت شبکه پویا و نهال کمتر شد و به نظرم این خسارت مهمی است. اینکه آیا آثار ادبی کشورمان قابلیت اقتباس سینمایی دارند یا نه، بحثی مفصل است که بسیاری مواقع عقیم مانده است. به عنوان کسی که مربی کودک و نوجوان است و در محلی کار می‌کند که با کتاب این حوزه سروکار دارد و همواره کتاب‌های تألیفی را می‌خواند، با اطمینان باید بگویم کتاب‌های نویسندگان ایرانی در حوزه کودک و نوجوان شایسته و مناسب اقتباس سینمایی هستند.

جعفری در پایان گفت: مقوله اقتباس ادبی در سینمای کودک و نوجوان از آن مباحثی است که چندی است به طور جدی مطرح شده و به ویژه از شهریورماه و همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان دامنه بیشتری می‌گیرد.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید