نمایش جزییات خبر
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۱:۵۷

علی آبادکتول میزبان همایش نکوداشت 291مین زادروز مختومقلی فراغی شد

آیین نکوداشت ۲۹۱ سالگرد تولد شاعر فقید ترکمن مختومقلی فراغی با حضور جمع کثیری از علاقمندان در محل سالن آمفی تئاتر فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان برگزار شد.
علی آبادکتول میزبان همایش نکوداشت 291مین زادروز مختومقلی فراغی شد
به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان علی آبادکتول؛ مجید جلالی با اعلام این خبر گفت: این همایش عصر چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت1403 با هدف تکریم مفاخر و مشاهیر و معرفی شخصیتهای آنان به نسل حاضر با حضور معاون فرهنگی و رسانه ای به همراه رئیس اداره فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان ، فرماندار، نماینده مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولین شهرستانی و همچنین جمع کثیری از علاقمندان در محل سالن آمفی تئاتر فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان برگزار شد.

 

در این برنامه احمدی فرماندار علی آباد کتول اشعار این شاعر را که مضامینی از عرفان، هنر، تاریخ و ... است نشانه غنای اشعار این شاعر دانست و گفت: ارج نهادن به بزرگان و هنرمندان از اقوام مختلف وحدت زاست و به همین اعتبار سال هاست اقوام مختلف در این استان به صورت مسالمت آمیز در کنار هم زندگی می کنند. 

نوروزی نماینده شهرستان نیز در این مراسم ضمن قدردانی از بزرگان این قوم بیان داشت: تاثیر روابط زبان در ارتباط کشورها بسیار مهم است و ماحصل این روند ، پیوند اقوام است وی اشعار مختومقلی را گنجینه آیندگان عنوان کرد و افزود: سروردن 10 هزار بیت شعر کار ارزشمندی است و نسل حاضر و آیندگان باید قدر مفاخر خود را بدانند.

 

در ادامه این نکوداشت،جواد قربانی معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ابتدا ضمن ارائه گزارشی از برنامه های پیش بینی شده در سطح استان بیان داشت: همایش نکوداشت عارف و شاعر شهیر مختومقلی فراغی در 14 شهرستان و با اجرای 16 برنامه در سطح استان و در نهایت روز 27 اردیبهشت در مزار وی خواهد بود.

وی در ادامه افزود: هدف از برگزاری این برنامه ها این است تا نسل جوان و نوجوان ما با گنجینه های معنوی و فرهنگی خود آشنا شوند چرا که آشنایی با این گنجینه ها الگوهای راهبردی برای آنان خواهد بود وی مختومقلی را فردوسی قوم ترکمن دانست و گفت: امسال سومین سالی است که نکو داشت این شاعر جهانی در همه شهرهای استان گلستان برگزار می شود و نسل جوان باید قدردان این گنجینه های معنوی باشند. 

جلالی بیان داشت: از دیگر برنامه های اجرا شده در این مراسم فرهنگی شعرخوانی توسط شاعران شهرستان اسماعیل مزیدی، محمد دیلم کتولی و استاد قرنجیک ،اجرای رقص خنجر و موسیقی بخشی توسط گروه ترکمنی ملانفس به سرپرستی محمد ایری و امین هیوه چی و رونمایی از دو کتاب توسط نویسنده و مولف اشعار مختومقلی فراغی موسی جرجانی و همچنین برپایی نمایشگاه صنایع دستی شهرستان در حاشیه همایش بوده است.

 

گفتنی است: همایش نکوداشت 291مین زادروز مختومقلی فراغی به همت و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرمانداری ، بخشداری و دهیاری بخش مرکزی و کمالان و فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان علی آبادکتول برگزار شد.

 

لازم به ذکر است: مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال ۱۷۳۳ میلادی برابر با سال ۱۱۱۲ شمسی در روستای «حاجی قوشان» از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار «چشمه عباساری» در دامنه رشته کوه «سونگی داغی» بین ایران و ترکمنستان درگذشت و پیکرش به روستای «آق‌توقای» در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان منتقل و در جوار آرامگاه پدرش «دولت‌محمد آزادی» به خاک سپرده شد.
اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید