نمایش جزییات خبر
در نشست «کو کتاب طنز؟» مطرح شد؛
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۰:۵۵

مگر می‌شود تمام آثار عبید را بخوانی و طنزپرداز نشوی؟

ناصر فیض با تاکید بر اینکه «مگر می‌شود تمام آثار عبید را بخوانی و طنزپرداز نشوی؟»، گفت: کسی که می‌خواهد امروز طنز بنویسد حتما باید سراغ آثار ادبیات کلاسیک برود.
مگر می‌شود تمام آثار عبید را بخوانی و طنزپرداز نشوی؟

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در اولین روز این نمایشگاه، نشست تخصصی «کو کتاب طنز؟» با حضور ناصر فیض و امید مهدی‌نژاد در کوشک کتاب نمایشگاه برگزار شد.

ناصر فیض در این نشست درباره تعداد اندک مکتوبات طنز گفت: مجله «سه نقطه» راه جدید و موفقی را آغاز کرد. پنجاه و چند شماره‌ای که از آن منتشر شد قابل توجه و ماندگار بود.

این شاعر با طرح این سوال که در شرایط محدودیت آثار طنز، طنزپرداز با چه انگیزه‌ای می‌تواند تولید محتوا کند، ادامه داد: زمانی « گلستان سعدی» را در مکتب‌ها به عنوان کتاب درسی می‌خواندند، چون هم شعر و ادب دارد و هم حکمت و طنز؛ که هر حکمت گلستان یک شیوه رفتار و فرهنگ ایرانی را معرفی می‌کند. 

او ادامه داد: بسیاری از شگردهایی که طنزپردازان در مطبوعات استفاده می‌کنند، همان شگردهای گذشته بوده است. حتی بسیاری از طنزپردازانی که به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند از دهخدا تقلید می‌کنند. عبید زاکانی کتابی با عنوان «رساله تعریفات» دارد که در این کتاب معنای کلماتی را که رنگ باخته با تعریف معنی می‌کند. نمونه همین کتاب عبید در ادبیات خارجی‌ها هم موجود است. عمده شکل طنز پردازی در آثار گذشته موجود است.

وی با تاکید بر اینکه «مگر می‌شود تمام آثار عبید را بخوانی و طنزپرداز نشوی؟»، گفت: کسی که می‌خواهد امروز طنز بنویسد حتما باید سراغ این آثار برود.

این شاعر با بیان اینکه کسی فکر نمی‌کرد حافظ از طنز و شوخ‌طبعی استفاده کرده باشد، سوژه‌یابی در جامعه امروز را ساده و قابل دسترس عنوان کرد و افزود: در جامعه‌ای که دارای تضارب آرا و نگاه‌های متفاوت است، به وفور سوژه پیدا می‌شود. حافظ می‌داند که با جامعه خود چگونه باید سخن بگوید. اگر طنزپردازان امروز ادبیات کهن را مطالعه کنند آثار محکم‌تر و قوی تولید می‌کنند. 

فیض با اشاره به اینکه هر اثر ترجمه شده‌ای هم قابل رجوع نیست، گفت: هجوم فضای مجازی باعث شده است که بسیاری از افراد با کتاب بیگانه شوند.
امید مهدی‌نژاد سخنران دیگر این نشست  نیز گفت: ما همیشه یک عرصه رسمی و یک عرصه غیررسمی داریم که طنز در عرصه غیررسمی جای می‌گیرد. قبل از انقلاب بین قشر متدین و مذهبی و بخش غیررسمی طنز فاصله بود که بعد از انقلاب این فاصله ترمیم شد به گونه‌ای که اولین جشنواره رسمی شعر طنز در کشور برگزار شد و تریبون رسمی باعث شد که گوش‌های بیشتری طنز را بشنوند. 

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید