نمایش جزییات خبر
در نشست گوشه نقد نمایشگاه کتاب مطرح شد؛
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۹:۴۱

پاسخ به نیازهای روز جامعه در «روایات فقه پزشکی»

محمدعلی قاسمی گفت: در کتاب «روایات فقه پزشکی» تلاش کردیم تا به نیازهای روز جامعه توجه کنیم.
پاسخ به نیازهای روز جامعه در «روایات فقه پزشکی»

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نخستین نشست گوشه نقد، به معرفی و بررسی کتاب «روایات فقه پزشکی» به قلم حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی قاسمی اختصاص داشت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی قاسمی، نویسنده کتاب و حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن اکبری، رئیس انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار در این نشست بر ضرورت و اهمیت پرداختن به حوزه پزشکی از دیدگاه روایات اهل بیت (ع) و آیات الهی تاکید کردند.

حجت‌الاسلام محمدعلی قاسمی در این نشست با اشاره به دنیای مدرن امروز و نیازهایی که به تبع آن در جامعه ایجاد می‌شود، گفت: ما در این کتاب تلاش کرده‌ایم تا به نیازهای روز جامعه توجه کنیم و آنها را در اولویت قرار دهیم. موضوعاتی مثل تغییر و تعیین جنیست، سقط جنین، تلقیح باروری، پیشگیری از باروری و... از جمله موضوعاتی هستند که سعی کرده‌ایم در این کتاب به آنها بپردازیم و روایات مستند و معتبر در این زمینه‌ها را جمع‌آوری کرده و در اختیار مخاطب قرار دهیم.

نویسنده کتاب با اشاره به اینکه تدوین اثرش بیش از ۱۵ سال زمان برده، افزود: اعتبار روایات و مستند بودن آنها برای ما اهمیت خاصی دارد و یکی از دلایل طولانی شدن تدوین کتاب آن بود که تمامی اسناد و روایات را با دقت و جزئیات مورد بررسی قرار دادیم و روایاتی را انتخاب کردیم که از نظر اعتبار و سندیت قابل اجتهاد باشند.

وی ادامه داد: موضوعاتی چون مراجعه بیمار خانم به پزشک آقا و بالعکس، اضرار بر بدن، افشای اسرار بیمار توسط پزشک، نقش دولت و حکومت اسلامی در مواجهه با بیماری‌ها و... نیز از دیگر موضوعاتی است که در این کتاب پرداخته شده و روایات معتبر مرتبط به آنها بیان شده است.

حجت‌الاسلام محمدعلی قاسمی همچنین از چاپ جلد دوم «روایات فقه پزشکی» خبر داد و گفت: ما در این کتاب روی ۱۳ موضوع پزشکی کار کردیم و جا دارد که به ۱۴ موضوع دیگر نیز بپردازیم که این امر مستلزم چاپ جلد دوم خواهد بود.

مدیر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار نیز در این نشست کتاب «روایات فقه پزشکی» را یکی از دستاوردهای مهم انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار دانست و گفت: گروه فقه پزشکی از اولین و مهم‌ترین گروه‌هایی است که در دو بخش آموزش و پژوهش انتشارات کار می‌کند و به نتایج و دستاوردهای بسیاری رسیده است.

وی افزود: گروه فقه پزشکی تا امروز کتاب‌هایی را روانه بازار نشر کرده است و این روزها روی موضوعات به روز و مهمی چون بانک ذخیره‌سازی اسپرم و تخمک و بانک جنین کار می‌کنند و امیدواریم که بتوانیم پاسخگوی سوالات جامعه از منظر روایات ائمه اطهار و آیات الهی باشیم. 

کتاب «روایات فقه پزشکی (بررسی سند و دلالت)» در ۱۳ فصل تدوین شده و به بیان و بررسی سند و دلالت روایاتی می‌پردازد که در استنباط تکالیف انسان در حوزه فقه پزشکی اثرگذار هستند. نویسندگان این کتاب تلاش کرده‌اند تا در هر فصل یک موضوع روز و مهم پزشکی را مطرح و چندین روایت مرتبط به آن را بیان و سپس به بررسی سند و دلالت هر روایت بپردازند. 

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید