نمایش جزییات خبر
در نشست نقد و بررسی «بعضی پرنده‌ها شاعرند» مطرح شد؛
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۹:۰۲

شعر، حلقه مفقود در کودکی و نوجوانی/ در زمینه شعر نوجوان دچار خلا هستیم

اسماعیل الله‌دادی گفت: شعر حلقه مفقود در کودکی و نوجوانی است؛ چرا که نوجوانی یک دورانی است که زیاد به آن توجهی نمی‌شود و در زمینه شعر نوجوان دچار خلا هستیم.
شعر، حلقه مفقود در کودکی و نوجوانی/ در زمینه شعر نوجوان دچار خلا هستیم

به گزارش ستاد خبری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست نقد و بررسی مجموعه شعر «بعضی پرنده‌ها شاعرند» در اولین روز از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران با حضور مریم اسلامی، شاعر و نویسنده حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان و اسماعیل الله‌دادی، نویسنده مجموعه شعر «بعضی پرنده‌ها شاعرند» در سرای اهل قلم بخش کودک و نوجوان برگزار شد.

اسلامی در این نشست درباره مجموعه شعر «بعضی پرنده‌ها شاعرند» گفت: در این کتاب علاوه بر ساختار و قالب اشعار به محتوا و مضمون هم پرداخته شده و برای سنین ۱۱ و ۱۲ ساله و از ۱۷ ساله تا ۲۰ سال قابل استفاده است. 

وی به ویژگی‌های شعر نوجوان اشاره کرد و افزود: شعر حلقه مفقود در کودکی و نوجوانی است؛ چرا که نوجوانی یک دورانی است که زیاد به آن توجهی نمی‌شود و در زمینه شعر نوجوان دچار خلا هستیم.

اسلامی گفت: روح بی‌قرار نوجوان در شعرهای اسماعیل الله‌دادی جاری و ساری است. اما ایشان به دلیل مواجه با یک‌سری محدودیت‌ها در اشعارش، از عشق به‌عنوان مضمون عشق به مادر یاد کرده است.

در ادامه اسماعیل الله‌دادی، نویسنده مجموعه شعر «بعضی پرنده‌ها شاعرند» در مورد این مجموعه شعر اظهار کرد: شعرهای این مجموعه قالب‌های متنوعی دارند؛ سنتی، نیمایی و شعر سپید در مضامین مختلف. البته عموما شعرها کوتاه هستند. تلاش کرده‌ام نگاه متفاوتی به هستی، پدیده‌ها و مفاهیم انسانی را در اختیار نوجوانان بگذارم و آن‌ها را دعوت کنم تا از زاویه‌ای متفاوت به پدیده‌ها، اشیا و موضوعات پیرامون خود نگاه کنند.

وی درباره اینکه برخی می‌گویند شعر نوجوان کمتر منتشر می‌شود یا شاعران کمتر به این مقطع می‌پردازند، گفت: شعر نوجوان و شاعر شعر نوجوان داریم اما مشکل‌مان با نشرهاست؛ ناشران رغبتی به انتشار شعرهای نوجوان ندارند زیرا نوجوانی مقطع گذرایی است. البته نوجوانی مقطع حساسی است زیرا بچه‌ها تازه از کودکی کنده شده‌ و احساس می‌کنند بزرگ شده‌اند و می‌خواهند کارهای آدم‌ بزرگ‌ها را انجام دهند و رفتار بزرگسالانه‌ای دارند. 

نویسنده مجموعه شعر «بعضی پرنده‌ها شاعرند» درباره آسیب‌ها و تهدیدات شعر نوجوان هم توضیح داد: به نظرم دو مسئله وجود دارد، برخی نوجوان را سطح پایین می‌گیرند و فضاها، فرم‌ها و مفاهیم شعرشان کودکانه است، یکسری هم از آن طرف بام می‌افتند و شعرشان خیلی بزرگسالانه است و در شعرهایشان به مفاهیم و تصاویری برمی‌خوریم که در حیطه زیستی نوجوان نیست.

وی افزود: یکی از کارهایی که من در زمینه شعر نوجوان انجام می‌دهم، این است که اشعار را در مدارس با دانش‌آموزان می‌خوانم تا به ذائقه آن‌ها نزدیک‌تر شوم؛ چرا که احساس می‌کنم نوجوان به شعری نیاز دارد که به او آگاهی دهد و بیدار شود و به همین دلیل در سرودن اشعارم سعی کردم نگاه عمیق و فیلسوفانه‌ای به هستی و زندگی داشته باشم.

الله‌‌دادی در پایان گفت: شعر گفتن برای نوجوانان بر لبه تیغ راه رفتن است؛ از یک طرف وارد فضای کودکانه می‌شوید که نوجوان‌ها از آن بیزارند و توقع دارند به‌عنوان یک انسان که از یک آگاهی و بلوغ برخوردار است و از جهان کودکی فاصله گرفته به او بها دهند و از طرف دیگر شاعر مفاهیمی را دست‌مایه قرار می‌دهد که در تجربه‌ زیستی نوجوان نیست.

سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار«بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه KETAB.IR به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید