نمایش جزییات خبر
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه رویداد سی‌وپنجم مطرح کرد:
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۸:۲۵

دوره پررونق فرهنگ و ادب کشور را تجربه می‌کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با بیان اینکه بنای دولت انقلابی و مردمی تمرکز جدی و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری است، افزود: ما دوره پررونق فرهنگ و ادب کشور را تجربه می‌کنیم، سال گذشته حدود ۱۲۰‌ هزار مجوز کتاب صادر شده که بالاترین عدد در همه سال‌هاست.
دوره پررونق فرهنگ و ادب کشور را تجربه می‌کنیم

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، آیین افتتاحیه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ظهر امروز چهارشنبه (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) در کوشک کتاب واقع در شبستان اصلی مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.

در این مراسم محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب و علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و قائم مقام و سخنگوی این دوره از نمایشگاه کتاب حضور داشتند.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: خدای متعال را شاکریم که در ایام بهاری و اردیبهشت رویداد بزرگ سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را آغاز می‌کنیم. این نعمت بزرگ را به همه اصحاب فرهنگ، ادب و هنر تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم. بهار ۱۴۰۳ و آغازین روز آن هم با نمایشگاه بین‌المللی قرآن شروع شد و نیکو بهاری بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تاکنون مجموعه معظمی از رویدادها را پشت سر گذاشتیم تا به ۱۹‌ اردیبهشت رسیدیم و جشن بزرگ کتاب را برگزار می‌کنیم، ادامه داد: اردیبهشت با رویدادهای فرهنگی متنوع مثل بزرگداشت عطار، سعدی، فردوسی و خیام همراه است. امسال نمایشگاه کتاب با دهه کرامت و ولادت بانوی بزرگوار حضرت فاطمه معصومه(س) و پایان این دهه با ولادت حضرت رضا (ع)، قرین شده است.

اسماعیلی با بیان اینکه نمایشگاه سی‌وپنجم با همت خانه کتاب و ادبیات ایران و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشارکت اصحاب فرهنگ و کتاب برگزار شده است، گفت: از همه ناشران، نویسندگان و کتابفروشان تشکر می‌کنم که مشعل فروزان فرهنگ‌ را در این کهن سرزمین شعله‌ور نگه داشتند.

او با بیان اینکه بنای دولت انقلابی و مردمی تمرکز جدی و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری است، افزود: ما دوره پررونق فرهنگ و ادب کشور را تجربه می‌کنیم. سال گذشته حدود ۱۲۰‌ هزار مجوز کتاب صادر شده که بالاترین عدد در همه سال‌هاست.

مردم ایران کتاب را رها نمی‌کنند

به گفته اسماعیلی، با همه مشکلات در برخی خانواده‌ها به دلیل مسائل معیشتی و اقتصادی انتظار می‌رفت که به حوزه کتاب توجه نشود، اما مردم کتاب‌دوست کتاب را رها نکردند. در سال‌های اخیر در حوزه مطالعه رو به تزاید هستیم و صرف نظر از مطالعه کتب درسی و ادعیه، عدد بالایی را شاهد هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین ادامه داد: توسعه کتابخانه‌های عمومی به یک فصل پرافتخار در دوره جدید تبدیل شده است و در ماه‌های آینده بزرگ‌ترین کتابخانه منطقه در یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ایران افتتاح خواهد شد.

اسماعیلی با اشاره به آمار و ارقام‌ در بخش کاغذ نیز گفت: در حوزه کاغذ با اینکه ابتدای دولت را با تولید ۵ هزار تنی شروع کردیم، اما سال گذشته به خودکفایی در کاغذ کتاب درسی برای ۱۵۵ میلیون جلد کتاب با ۸۰ هزار تن رسیدیم. امسال با افتتاح مجموعه‌ای جدید که نیازی به چوب ندارد تولید کاغذ تحریر به ۱۳۰‌ هزار تن خواهد رسید و در تابستان ۱۴۰۳ از ۵ هزار تن به ‌۱۳۰‌ هزار تن خواهیم رسید.

او با بیان اینکه از رئیس جمهور و دولت تشکر می‌کنم، افزود: تلاش دولت بر افزایش چتر حمایتی از مخاطبان کتاب بود و امروز قرار شد در کنار تخصیص یارانه خرید کتاب برای دانشجویان، طلاب و استادان، خرید یارانه‌ای برای خانواده ۲ میلیونی کارکنان دولت فراهم شود.

اسماعیلی با بیان اینکه امسال تقویت جدی چرخه اقتصاد کتاب را شاهد خواهیم بود، ادامه‌داد: در سال جدید برنامه‌های جدیدی را دنبال خواهیم کرد و عدالت فرهنگی در دل نمایشگاه امسال پیش‌بینی شده تا هر فرد ایرانی با مراجعه به سامانه مجازی خرید کتاب در چند دقیقه بتواند کتاب خریداری کند و ما کتاب‌هایی را که با تخفیف خریداری شده رایگان به آنها تحویل می‌دهیم.

کتاب، مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل تمدن‌سازی 

در ادامه نیز عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سی‌وپنجمین دوره برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: شورای عالی انقلاب اسلامی به همراه برگزارکنندگان نمایشگاه هر سال تلاش می‌کند در این رویداد وحدت کلمه برای ناشران ایجاد شود و ما در این شورا از همه اهل قلم و ناشران حمایت می‌کنیم.

 رئیس شورای عالی انقلاب اسلامی با تاکید بر تلاش برای تهیه اسنادی که روشنگر حوزه کتاب باشد، ادامه داد: هر جای عالم تمدنی کهن مانند یونان، چین و ایران و همچنین تمدن مدرن بعد از رنسانس وجود دارد، مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل تمدن‌سازی کتاب بوده است. هرجا کتاب، کتابخانه و کتابخوان رونق داشته، تمدن هم پیشرفت کرده است.

وی افزود: اگر دغدغه تمدن وجود دارد باید به کتابخوانی توجه شود و زمان مردم صرف کتابخوانی شود.

نمایشگاه کتاب تجلی عمل صالح مبتنی بر سرمایه مردم است

یاسر احمدوند، رئیس سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در این مراسم گفت: از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، نمایندگان شورای اسلامی، مدیران و کارشناسانی که در این رویداد حضور پیدا کردند تشکر می‌کنم.

وی افزود: سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تلاش کرده است به همت دست‌اندرکاران در همه سطوح پیشرفت داشته باشد. نمایشگاه نمونه‌ای از تجلی همگرایی و تجمع همه نگاه‌ها و سلایق مختلف زیر سقف نظام جمهوری اسلامی است. استقبال مردم در روز اول نشان‌دهنده اشتیاق و استقبال مردم از این نمایشگاه است.
رئیس سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: مجموعا ۲۷۰۰ ناشر در بخش مجازی و حضوری نمایشگاه هستند. همچنین  آثار ۱۰۰ ناشر خارجی در این دوره از نمایشگاه عرضه می‌شود.

احمدوند با اشاره به اینکه برنامه‌های فرهنگی متعددی در نقاط مختلف مصلی برگزار می‌شود که خانواده‌ها می‌توانند از آن بهره‌مند شوند، گفت: نمایشگاه کتاب با وسعت ۱۵۰ هزار متر مربع برگزار شده است.

رئیس سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: نمایشگاه کتاب تجلی عمل صالح مبتنی بر سرمایه مردم است. شعار «بخوانیم و بسازیم» در این دوره نشان‌دهنده دو رکن شناخت و عمل و خواندن و ساختن است. این شعار نشان می‌دهد که مسیر آینده کشور از خواندن می گذرد و امیدواریم این شعار موجب افزایش سطح دانش مردم شود.

وی گفت: به طور ویژه از همکاران مصلی تشکر می‌کنم که شرایط میزبانی از مردم را فراهم کردند. همچنین بخش‌هایی از جمله شهرداری، شرکت پست، هلال احمر، سازمان اورژانس و مجموعه فراجا نیز برای برگزاری این رویداد تلاش کردند.

در پایان این مراسم احمد بابایی، شاعر به شعرخوانی پرداخت. همچنین در این آیین از امیرحسین سازمند، انتشارات دانژه، علی اکبر تورانیان، مدیر انتشارات شهرآب، محمد مجری سازان طوسی، انتشارات سازوکار با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس نمایشگاه کتاب تهران قدردانی شد.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار«بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه KETAB.IR به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید