نمایش جزییات خبر
مدیر انتشارات بین‌المللی حافظ مطرح کرد؛
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۶:۱۲

مخاطبان بسیار نمایشگاه کتاب تهران برای خارجی‌ها تعجب‌برانگیز است

عباس جهانگیری گفت: ویژگی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تعداد بالای مخاطبانش است و این برای خارجی‌ها جذابیت دارد.
مخاطبان بسیار نمایشگاه کتاب تهران برای خارجی‌ها تعجب‌برانگیز است

عباس جهانگیری، مدیر انتشارات بین‌المللی حافظ به ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، گفت: انتشارات حافظ با محوریت سبک زندگی کتاب به چاپ می‌رساند. کتاب‌های ما شامل انواع خودآموزهای آشپزی، هنرهای سنتی و مدرن، خیاطی، بافتنی، قلاب‌بافی، خلاقیت، کتاب‌هایی با موضوع پیشگیری از استرس و اضطراب است‌ که در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود. همچنین امسال کتابی با‌عنوان نقاشی بزرگسالان به چاپ رسانده‌ایم تا بزرگسالان نیز مانند کودکان نقاشی کنند و بدین طریق جلوی بیماری آلزایمر را بگیرند. کتاب‌های دیگری نیز با هدف ایجاد آرامش اعصاب و روان، رفع خستگی و استرس و اضطراب آنان به چاپ رسیده است که امسال به نمایشگاه کتاب می‌آید.

وی با بیان اینکه این نوع کتاب‌ها در تمام دنیا پاسخگوی نیاز بشر بوده است بجای اینکه انسان‌ها هزینه‌های زیادی صرف دارو و درمان کنند می‌توانند با مطالعه این‌گونه کتاب‌ها از ابتلا به هر بیماری پیشگیری کنند و را‌ه‌های رسیدن به آرامش  را یاد و به کار بگیرند، ادامه داد: یکی از حسن‌هایی که کتاب‌های انتشارات حافظ  دارد این است که اولا اوقات فراغت سالمی را  برای نسل جوان و خانواده‌ها به وجود می‌آورد و ثانیا هر شخص با یادگرفتن فوت و فن هنرهای مختلف از طریق مطالعه این کتاب‌ها کارآفرینی کرده و  یک نوع کسب و کار و راه درآمدی برای خود راه‌اندازی کند.

جهانگیری ادامه داد: از همه دوره‌های برگزاری نمایشگاه کتاب تهران استقبال خوبی شده است. در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تبلیغات وسیعی برای حضور مردم صورت می‌گیرد و رسانه‌ها فضای جذابی را در جامعه به وجود می‌آورند. رسانه‌ها با نشان دادن انبوه جمعیت از علاقه مردم به کتابخوانی می‌گویند و نیمی از مردم هم که قصد خرید کتاب ندارند برای تفریح کردن در فضای بسیار فرهنگی و جالب نمایشگاه به مصلای امام خمینی(ره) می‌آیند.

مدیر انتشارات بین‌المللی حافظ با بیان اینکه نمایشگاه کتاب تهران از جمله بزرگترین نمایشگاه‌های دنیا از نظر تعداد بازدیدکنندگان است، افزود: بنده تاکنون در بیش از ۱۰۰ نمایشگاه کتاب در خارج از کشور شرکت کرد‌ه‌ام و با نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب آشنایی کامل دارم. به جرات می‌توانم بگویم بیشترین بازدیدکننده و افرادی که به نمایشگاه کتاب می‌آیند به نمایشگاه کتاب تهران تعلق دارد شاید برخی نمایشگاه‌ها در خارج از کشور به‌صورت تخصصی عمل می‌کنند و زمان برگزاری آن بین ۳ تا ۵ روز است مانند نمایشگاه کتاب تهران تنها دو یا سه نمایشگاه خارجی وجود دارد که مدت زمان برگزاری آنها ۱۱ روز است.

وی درباره شعار نمایشگاه کتاب سی و پنجم «بخوانیم و بسازیم»، گفت: مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب هر سال شعاری را برای جلب توجه و توسعه کتاب و کتابخوانی انتخاب می‌کنند. شعار امسال نیز به مردم این پیام مهم را می‌دهد که ای مردم در لابه‌لای مشکلات فکری و دغدغه‌هایی که دارید قدری به مسئله کتاب و کتابخوانی توجه کنید. این میان رسانه‌ها نیز جذابیت ایجاد کرده و حس خوب خواندن را به مردم انتقال می‌دهند.

جهانگیری درباره نسبت نمایشگاه کتاب با مقوله گردشگری ادبی نیز اشاره کرد: در حوزه گردشگری ادبی نمایشگاه کتاب، مسئولان فرهنگی باید با مشارکت ارگان‌هایی همچون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برنامه‌های خلاقانه‌ای را ترتیب دهند تا خانواده‌های ایرانی و خارجی جذب گردشگری فرهنگی با محوریت کتاب و نمایشگاه کتاب شوند. یکی از ویژگی‌های این رویداد تعداد بازدیدکنندگان آن است که برای گردشگران خارجی جذابیت دارد.

مدیر انتشارات بین‌المللی حافظ با بیان اینکه جا دارد ابتدا با مفهوم گردشگری ادبی آشنا شویم سپس ابعاد آن را بررسی کنیم، بیان کرد: گردشگری ادبی نوعی از فعالیت گردشگری است که فردی به علت علاقه شخصی به یک نویسنده، اثر ادبی یا فضای ادبی و میراث ادبی یک مقصد به آن مکان سفر می‌کند. در نتیجه گردشگری ادبی را می‌توان در چند بعد بررسی کرد. در گذشته بسیاری از مسافرانی که سطح خوبی از فرهنگ و وضعیت مالی داشته‌اند مسیرهای نویسندگان کلاسیک را دنبال و از مناظر توصیف شده در کتاب‌های نویسندگان بازدید می‌کردند. شاید از گذشته علاقه به مضامین ادبی مختص طبقه تحصیل‌کرده به حساب بیاید اما در سال های اخیر گردشگری ادبی عمومیت بیشتری پیدا کرده است. علت علاقه به این نوع گردشگری در بین عموم مردم، کودکان و جوانان را می‌توان به رواج فیلم‌ها، کتاب‌ها و رمان‌های پرفروش با مضامین گردشگری دانست. برگزاری جشنواره های مختلف ادبی و نمایشگاه کتاب به منظور پاسداشت و یادبود شعرا و نویسندگان یکی دیگر از علت‌های رونق گردشگری ادبی است که برگزاری این برنامه‌ها می‌تواند در نمایشگاه کتاب تهران رونق بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه عاشق کتاب‌های فیزیکی است، گفت: در مدت برپایی نمایشگاه کتاب تهران، بوی کتاب به انسان لذت خواندن را می دهد. من عاشق کتاب‌های فیزیکی هستم بخاطر اینکه از بوی تازگی کتاب و ورق زدن و لمس کتاب لذت می‌برم چیزی که در کتاب‌های مجازی بنا به پیشرفت تکنولوژی وجود ندارد. این چیز ثابت شده‌ای در همه کشورهای دنیاست و هم اکنون در کشورهای پیشرفته به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ چیز جای کتاب فیزیکی را نمی‌تواند بگیرد و کتاب مجازی با وجود جذابیت‌های صوتی و بصری هنوز نتوانسته جای کتاب کاغذی را بگیرد. 

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود. 

 

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید