به
گزارش روابط عمومی ادارۀ فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه، نخستین گردهمایی بزرگ موسیقی
مراغه، به مناسبت 16 اردیبهشت (روز مراغه)، با عنوان «مراغه در آیینۀ موسیقی» روز
دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 در تالار عبدالقادر مراغه، با استقبال کمنظیر اصحاب
فرهنگ و هنر برگزار شد.
این
گردهمایی که از ساعت 10 صبح لغایت 21 شب به طول انجامید، شامل سخنرانی، برگزاری
ورکشاپهای تخصّصی، اجرای قطعات موسیقی توسّط اساتید آموزشگاههای موسیقی، و برگزاری
نمایشگاه و کارگاه سازسازی اساتید فن بود.
دکتر
هادی راستگار، رئیس انجمن موسیقی شهرستان مراغه، در آغاز برنامهها، ضمن عرض خیر
مقدم و تبریک روز مراغه، ابراز داشت: امسال با همراهی ستاد هفتۀ مراغه، یک روز خاص
مزیّن به روز موسیقی مراغه گشته است که با نام «مراغه در آیینۀ موسیقی» بزرگترین
گردهمایی موسیقی شهرستان را شامل شده است.
راستگار
ادامه داد: با اجرای برنامههای فاخر موسیقایی، بیتردید هفتۀ مراغه حال و هوایی
دلپذیرتر به خود خواهد گرفت و سعی ما بر این خواهد بود که هفدهم اردیبهشت هر سال
این طراوت و شادابی را تکرار کنیم.
رئیس
انجمن موسیقی مراغه ضمن تقدیر از همراهی ادارۀ فرهنگ و ارشاد مراغه و نیز ستاد
هفتۀ مراغه و تمامی گروهها و آموزشگاههای شهرستان، ابراز داشت: طیّ برنامهریزیهای
انجامشده، قرار بر این است که امسال و سالهای آتی شاهد اجرای برنامههای
متنوّع موسیقایی باشیم که محوریّت برنامهریزی را بر موسیقی علمی نهادهایم.
دکتر
رضا عسگری، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی و دبیر روز مراغه نیز طیّ سخنانی
بیان داشت: روز مراغه فرصت بزرگی برای شناساندن پتانسیلهای این شهر است.
وی
افزود: هدف از برگزاری مراسم روز مراغه، تنها نشستن و گفتن و برخاستن نیست، بلکه
باید برنامهها خروجی و دستاورد داشته باشند که متأسّفانه سالهاست چنین اتّفاقهایی
در منطقۀ ما نیفتاده بود، امّا امسال یک روز به موسیقی اختصاص یافت که این امر را
به فال نیک میشماریم.
عسگری
با اشاره به نقش درخشان مراغه در تحوّل موسیقی گفت: برای تعیین روزی به نام شهر،
تاریخ درخشانی لازم است. موسیقی درخت تناوری است که ریشۀ آن عبدالقادر مراغی و شاخهای
آن فعّالان عرصۀ موسیقی است.
عسگری
با اشاره به اهمّیت آموزش علمی موسیقی افزود: باید موسیقی را از حالت خودآموزی درآورده،
به سمت تحصیل و آموزش آکادمیک سوق دهیم.
برگزاری
ورکشاپهای علمی سازشناسی، آغازگر برنامههای علمی «مراغه در آیینۀ موسیقی» بود
که طیّ آن سه تن از اساتید موسیقی (علیرضا رشیدفر، مرتضی رسولی و حسین توحیدوند)
به بررسی پیشینه، ساخت و نحوۀ به کارگیری سازهای: قپوز، نی و کمانچه پرداختند و
ضمن آن اشارهای به اساتید و بزرگان این عرصه نمودند.
پایانبخش
قسمت اوّل برنامهها اجرای موسیقی صحنهای توسّط گروه سَمَر بود که طیّ آن
قطعاتی از عبدالقادر مراغی با تنظیم حسین توحیدوند به اجرا درآمد.
***
قسمت
دوم گردهمایی «مراغه در آیینۀ موسیقی» که بعد از ظهر همان روز برگزار گردید،
اختصاص یافت به اجرای قطعات صحنهای که توسّط اساتید آموزشگاههای موسیقی
شهرستان به اجرا درآمد.
اجرای
قطعاتی چند توسّط آموزشگاههای: بتهوون به سرپرستی حمید صاحبکرم، دوگاه به
سرپرستی هادی صوانی، عاشیقلار به سرپرستی رسول جلالی، ایشیقسس به سرپرستی مختار
خدایی، چنگ به سرپرستی محمّدرضا صادقدوست، همساز به سرپرستی رامین بروشک و ترنّم
به سرپرستی علی نصیرزاده، برنامههایی بود که با استقبال کمنظیر حضّار روبهرو
شد؛ علاقهمندانی که متأسّفانه به دلیل حضور بیش از ظرفیّت در سالن عبدالقادر
مراغی، بسیاری از آنان سرپا به تماشای برنامهها پرداختند.
پایانبخش
گردهمایی بزرگ موسیقی، مراسم تجلیل و بزرگداشت مقام موسیقایی چهار تن از چهرههای
ماندگار شهرستان مراغه بود که طیّ آن از مقام هنری استاد نصراله بوذری (تارساز
شهیر کشور)، استاد عاشیق جمشید ساعیپور (راوی حماسههای آذربایجان) و استاد
حسین نیکخو (نوازنده و مدرس سازهای: سنتور، سهتار، تار، دف و خوشنویس برجسته)
تقدیر به عمل آمد.
همچنین
از مساعی هنرمند خیّر و وارسته، دکتر یعقوب دیلمقانیان تجلیل گردیده، همراهیِ
همیشگی ایشان را ارج نهادند.
***
لازم
به ذکر است: همهنگام با برگزاری مراسم «مراغه در آیینۀ موسیقی»، نمایشگاه و
کارگاه سازسازی اساتید این رشته در نگارخانۀ استاد نیکخو برگزار گردید و طیّ آن
آثاری از استادانِ سازساز، آقایان: نصراله بوذری، برادران آریانی، فرهاد هدایتی،
مرتضی اشرفی، ثمودی، حسین هروی و خلیل امانی در معرض عموم قرار گرفت.
عکاسان: خانم ثمین شقاقی، خانم محدثه امیری