نمایش جزییات خبر
برگزاری نخستین گردهمایی بزرگ موسیقی مراغه با عنوان
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۵۴

مراغه در آیینۀ موسیقی

هم‌‎هنگام با هفتۀ مراغه، نخستین گردهمایی بزرگ موسیقی مراغه با عنوان «مراغه در آیینۀ موسیقی» برگزار گردید.
مراغه در آیینۀ موسیقی

به گزارش روابط عمومی ادارۀ فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه، نخستین گردهمایی بزرگ موسیقی مراغه، به مناسبت 16 اردیبهشت (روز مراغه)، با عنوان «مراغه در آیینۀ موسیقی» روز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 در تالار عبدالقادر مراغه، با استقبال کم‌‎نظیر اصحاب فرهنگ و هنر برگزار شد.

25422

این گردهمایی که از ساعت 10 صبح لغایت 21 شب به طول انجامید، شامل سخنرانی، برگزاری ورکشاپ‌‎های تخصّصی، اجرای قطعات موسیقی توسّط اساتید آموزشگاه‌‎های موسیقی، و برگزاری نمایشگاه و کارگاه سازسازی اساتید فن بود.

دکتر هادی راستگار، رئیس انجمن موسیقی شهرستان مراغه، در آغاز برنامه‌‎ها، ضمن عرض خیر مقدم و تبریک روز مراغه، ابراز داشت: امسال با همراهی ستاد هفتۀ مراغه، یک روز خاص مزیّن به روز موسیقی مراغه گشته است که با نام «مراغه در آیینۀ موسیقی» بزرگ‌‎ترین گردهمایی موسیقی شهرستان را شامل شده است.

2

 

راستگار ادامه داد: با اجرای برنامه‌‎های فاخر موسیقایی، بی‌‎تردید هفتۀ مراغه حال و هوایی دلپذیرتر به خود خواهد گرفت و سعی ما بر این خواهد بود که هفدهم اردیبهشت هر سال این طراوت و شادابی را تکرار کنیم.

رئیس انجمن موسیقی مراغه ضمن تقدیر از همراهی ادارۀ فرهنگ و ارشاد مراغه و نیز ستاد هفتۀ مراغه و تمامی گروه‌‎ها و آموزشگاه‌‎های شهرستان، ابراز داشت: طیّ برنامه‌‎ریزی‌‎های انجام‌‎شده، قرار بر این است که امسال و سال‌‎های آتی شاهد اجرای برنامه‌‎های متنوّع موسیقایی باشیم که محوریّت برنامه‌‎ریزی را بر موسیقی علمی نهاده‌‎ایم.

دکتر رضا عسگری، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی و دبیر روز مراغه نیز طیّ سخنانی بیان داشت: روز مراغه فرصت بزرگی برای شناساندن پتانسیل‌‎های این شهر است.

وی افزود: هدف از برگزاری مراسم روز مراغه، تنها نشستن و گفتن و برخاستن نیست، بلکه باید برنامه‌‎ها خروجی و دستاورد داشته باشند که متأسّفانه سال‌‎هاست چنین اتّفاق‌‎هایی در منطقۀ ما نیفتاده بود، امّا امسال یک روز به موسیقی اختصاص یافت که این امر را به فال نیک می‌‎شماریم.

3

عسگری با اشاره به نقش درخشان مراغه در تحوّل موسیقی گفت: برای تعیین روزی به نام شهر، تاریخ درخشانی لازم است. موسیقی درخت تناوری است که ریشۀ آن عبدالقادر مراغی و شاخه‌‎ای آن فعّالان عرصۀ موسیقی است.

عسگری با اشاره به اهمّیت آموزش علمی موسیقی افزود: باید موسیقی را از حالت خودآموزی درآورده، به سمت تحصیل و آموزش آکادمیک سوق دهیم.

برگزاری ورکشاپ‌‎های علمی سازشناسی، آغازگر برنامه‌‎های علمی «مراغه در آیینۀ موسیقی» بود که طیّ آن سه تن از اساتید موسیقی (علی‌‎رضا رشیدفر، مرتضی رسولی و حسین توحیدوند) به بررسی پیشینه، ساخت و نحوۀ به کارگیری سازهای: قپوز، نی و کمانچه پرداختند و ضمن آن اشاره‌‎ای به اساتید و بزرگان این عرصه نمودند.

پایان‌‎بخش قسمت اوّل برنامه‌‎ها اجرای موسیقی صحنه‌‎ای توسّط گروه سَمَر بود که طیّ آن قطعاتی از عبدالقادر مراغی با تنظیم حسین توحیدوند به اجرا درآمد.


6
5
4

***

قسمت دوم گردهمایی «مراغه در آیینۀ موسیقی» که بعد از ظهر همان روز برگزار گردید، اختصاص یافت به اجرای قطعات صحنه‌‎ای که توسّط اساتید آموزشگاه‌‎های موسیقی شهرستان به اجرا درآمد.

اجرای قطعاتی چند توسّط آموزشگاه‌‎های: بتهوون به سرپرستی حمید صاحب‌‎کرم، دوگاه به سرپرستی هادی صوانی، عاشیقلار به سرپرستی رسول جلالی، ایشیق‌‎سس به سرپرستی مختار خدایی، چنگ به سرپرستی محمّدرضا صادق‌‎دوست، همساز به سرپرستی رامین بروشک و ترنّم به سرپرستی علی نصیرزاده، برنامه‌‎هایی بود که با استقبال کم‌‎نظیر حضّار روبه‌‎رو شد؛ علاقه‌‎مندانی که متأسّفانه به دلیل حضور بیش از ظرفیّت در سالن عبدالقادر مراغی، بسیاری از آنان سرپا به تماشای برنامه‌‎ها پرداختند.


100
99
9
8

پایان‌‎بخش گردهمایی بزرگ موسیقی، مراسم تجلیل و بزرگداشت مقام موسیقایی چهار تن از چهره‌‎های ماندگار شهرستان مراغه بود که طیّ آن از مقام هنری استاد نصراله بوذری (تارساز شهیر کشور)، استاد عاشیق جمشید ساعی‌‎پور (راوی حماسه‌‎های آذربایجان) و استاد حسین نیک‌‎خو (نوازنده و مدرس سازهای: سنتور، سه‌‎تار، تار، دف و خوشنویس برجسته) تقدیر به عمل آمد.

همچنین از مساعی هنرمند خیّر و وارسته، دکتر یعقوب دیلمقانیان تجلیل گردیده، همراهیِ همیشگی ایشان را ارج نهادند.

***

لازم به ذکر است: هم‌‎هنگام با برگزاری مراسم «مراغه در آیینۀ موسیقی»، نمایشگاه و کارگاه سازسازی اساتید این رشته در نگارخانۀ استاد نیک‌‎خو برگزار گردید و طیّ آن آثاری از استادانِ سازساز، آقایان: نصراله بوذری، برادران آریانی، فرهاد هدایتی، مرتضی اشرفی، ثمودی، حسین هروی و خلیل امانی در معرض عموم قرار گرفت.

 

عکاسان: خانم ثمین شقاقی، خانم محدثه امیری


44254
523232

454221
اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید