نمایش جزییات خبر
رئیس مرکز مطالعات العراق:
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۲۷

وعده صادق توانمندی جمهوری اسلامی ایران را ثابت کرد

محمد صادق الهاشمی افزود: عملیات وعده صادق ثابت کرد که جمهوری اسلامی ایران و خط مقاومت، توانایی خود را در اعلام وجود یک قطب اسلامی که قادر به مقابله با یکجانبه گرایی آمریکایی است، به اثبات رسانده‌اند.
وعده صادق توانمندی جمهوری اسلامی ایران را ثابت کرد

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست علمی «بررسی ابعاد عملیات وعد الصادق» با حضور آل‌صادق، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد و با مشارکت اندیشمندان عراقی در سالن همایش‌های شهید ابومهدی المهندس رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد برگزار شد.

سفیر ایران در بغداد گفت: خداوند در قرآن کریم به حضرت موسی(ع) دستور می‌دهد تا «ایام‌الله» را در ذهن مردم زنده نگه دارد و نگذارد به فراموشی سپرده شود. ولقدْ أرْسلْنا موسى بآیاتنا أنْ أخْرجْ قوْمک من الظّلمات إلى النّور وذکّرْهم بأیّام اللّه  توصیه می‌کند، دستور می‌دهد حضرت موسی را که «ذکّرهم بأیّام الله». یعنی ایّام‌الله باید در یاد مردم باقی بماند. ایام‌الله یعنی آن روزی که دست قدرت خدا را انسان در حوادث مشاهده می‌کند.

وی ادامه داد: ایام‌الله روزهای نقطه‌ی عطف تاریخ و روزهای تاریخ‌ساز است. روز شکست طاغوت فرعون، روز ایمان ساحران، روز عبور پیروزمندانه از رود نیل و غرق شدن فرعونیان، همگی از روزهایی هستند که دست قدرت خداوند آنها را به ارمغان آورده است.

آل‌صادق افزود: در دوران معاصر نیز چند حادثه مهم جزو ایام‌الله است. یکی از موارد اخیر، حادثه در هم کوبیدن پایگاه آمریکایی پس از شهادت قاده النصراست. اینکه یک نیرویی، یک ملّتی، این قدرت را دارد، توان روحی را هم دارد که به یک قدرت متکبّر زورگوی عالم این جور سیلی بزند، پس نشان‌دهنده‌ی دست قدرت الهی است و آن روز جزو ایّام‌الله است.

وی تصریح کرد: مورد دیگر، عملیات طوفان‌الاقصی علیه رژیم صهیونیستی است. به معنای واقعی کلمه، حادثه‌ی طوفان‌الاقصی یک حادثه‌ی تاریخ‌ساز بود؛ توانست جدول سیاست‌های آمریکا در این منطقه را به هم بریزد. چراکه هرچند طوفان‌الاقصی علیه رژیم صهیونیستی است، اما شروع آمریکازدایی از غرب آسیا است.

سفیر ایران در بغداد تأکید کرد که رژیم صهیونیستی دژ تمدن غربی در منطقه غرب آسیاست و با فرو ریختن این قلعه بساط تمدن غرب از جهان اسلام برچیده می‌شود. از جمله موارد ایام‌الله، حمله تنبیهی دلاورمردان جمهوری اسلامی در عملیات وعده الصادق بود.

آل‌صادق خطرنشان کرد: گرچه رژیم خبیث و حامیانش سعی دارند ابعاد خسارات وارده در عملیات «وعده صادق» را اندک جلوه داده و حتی انکار کنند اما به مرور زمان و از طرق مختلف، حقیقت در حال آشکار شدن است. اعتراف یکی از رسانه‌های رژیم صهیونیستی به دستورالعمل ممنوعیت گسترده برای انتشار تصاویر و فیلم‌های مربوط به این عملیات، نشان‌دهنده میزان انطباق واقعیـت روی زمین با ادعای صهیونیست‌هاست.

وی در ادامه، بیان کرد: برخی تحلیلگران رژیم صهیونیستی به این موضوع مهم اعتراف کرده‌اند که خسارات قابل توجه وارده، علی‌رغم مشارکت و حمایت پدافندی قریب به ۱۰ کشور از این رژیم رخ داده است و اگر قرار بود رژیم صهیونیستی به تنهایی وارد این معرکه شود، حجم خسارات چندین برابر می‌شد. نکته قابل توجه و مهم این که جمهوری اسلامی ایران در این عملیات، تنها از بخش محدودی از توان آفندی خود استفاده کرد اما رژیم صهیونیستی از تمام توان پدافندی خود استفاده کرد و دیگر اینکه موشک‌های فرود آمده بر اهداف نظامی از پیش تعیین شده در سرزمین‌های اشغالی از تلاش گسترده پدافندی آمریکا و دیگر متحدانش نیز گذشت.

سفیر ایران در بغداد یادآور شد: عملیات «وعده صادق» مهر تأیید و تأکید بر این تغییر سرنوشت‌ساز و کلیدی بود. ملت‌های مظلوم و ضداستکباری در دنیا از قدرت و شجاعت جمهوری اسلامی ایران به وجد آمدند و دشمنان ایران نیز دریافتند که چنانچه دست به عملی متجاوزانه بزنند، پاسخی دردناک دریافت خواهند کرد. آری! «ما شک نداریم که «انّ وعد الله حق»‌؛ وعده‌ی الهی حق ‌است. ولا یستخفّنّک الّذین لایوقنون‌‌.

در ادامه این برنامه علمی، سه تن از اساتید به ارائه مباحث خود پیرامون عملیات طوفان الاقصی پرداختند.

محمد صادق الهاشمی، رئیس مرکز مطالعات العراق گفت: به نظر من سه حادثه وجود دارد که موجب تغییر نظام سیاسی بین‌المللی شده است. اولین آن اعلامیه دوقطبی پس از جنگ جهانی دوم است، دومین آن سال 1991، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و ظهور یکجانبه گرایی آمریکا است و سومین آن پس از عملیات وعده صادق و ظهور قطب اسلامی با محوریت ایران در نظام بین‌الملل است.

محمد صادق الهاشمی افزود: این حمله ثابت کرد که ایران و خط مقاومت توانایی خود را در اعلام وجود یک قطب اسلامی که قادر به مقابله با یکجانبه گرایی آمریکایی است، به اثبات رسانده‌اند. همچنین، این عملیات موید این مسئله است که قطب اسلامی ظرفیت‌های نظامی که بتواند از منافع استراتژیک مسلمانان دفاع کند، داراست.

رئیس مرکز مطالعات عراق افزود: با کنترل خروجی‌های انرژی در غرب آسیا، کنترل دسترسی به دریای مدیترانه، دریای سرخ، دریای عرب و تنگه هرمز این قطب به یک بازیگر اثرگذار در نظام بین‌الملل تبدیل شده است.

حجت‌الاسلام راضی الحسینی، استاد دانشگاه امام صادق(ع) نیز در این نشست، عملیات وعده الصادق را بزرگترین و عظیم‌ترین رویداد نظامی معاصر توصیف کرد و افزود: نظرات دلسوزان و معاندان جبهه مقاومت در مورد این عملیات متفاوت بوده و دلایل آن به دلیل عظمت آن از یک سو و تحریف آن از سوی موجودیت رژیم صهیونیستی و سرسپردگان آن بود.

حمید الدهلکی، تحلیلگر مسائل سیاسی در پایان این نشست که به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، گفت: عملیات وعده الصادق امتداد طوفان الاقصی و مکمل آن است. این عملیات تسلیحات ایران و کارایی آنها را در برابر سلاح‌های اسرائیل، آمریکا و دیگران نشان داد.

بنابر اعلام این خبر، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در راستای تبیین اندیشه ناب اسلامی و بصیرت افزایی در خصوص مسائل روز نشست‌های علمی و فرهنگی هفتگی را با حضور نخبگان علمی و دانشگاهی برگزار می‌کند.

انتهای پیام/

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید