نمایش جزییات خبر
رایزن فرهنگی ایران در بلغارستان:
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۲۵

بیش از هزار واژه در زبان بلغاری ریشه و اصالت فارسی دارند

احمدی در جمع دانشجویان و استادان دانشگاه سیریل و متدئوس بلغارستان گفت: بیش از هزار واژه فارسی در زبان امروز بلغاری وجود دارد که ریشه‌های انتقال آن به زبان‌های واسط عربی و یا عثمانی برنمی‌گردد؛ بلکه کاربست و شکل زبانی آن‌ها نشان می‌دهد که این واژگان مستقیما در طول تاریخ باستان از سرزمین مادری ایران به بلغارستان آمده‌ است.
بیش از هزار واژه در زبان بلغاری ریشه و اصالت فارسی دارند

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مسعود احمدی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان به دعوت رئیس دانشگاه سیریل و متدوئوس شهر تاریخی ولیکوترنوا عازم این شهر شد و در سمینار علمی و تاریخی به بیان ویژگی‌های تاریخ و تمدن ایران پیش از اسلام و نقش و تأثیر ایرانیان در تمدن جهانی و جایگاه ایران و ایرانیان در ماندگاری و آزادی یهودیان در طول تاریخ پرداخت.

وی افزود: ایرانیان هیچگاه در طول تاریخ بت پرست نبوده‌اند. دین ایران باستان و شخص زرتشت به عنوان یکی از قدیمی‌ترین ادیان و پیامبران جهان در بسیاری زمینه‌ها پیشرو بوده‌اند و شعار پندار نیک و گفتار نیک و کردار نیک در واقع شعار همه پیامبران از موسی و عیسی تا پیامبر اکرم(ص) بوده است.

رایزن فرهنگی کشورمان ادامه داد: از منظر علمای ادیان دین از ابتدا تا به انتها یک خط سیر واحد اما رو به رشد دارد و همه انبیا برای گفتن یک مطلب و یک موضوع ولیکن با بیان‌های متناسب با زمان خویش آمده‌اند. قرن‌ها قبل از آیین‌های بودایی و کنفسیوسی و تائویی و حتی قبل از آیین‌های هند، زرتشت پیام آور صلح و دوستی و محبت و آزادی بوده است و ایران مهد ازادی و گفت‌وگو بوده است.

وی ابراز کرد: در زمانی که بسیار از اقوام به واسطه خونریزی افتخار می‌کردند ایرانیان افتخارشان ابادی و حفظ محیط زیست و همنوع دوستی بوده‌اند.

احمدی در ادامه، بیان کرد: تاریخ گواه آن است که ایرانیان نقش بسیار ارزنده و مؤثری در آزادی و احترام برای همه ادیان و به ویژه یهودیان ایفا کرده‌اند و زمانی که یهودیان اسیر در بابل تاریخی بوده‌اند کوروش هخامنشی به آنها آزادی و اختیار داد تا به هرکجا می‌خواهند بروند.

ایران؛ مهد آزاد اندیشی و حکمت الهی 

رایزن فرهنگی کشورمان گفت: سرزمین ایران مهد آزاد اندیشی و حکمت الهی است. کتیبه تاریخی فرمان آزادیبخش کوروش، امروز نشانه منحصر به فرد تمدن درخشان ایرانی در جهان است. توجه به نور و آتش در ایران باستان به عنوان نمادهای خداوند یکتا مطرح بوده است و ایرانیان به نور و آتش به عنوان مظهر پاکی و راستی نگاه می‌کردند و این نماد حتی در شاهنامه نیز آمده است؛ در جاییکه سیاوش باید پاکی خود را از طریق عبور از روی آتش نشان دهد و این کار را نیز می‌کند.

وی اظهار داشت: نمادهای عمو نوروز، ننه سرما، چهارشنبه سوری و شب یلدا نیز از جمله میراث‌های کهن ایرانی هستند که با ورود به دیگر فرهنگ‌ها بتدریج تبدیل به بابانوئل و بابا مارتا و شب کریسمس شده‌اند. از این رو باید گفت که باورهای ایرانی باورهای جهانی هستند و میراث جهانی محسوب می‌شوند.

احمدی عنوان کرد: ایران پس از اسلام دانشمندان زیادی به دنیا معرفی کرده است. میراث فکر بوعلی سینا، فارابی، خواجه نصیر الدین طوسی، رازی، ملاصدرا تا حافظ و سعدی و مولانا و فردوسی و عطار و خیام و ده ها شخصیت دیگر همه نشانگر عظمت و اهمیت این تمدن بزرگ است.

رایزن فرهنگی کشورمان خاطرنشان کرد: تمدن ایرانی و تمدن بلغار با هم قرابت و پیوستگی تاریخی دارند و خان اسپاروخ به عنوان مؤسس بلغارستان بزرگ خودش یک ایرانی با نام ایرانی است.

وی یادآور شد: بیش از هزار واژه فارسی در زبان امروز بلغاری وجود دارد که ریشه‌های انتقال آن به زبان‌های واسط عربی و یا عثمانی برنمی‌گردد؛ بلکه کاربست و شکل زبانی آن‌ها نشان می‌دهد که این واژگان مستقیما در طول تاریخ باستان از سرزمین مادری ایران به بلغارستان آمده است.

این مراسم با اجرای طرح پرسش و پاسخ به پایان رسید.

انتهای پیام/

 

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید