نمایش جزییات خبر
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۰:۲۷

برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تشریح شد

از اجرای پویش «بگو! بخونم» تا «گعده امین» برای پرداختن به زوایای مستند «غیررسمی ۶» در غرفه نهاد
محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در نشست خبری به تشریح ویژه برنامه های نهاد در سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران پرداخت.
برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تشریح شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نشست خبری محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد با موضوع ویژه‌برنامه‌های نهاد در سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۸ اردیبهشت ماه با حضور اصحاب رسانه در کتابخانه آینده شهید فخری‌زاده تهران برگزار شد.

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و استقرار غرفه نهاد در راهرو ۱۴

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد ضمن خوشامدگویی به حاضران، اظهار داشت: نهاد در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران میزبان علاقه‌مندان و فعالان حوزه کتاب و ادبیات اعم از اعضای کتابخانه‌ها، کتابداران، اصحاب رسانه و... خواهد بود. غرفه نهاد طی ۱۰ روز برگزاری نمایشگاه، برای ما پاتوقی است که به همراه علاقه‌مندان به حوزه کتاب و کتابخانه از این جشنواره مفصل در حوزه کتاب به خوبی استفاده کنیم. امسال موقعیت نهاد در نمایشگاه تغییر کرده؛ چراکه به گفته مسئولان برگزاری نمایشگاه بخشی از ناشران که سال گذشته در نمایشگاه حضور نداشتند، در این رویداد شرکت کرده‌اند؛ بنابراین ما به نفع ناشران عزیز، تغییر را پذیرفتیم و در نمایشگاه سی و پنجم غرفه نهاد در راهرو ۱۴ شبستان مصلای امام خمینی(ره) تهران مستقر است.

آغاز اجرای پویش «بگو! بخونم» نمایشگاه سی و پنجم

وی با اشاره به جزئیات برنامه‌های غرفه نهاد در سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: غرفه نهاد به لحاظ نمایشی و بصری، تقریباً همان غرفه سال گذشته است؛ شما غرفه نهاد را در قالب کتابخانه‌ای جذاب و نوستالژیک خواهید دید که دارای دو موقعیت جدید با دو هدف مشخص است؛ نخست اینکه در این غرفه، قفسه کتابخانه‌ای که به شکل نقشه ایران طراحی شده و مفهوم «کتابخانه‌ای به وسعت ایران» را تداعی می‌کند، خواهید دید؛ دوم، موقعیتی است که ویژه پویش «بگو! بخونم» طراحی شده است. پیش از این در پویش «کتاب دستت چیه؟!» تمامی مردم می‌توانستند ویدئوهای خود، حاوی معرفی کتابی که در حال خواندن آن بودند، را ارسال کنند؛ بیش از ۳۰ هزار اثر به این پویش ارسال شد که تلاش می‌کنیم اختتامیه آن را در ایام نمایشگاه برگزار کنیم. ویدئوهای ارسال شده به این پویش حاکی از آن است که نوجوانان در حوزه تولید محتوا به خوبی عمل می‌کنند. اجرای پویش «بگو! بخونم» در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز می‌شود و موقعیتی اختصاصی در غرفه نهاد خواهد داشت و این شروع یک ماجرا است؛ یعنی در آغاز این پویش مطالعه کتاب‌های تقریظی پیشنهاد می‌شود؛ چراکه کتاب‌هایی خوش‌قلم با محتوا و روایتی خاص و ویژه هستند که نیاز به کار ترویجی دارند؛ همچنین در این موقعیت از غرفه استندی وجود دارد که بخش‌هایی از یک کتاب، که خواندن آن تنها یک دقیقه طول می‌کشد، را به صورت تصادفی در اختیار می‌گذارد و در پایان از مخاطب می‌خواهد کتابی که خوانده را معرفی کند.

هراتی تصریح کرد: برای ما خواندن، قدم اول است و در مرحله بعد، خواندن محتوای خوب هم مسئله است. ما ابتدا باید بدانیم خواندن مهم است و یاد بگیریم که بخوانیم.

برگزاری برنامه‌های محافل ادبی با محوریت ایران قوی و مسائل روز همچون فلسطین و غزه

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد در خصوص برنامه‌های غرفه نهاد در نمایشگاه، اظهار داشت: محافل ادبی کتابخانه‌ها در طول سال فعال هستند و نگینی در مجموعه فعالیت‌های نهاد محسوب می‌شود؛ در حال حاضر حدود ۷۰۰ محفل ادبی در کشور داریم و در این ایام به دبیری سرکار خانم نغمه مستشار نظامی برنامه‌های ویژه‌ای در غرفه نهاد اجرا می‌شود. برگزاری نشست‌ها، معرفی کتاب، شعرخوانی و رونمایی کتاب حول محورهای موضوعی ایران قوی، فلسطین و غزه، عملیات وعده صادق، مدافعان حرم و دهه کرامت از برنامه‌های محافل ادبی در ایام نمایشگاه خواهد بود. همچنین محفل جوانه‌ها ویژه نوجوانان نیز یک روز به صورت اختصاصی برنامه خواهد داشت. در کنار محافل ادبی، محافل قرآن و عترت نیز سال گذشته در نمایشگاه برنامه داشتند و امسال نیز همچنین برنامه‌هایی چون قصه‌های قرآنی، معرفی کتب قرآنی ویژه کودکان، معرفی سبک زندگی عالمان دینی و پویش‌های قرآنی اجرا خواهد شد. فعالیت محافل قرآن و عترت کتابخانه‌های عمومی تنها به حفظ و قرائت قرآن محدود نمی‌شود؛ در این محافل تدبر و تأمل در آیات قرآن صورت می‌گیرد تا فرزندان ما و خودمان بدانیم وصل شدن به منبع نور به ما قدرتی بی‌انتها می‌دهد.

از اجرای پویش «بگو! بخونم» تا «گعده امین» برای پرداختن به زوایای مستند «غیررسمی ۶» در غرفه نهاد

«گعده امین» و پرداختن به زوایای مختلف مستند «غیررسمی ۶»

وی ادامه داد: «گعده امین» عنوان یکی دیگر از برنامه‌های ما در ایام نمایشگاه خواهد بود؛ چند ماه گذشته مستند «غیررسمی» ۶ رونمایی شد و ما رسالت خود دانستیم که برای بهتر دیده شدن و پرداختن بیشتر به زوایای مختلف آن، تلاش کنیم و به این ترتیب برنامه «گعده امین» طراحی شد تا بتوانیم طی ۴ نشست در ایام نمایشگاه به جزئیات آن بپردازیم و درباره آن صحبت کنیم. هر نشست «گعده امین» سی دقیقه است و در هر نشست بعضی شخصیت‌های مستند حاضر می‌شوند و به گپ و گفت درباره موضوع و شخصیت ادبی رهبر انقلاب خواهیم پرداخت. این برنامه پس از ایام نمایشگاه نیز با مدیریت محافل ادبی در سراسر کشور ادامه خواهد داشت.

«سنا، خاله گندم و اوس حبیب» میزبان کودکان در غرفه نهاد

هراتی با اشاره به ویژه‌برنامه‌های حوزه کودک و نوجوان در ایام برگزاری نمایشگاه، گفت: منظومه اقدامات مربوط به کودک و نوجوان در نهاد با عنوان «هدهد سفید» (شامل کتابخانه‌های سیار، کتابخانه‌های ویژه، برنامه تلویزیونی، جشنواره نشان هدهد سفید و کتاب هدهد سفید) پیگیری می‌شود. در ایام نمایشگاه هجدهمین جلد از کتاب هدهد سفید رونمایی خواهد شد. شخصیت‌های برنامه تلویزیونی هدهد سفید یعنی «سنا و خاله گندم» و شخصیت «اوس حبیب» طی ایام نمایشگاه در غرفه برنامه‌هایی با محوریت اهمیت خواندن، کتابخانه و خدمات آن، تکنیک‌های کتابخوانی و ... خواهند داشت. همچنین در این ایام یکی از کتابخانه‌های سیار ما در حیاط مصلا مستقر است و برنامه‌های متنوعی برای کودکان و نوجوانان اجرا خواهد کرد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد ادامه داد: در این ایام همچنین به پویش‌ها و مسابقات کتابخوانی از جمله سیزدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی بیشتر می‌پردازیم و نویسندگان منابع این دوره از جشنواره نیز ما را همراهی خواهند کرد. علاوه بر این در ایام نمایشگاه ۴ عنوان کتاب از ناشرین متنوع رونمایی خواهد شد.

نشست «معرفی جهانی کتاب کودک ایرانی»

وی افزود: یکی از نقاط قوت ما در نهاد کتابخانه‌ها، برگزاری جلسات نقد کتاب است؛ به عنوان مثال سلسله‌جلسات نقد کتاب کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران قدمت بالا و شرکت‌کنندگان ویژه خود را دارد. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده دو جلسه نقد کتاب کتابخانه مرکزی پارک شهر در ایام نمایشگاه در غرفه نهاد برگزار خواهد شد. به مناسبت برگزاری ششمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب نشست با کارتونیست‌ها نیز با حضور متخصصان این حوزه برگزار خواهد شد. همچنین در این ایام به مناسبت معرفی ۱۰ کتاب کودک ایرانی در یکی از برنامه‌های ایفلا برای اولین بار، نشست «معرفی جهانی کتاب کودک ایرانی» را برگزار می‌کنیم.

محمدرضا هراتی در خاتمه گفت: ما در این ایام در فضایی صمیمی و دوستانه در خدمت مردم، اصحاب رسانه، مسئولان، اعضای کتابخانه‌ها و علاقه‌مندان به مطالعه و کتابخانه هستیم؛ امید است بتوانیم مجموعه فعالیت‌های ارزشمندی که طی دو سال گذشته در مجموعه نهاد انجام شده را به خوبی انعکاس دهیم.

از اجرای پویش «بگو! بخونم» تا «گعده امین» برای پرداختن به زوایای مستند «غیررسمی ۶» در غرفه نهاد


اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید