نمایش جزییات خبر
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۲۲

مدرس دانشگاه: نجفی لاری یک ایده‌پرداز و کنش‌گر بود

علیرضا عطاری، پژوهشگر تاریخ و مدرس دانشگاه معتقد است آیت‌الله سید عبدالحسین موسوی نجفی لاری نه تنها در میان علما از جایگاه علمی برجسته‌ای بهره می‌بُرد بلکه یک صاحب‌نظر، ایده‌پرداز و کنش‌گر نیز بود.
مدرس دانشگاه: نجفی لاری یک ایده‌پرداز و کنش‌گر بود

وی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: در دوران مشروطه‌خواهی طبقات گوناگونی از روشنفکران، بازرگانان و تجار فعالیت و مبارزاتی برای برپا کردن عَلَم مشروطه‌ داشتند و مراجع و روحانیون هم یکی از طبقات تأثیرگذار و پیشرو در این عرصه بودند.

از کنش سیاسی تا ایده‌پردازی برای مشروطیت

این پژوهشگر تاریخ و مدرس دانشگاه ادامه داد: آیت‌الله نجفی لاری جزو معدود علما و مراجع دینی بود که هم کنش سیاسی داشت و هم سعی کرد برای شکل‌گیری مشروطیت ایده‌پردازی کند.

وی اضافه کرد: نجفی‌لاری جزو رهبران و پیشروان جنبش مشروطه‌خواهی ایران محسوب می‌شد و در منطقه لارستان و جغرافیای فارس نیز از سرآمدان مبارزات ضد استبدادی و ضد استعماری بود.

عطاری یادآور شد: این عالم مجاهد کنش‌ها و مبارزاتی در جایگاه یک مرجع دینی داشت و تمام تلاش خود را در مسیر برپایی حکومت اسلامی به کار گرفت، او همچنین جایگاه ویژه‌ای برای فقیه در ذیل حکومت اسلامی قائل بود و این خصوصیات در نهایت موجب تأثیرگذاری و برجسته شدن شخصیت ایشان شد.

اهمیت جایگاه رهبری و مرجعیت دینی نجفی‌لاری

وی بر اهمیت جایگاه رهبری و مرجعیت دینی نجفی‌لاری تأکید کرد و گفت: سید عبدالحسین موسوی نجفی لاری زاده ۲۰ دی ۱۲۲۶ در نجف بود؛ خانواده او خانواده‌ای آراسته به فضایل اخلاقی بودند و پیش از هر کس دیگر پدر دانشمندش سرمشق و مربی زندگی‌اش بود، مادرش هم دختر یکی از عالمان بزرگ آن زمان بود.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: واکاوی شجره نامه آیت‌الله نجفی لاری نشان می‌دهد که او اصالتاً اهل دزفول بود و ۲ تن از اجداد ایشان هم عارف بزرگ دوران تیموری بودند.

اهمیت مساله تعلیم و تربیت در خاندان آیت‌الله نجفی لاری

وی عنوان کرد: با توجه به اهمیت مسئله تعلیم و تربیت در خاندان آیت‌الله نجفی لاری، پدر او که صاحب کرسی درس و بحث بود عبدالحسین را در سن هفت سالگی به مکتب فرستاد، نجفی‌لاری در ۱۰ سالگی تحصیلات ابتدایی خود را پشت سر گذاشت و بلافاصله مدارج بالاتر علمی را در یکی از مدارس نجف آغاز کرد و مشغول فراگیری علوم حوزوی و اسلامی شد.

عطاری یادآوری کرد: نجفی‌لاری تحصیلات خود را نزد علمایی همچون میرزای شیرازی، شیخ محمدحسین کاظمی و ملا لطف‌الله مازندرانی گذراند و در سن ۲۲سالگی به درجه اجتهاد نایل شد.

نقش مهم نجفی‌لاری پیش از مهاجرت به ایران

وی بر نقش مهم نجفی‌لاری پیش از مهاجرت به ایران اشاره کرد و گفت: بررسی جایگاه مرجعیت دینی نجفی‌لاری پیش از خروج از حوزه علمیه نجف اشرف و قبل از مهاجرت به ایران و ورود به لارستان از اهمیت بسیاری برخوردار است چراکه بررسی این قسمت از برش زندگانی او با وجود اهمیت بسیاری که دارد تاکنون مغفول مانده، لذا نیاز است این دوران از زندگی آیت‌الله نجفی‌لاری بیش از پیش مورد تأکید و بررسی قرار بگیرد.

این پژوهشگر از برگزاری همایش «واکاوی اندیشه‌های علامه مجاهد آیت‌الله سید عبدالحسین نجفی لاری» در روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه خبر داد و گفت: این همایش قرار است در آستان مقدس شاهچراغ(ع) برگزار شود، تا پیش از برگزاری این همایش از عنوان «آیت‌الله سید عبدالحسین لاری» برای نام بردن از این علامه مجاهد استفاده می‌شد و این برای نخستین بار است که از این شخصیت مبارز با عنوان «نجفی‌لاری» نام برده می‌شود.

عطاری درباره نامگذاری این همایش با عنوان «نجفی‌لاری» گفت: بخش عمده‌ای از دوران زندگانی آیت‌الله سید عبدالحسین نجفی‌لاری در نجف اشرف سپری شده و این شخصیت بزرگ و مبارز تا سن ۴۵ سالگی در نجف حضور داشته است.

وی اضافه کرد: حدود ۶۰ اثر علمی از آیت‌الله نجفی لاری بر جا مانده که حدود ۲۲ اثر ایشان در نجف به نگارش درآمده است.

عطاری عنوان کرد: بررسی زندگانی آیت‌الله نجفی‌لاری قبل از مهاجرت به ایران نشان می‌دهد که این بخش از زندگانی او نقش مهمی در انتخاب شدن وی برای مهاجرت به ایران و شناخته‌شدنش پس از هجرت دارد چراکه او از جایگاه و شخصیت والایی در آن دوران برخوردار بوده است.

لزوم شناسایی مستمر اندیشه‌ها و بازشناسی شخصیت نجفی لاری

وی در خصوص اهمیت برگزاری همایش «واکاوی اندیشه‌های علامه مجاهد آیت‌الله سید عبدالحسین نجفی لاری» گفت: برگزاری این نوع همایش‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است چراکه آیت‌الله سید عبدالحسین نجفی‌لاری یکی از شخصیت‌های برجسته دوران معاصر ایران محسوب می‌شود که جامعیت علمی او چه از لحاظ سیاسی، چه از نظر اجتماعی و چه از بعد فقهی و کلامی اثبات شده و می‌توان گفت در همه علوم ردی از اندیشه‌ورزی‌های سید عبدالحسین نجفی‌لاری مشاهده می‌شود.

این مدرس دانشگاه معتقد است نجفی‌لاری از مرجعیت علمی و جایگاه علمی برجسته‌ای برخوردار بوده و برگزاری این همایش‌ها رویکرد بسیار خوبی برای شناسایی مستمر اندیشه‌ها و بازشناسی شخصیت نجفی لاری دارد.

روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس
اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید