نمایش جزییات خبر
استاد دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد:
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۵:۳۴

نمایشگاه کتاب تکرار حس خوب خواندن و آشتی با کتاب است

امید اشکانی با بیان اینکه برگزاری هرسال نمایشگاه کتاب تکرار حس خوب خواندن و آشتی با کتاب است، گفت: نمایشگاه کتاب، فرصتی برای اهالی فرهنگ است تا بیشتر از کتاب حرف بزنند و یک روز خوب و عالی و حس خوب خواندن را با حضور در نمایشگاه کتاب تجربه کنند.
نمایشگاه کتاب تکرار حس خوب خواندن و آشتی با کتاب است

امید اشکانی، عضو هیئت مدیره انجمن مدیریت کسب و کار ایران و استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، به ستاد خبری سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، گفت: حضور پرشور مردم و رونق نمایشگاه کتاب نشانه‌ای از رونق و نشاط فرهنگی جامعه است که ما باید به این رونق ببالیم و قدر آن را بدانیم. در واقع نمایشگاه کتاب، فرصتی برای اهالی فرهنگ است تا بیشتر از کتاب حرف بزنند و یک روز خوب و عالی و حس خوب خواندن را با حضور در نمایشگاه کتاب تجربه کنند و به نظر من کسب دانش و  دانایی و هم‌نشینی با کتاب به روز و هفته خاصی وابسته نیست. 

وی افزود: ایجاد فضاهای مجتمع و یکپارچه نقش موثری در توسعه فرهنگ سازی دارد. پیشنهاد می‌شود نمایشگاه‌های کتاب به صورت فصلی و در مقاطع مختلف از سال برگزار شود تا علاقه‌مندان بتوانند بیشترین دسترسی را به کتاب‌ها داشته باشند. چنین فضاهایی منجر به افزایش سطح علاقه و فرهنگ‌سازی جامعه شده و همچنین صنعت نشر کشور را رشد و توسعه دهد. 

اشکانی با اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب در بحث دیپلماسی فرهنگی بین ملت‌ها تاثیر گذار است، گفت: فضاهای نمایشگاهی همواره راهی برای توسعه فرهنگ دیپلماسی و شناسایی و حضور فرهنگ‌های جدید است. لازم است مسئولان به این موضوع توجه ویژه داشته و در راستای آشنایی و آشتی بین فرهنگ‌های مختلف، فضایی را برای توسعه و حضور افراد مختلف از دیگر نقاط جهان فراهم سازند. حضور کشورهای مختلف در بخش بین الملل نیز منجر به ایجاد یک فضای رقابتی بین ناشران ایرانی و خارجی می‌شود که صنعت چاپ کشور را دست خوش تغییراتی خوبی خواهد کرد. 

وی درباره شعار امسال نمایشگاه کتاب تهران بخوانیم و بسازیم، نیز اشاره کرد: پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی) و شعار سال، وظیفه مهم «خواندن» بر دوش مردم است که منجر به رشد تولید توسط مردم می‌شود. هرچقدر رشد جامعه سریعتر باشد، رشد تولید و ایده پردازی و ثبت اختراعات و نظایر آن بیشتر شده و در همین زمان است که ما به شعار سال نزدیک‌تر می‌شویم. مطالعه و حضور در فضای نمایشگاه کتاب، شرطی مهم و کلیدی در راستای رشد تولید توسط مردم است که با افزایش دانش میسر می‌شود. 

این استاد دانشگاه آزاد واحد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در پاسخ به این سوال که نمایشگاه کتاب چقدر در ترویج فرهنگ کتابخوانی موثر است، بیان کرد: نمایشگاه کتاب بزرگترین رویداد فرهنگی کشور است که چشم همگان به آن دوخته شده است به طوری که همه می‌دانند سالی یک بار دیدن کتاب‌های جدید و خرید آنها در اردیبهشت‌ماه میسر می‌شود و برگزاری آن در ترویج فرهنگ کتابخوانی به شدت موثر است، اما ضرورت دارد در فصول مختلف و به صورت متعدد برگزار شود تا این استمرار منجر به بهبود و آشتی بین مردم و کتاب شود. دسترسی به کتاب با قیمت مناسب و همچنین وجود طیف وسیعی از عناوین نقش موثری در فرهنگ کتابخوانی دارد که صرفا در این فضا میسر می‌شود. 

نویسنده کتاب «مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی در صنعت متالوژی» با بیان اینکه نمایشگاه کتاب تهران یک پاتوق فرهنگی موثر بر شکوفایی صنعت نشر است، گفت: همانطور که نسل جوان امروز برای دیدار دوستان خود به یک کافی شاپ می‌روند نمایشگاه کتاب نیز هر سال به عنوان یک پاتوق فرهنگی مناسب برای همه قشرهای جامعه مبدل شده است، اما برای رونق بیشتر آن لازم است فضاهای بحث و گفت‌وگو در نمایشگاه کتاب میسر باشد و صرفا فضا، فضای فروش نباشد. در این صورت می‌توان فرهنگ را رشد داد و حضور خوانندگان و منتقدان متعدد باعث رشد صنعت چاپ و نشر می‌شود. 

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید