نمایش جزییات خبر
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۴۱

برگزاری همایش دوسالانه با موضوع خلیج فارس

همایش اولین دوره جایزه دوسالانه احمد اقتداری برای مطالعات خلیج فارس و جنوب ایران با حضور پژوهشگران و فرهنگ‌دوستان در روز پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در تالار دفاعیه دانشکده علوم پزشکی گراش فارس برگزار شد.
برگزاری همایش دوسالانه با موضوع خلیج فارس

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، در اولین دوره، استاد "احمد حبیبی" از بستک هرمزگان به عنوان *فرهنگیار خلیج فارس* معرفی و از این نویسنده و پژوهشگر حوزه خلیج فارس و جنوب ایران تجلیل شد.

در بخشی دیگر از این همایش، با حضور محمد محمدی زاده رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بستک با تقدیم لوح و تندیس یادبود چهره ماندگار فرهنگ و هنر شهرستان بستک به این استاد فرهیخته اهداء و از ایشان تجلیل شد.

لازم به یادآوری است؛ در دوسالانه جایزه زنده یاد "احمداقتداری"، از یک پژوهشگر که در حوزه خلیج فارس فعالیت‌های فرهنگی و پژوهشی داشته است، با عنوان «فرهنگ‌یار خلیج فارس» تجلیل می شود. برای این دوره، از احمد حبیبی، نویسنده و پژوهشگر شهرستان بستکِ هرمزگان، برگزیده شده بود تجلیل شد.

در نخستین دوره جایزه احمد اقتداری، پنج نامزد نهایی این جایزه، کرامت‌اله تقوی با کتاب، «ریشه‌های عقب‌ماندگی منطقه جویم در دوره‌های قاجار و پهلوی: در مقایسه با مناطق اوز، بستک، بیرم، خنج، گراش و لار»  و مریم حقیری، با پایان نامه، «پژوهشی در تکنیک ساخت گنبدهای مضرس از عهد ایلخانی تا پایان صفوی (نمونه‌های موردی: استان‌های کهگیلویه و بویراحمد ، فارس ، بوشهر و هرمزگان)»، سپهر زارعی با مقاله «پژوهش‌های باستان‌شناختی هرمزگان: نه دهه بعد» (از مجموعه مقالات «دریای پارس به روایت باستان‌شناسی»، انتشارات دکتر محمود افشار، ۱۴۰۰)، سالار حسینی با کتاب «گویش و فرهنگ مردم سیروییه (فرهنگ هرمزگانی)» و یونس صادقی، پایان‌نامه دکترای ایران‌شناسی با عنوان «جریان‌های فکری گرمسیرات فارس از قرن هفتم تا دهم هجری قمری» (دانشگاه شهید بهشتی، ۱۴۰۰) به ارائه آثار پژوهشی خود پرداختند.

 دهم اردیبهشت‌ماه در تقویم رسمی کشورمان، «روز خلیج فارس» نامیده شده است. نام خلیج فارس در طول قرن‌ها بر روی آب‌های بین المللی دریای پارس گذاشته شده است. با این حال، این نام در طول تاریخ محل مناقشه کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده است. دهم اردیبهشت همان روزی است که سپاهیان حکومت صفوی به فرماندهی امام‌قلی‌خان، پرتقالی‌ها را از خاک هرمز بیرون راند و به حاکمیت بیگانه بر بخشی از خاک ایران پایان داد.

در بخش جنبی مراسم، ساعت ۳ عصر، مستند پژوهشی «سدید: پدر خلیج فارس‌شناسی» که در واحد تولید مستند صدا و سیمای مرکز خلیج فارس تهیه و تولید شده است به نمایش گذاشته شد. تهیه‌کننده این مستند سعید ماندگاری، کارگردانی و تدوین آن با حجت حاجی زاده و فرشید ایران‌پرست و مشاور آن مهدی ده‌دار بوده است.

سدیدالسلطنه کبابی مینابی بندرعباسی، جزو نخستین پژوهشگرانی بود که به مطالعه فرهنگ، آداب و رسوم و سیاست شهرهای حاشیه خلیج فارس همت گماشت و چندین کتاب را در این زمینه به نگارش در آورد. احمد اقتداری به تصحیح و تحشیه کتاب‌های او پرداخت که کتاب «سفرنامه سدیدالسلطنه» از جمله آن است.

گفتنی است: در همایش جایزه دوسالانه زنده یاد  احمداقتداری در گراش فارس، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بستک و جمعی اساتید فرهنگ و ادبیات ایشان را همراهی کردند.

روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان
اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید