نمایش جزییات خبر
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۴۳

شبانه ادبی فایز دشتی با موضوع سعدی در روستای زائر عباسی برگزار شد

نشست شبانه ادبی انجمن ادبی فایز دشتی با موضوع سعدی و به میزبانی مختار فقیه در روستای زائر عباسی شهرستان دشتی برگزار شد.
شبانه ادبی فایز دشتی با موضوع سعدی در روستای زائر عباسی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتی، غلامرضا حیاتی در نشست شبانه ادبی فایز دشتی گفت: سعدی 594 بیت عربی دارد و در پیام هایی هم که به زبان عربی رسانده بسیار موفق بوده است.

این دکترای ادبیات افزود: سعدی در اشعار عربی در استفاده از تعابیر و ترکیب ها نهایت دقت را داشته تا الفاظی را به کار ببرد که با معانی مورد نظرش هم خوانی داشته باشد.

وی ادامه داد: قصیده رائیه او که به ویرانی بغداد به دست مغولان پرداخته بیانگر ارزش فراوان این شعر است که با ذوق تام خویش قرینه سازی ها و توازن ها را در شعر خویش رعایت کرده است.

اصغر منصوری نسب نیز اظهار داشت: سعدی از معدود کسانی است که به همه ابعاد وجودی انسان اعم از عشق، محبت، بودن و شدن، تغییر و دگرگونی، اخلاق و دین پرداخته است.

جامعه شناس خورموجی با پرداختن نسبت اخلاق در آثار سعدی اضافه کرد: وقتی سعدی را می خوانیم احساس می کنیم جاهایی دچار تناقض است مثل دروغ مصلحت آمیز اما با تعریفی که فیلسوفان از اخلاق دارند که اخلاق وسیع است و در این شکل این گفته سعدی اشکال ندارد.

وی تصریح کرد: سعدی جزو اشاعره است و اشاعره معتقدند اخلاق با دین خیلی جاها نمی خواند چون اشاعره می گویند اگر اخلاق را از دین بگیریم کار دین لنگ می شود چون باید برویم علت را پیدا کنیم و علت برای خداوند قابل تحلیل و بیان نیست.

منصوری نسب افزود: سعدی کسی است که گزارش اخلاق روزگار خودش داده و از نظر سعدی اخلاق پایش در غریزه است و سعدی اخلاق را جزء اعتباریات می گذارد یعنی اخلاق موافق طبع ظهور می کند نه موافق ذات و تاکید سعدی روی فضیلت است تا سعادت چون سعادت مال آن دنیاست.

غلامرضا قربانی مقدم نیز با خوانش و شرح منظومه « فقیهی کهن جامه ای تنگدست » از بوستان بیان داشت: سعدی کلامش پس از گذشت قرن ها همچنان قابل فهم، خوش آهنگ و دلپذیر است و شعر فقیهی کهن جامه ای تنگدست - در ایوان قاضی به صف برنشست از اشعار غنایی و پرمحتوای سعدی در بوستان است.

ادیب خورموجی ادامه داد: در این حکایت که به نوعی حالت نمایشنامه دارد سعدی به ظرافت بیان کرده است که نباید افراد به ظاهر بی اهمیت را دست کم گرفت و صرفا بر اساس لباس و موقعیت اجتماعی در مورد آنها قضاوت کرد.

وی خاطرنشان کرد: به زعم سعدی برخی افراد دارای مناصب از داشتن تفکر و اندیشه عمیق محروم هستند و اسیر غرور و خود بزرگ بینی می شوند.

رضا دشتی منش نیز با بررسی مخالفت برخی روشنفکران با سعدی بیان داشت: سعدی بزرگ است نه فقط به خاطر هنرمندی و هنروری اش که به خاطر حرف های عمیق، دردمندانه و برآمده از حکمت انسانی و الهی او ماندگار مانده است و دو کتاب پر مغز و ارزشمند گلستان و بوستانش حاصل شناخت او از انسان است.

پژوهشگر خورموجی یادآور شد: سعدی گلستان را با نگاهی واقع بینانه و نوآورانه و انسان گرایانه تدوین کرد اما در پی تحولات اجتماعی دوران قاجار در ایران و شکل گیری جنبش مشروطه، به دلایل گوناگونی سعدی ستیزی در آثار کسانی چون فتحعلی آخوندزاده، میرزا آقاخان کرمانی، سید احمد کسروی و علی دشتی رواج یافت.

عبدالله زارعی نیز با اشاره به آموزش سعدی در مکتب خانه های دشتی گفت: به دلیل محتوای غنی و مفاهیم تربیتی و نصایح ارزشمند و حکایات آموزنده و نثر و شعر زیبا یکی از مهم ترین کتاب هایی که در مکتب خانه ها آموزش داده می شد گلستان و بوستان سعدی بوده است.

محقق کردوانی افزود: از نکات خوب و مهم برای استفاده از سعدی خوانی در آموزش کودکان، این بود که با حفظ و تکرار عبارات و اصطلاحات غنی گلستان سطح دانش عمومی دانش آموزان مکتب از نظر به‌ کارگیری در کلام و ارائه تمثیل و فن سخنوری و استفاده استدلالی کلام تقویت می‌گردید وکودکی که گلستان را می خواند، می‌توانست با تفاوت چشم‌گیری توانایی استدلال و یا استفاده از ضرب‌المثل‌ها را به رخ می کشید.

حمید زارعی نیز اظهار داشت: سعدی در عرصه سخن یک فرمانرواست و شعر او از چنان قوامی برخوردار است که توانسته او را در کنار فردوسی، مولانا و حافظ به یکی از ارکان بی‌منازع نظم فارسی بدل کند.

شاعر و محقق خورموجی اضافه کرد: سعدی در شعر خود عام‌ترین عواطف آدمی را در بهترین صورت ممکن پروش داده و محتوای ضمیر پرنشاط، جمال‌جو و عشق‌پرور خود را چنان بیان کرده است که مخاطب شعر او به سهولت در می‌یابد که شاعر هیچ تلاشی جهت نظم دادن به اندیشه‌ها و عواطف خود و تعریف آن‌ها در چارچوب‌های ازپیش‌تعیین‌شده ننموده و تنها جریان سیال ذهن خود را بر کاغذ نگاشته است.

در این نشست سید اسماعیل بهزادی، غلامعلی دشتی منش، حیدر بحرینی، احمد منصوری، ابراهیم بهزادی، حسین بازپیچ، حسین بهرامی، سید امرالله موسوی و سعید، کریم و علی فقیه نیز به خوانش شعر و ارائه مطلب پیرامون سعدی پرداختند./
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتی
اشتراک در
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید